Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Med gennemført flot finish og en attraktiv pris, er XLC’s carbonsadel er en oplagt mulighed, hvis man vil prøve en let sadel, men ikke nødvendigvis er villig til at investere flere tusinde kroner på en sådan. De, der kan finde sig til rette på den, vil få en flot sadel, der står skarpt på cyklen.
Annonce
Stillet til rådighed af:
Cykelgear.dk
Særlige features ved produktet:
- Lav vægt
- Fuldcarbon konstruktion
- Unisex sadel, 278x125 mm
Vægt opgivet/målt:
Ca. 90 gr. / 90 gr.
Vejl. Pris:
Kr. 1199, dog set til Kr. 999.
Introduktion:
Tyske XLC har nu været på markedet i snart mange år, og vi har på Feltet.dk tidligere testet dele fra producenten, der leverer stort set alt tilbehør til cyklen.
Denne gang har vi haft deres bud på en fuldcarbon sadel til test. Sadlen, der er en unisex model med såvel skal som stel i carbon, henvender sig til dem, der gerne vil hente de sidste gram på cyklen.
Sadelvalg er utroligt individuelt, og de sadler, der passer den ene passer ikke nødvendigvis den anden. Formen på sadlen er altafgørende for en god oplevelse. Tyk polstring er ikke altid løsningen, og derfor skal man ikke nødvendigvis kun kigge efter dette, når man ser på sadler. Som et af de få kontaktpunkter mellem rytter og cykel (styr, sadel og pedaler) er sadlen et sted man ikke skal gå på kompromis, hvis man søger komfort.
På fuldcarbon sadler har denne tester erfaret, at form og flex i sadel-skallen er dét, der afgør om man kan køre med dem og føle sig tilpas på dem. Faktisk er de sadler, denne tester har befundet sig bedst på, fuldcarbon-modeller.
Den testede sadel har været afprøvet på både racer og MTB.
Første indtryk:
Lad det være sagt med det samme: Sadlens finish er utroligt flot. Carbon-vævningen er rigtigt pæn, og det er kun omkring sadlens bagende, at carbonen er ”trukket” lidt for at følge sadlens konturer. Klarlakken er fejlfri og helt uden bobler, og i det hele taget synes sadlen at være meget flot udført. Selv sadlens carbonrails er flotte og færdige at se på.
Man føler, at man står med et gennemført stykke cykelgrej, der ikke markedsføres på ret meget andet end lav vægt. Sadlen har ikke særlige features som wingflex, gel eller udskæringer i midten, og der kan ikke umiddelbart mærkes flex i skallen, når man står og presser på den med fingrene.
Den oplyste vægt på 90 g blev verificeret på køkkenvægten. Dette må siges at være godkendt! Det er sjældent, at producenterne rammer så nøjagtigt.
Sadlen kommer kun med klarlak over 3k vævning. Om man bryder sig om grafikken, med guld- og sølvskrift, er en smagssag. Det skal dog nævnes, at den monteret på cyklen, virker væsentligt mere afdæmpet.
Test:
På cyklen står sadlen rigtigt flot med sin minimalistiske, flade, profil. Men udseende er som bekendt ikke alt, når det drejer sig om at føle sig tilpas på cyklen. Oplevelsen på vejen vil i sidste ende være det, der afgør om en komponent er brugbar for den enkelte eller ej.
Og lad det være sagt med det samme: Den testede sadel er ikke er skabt til hyggekørsel - den føles ganske hård, og meget lidt eftergivende. Det tog denne tester nogen tid at justere sadlen ind, således den ikke trykkede ubehageligt. Desværre, når sadlen sad på raceren, betød det, at sadlens spids skulle vippes ret langt nedad, hvilket ikke var optimalt, da den manglende friktion i klarlakken gør, at man glider fremad, og derfor kommer til at sidde noget uroligt på sadlen.
Sadlens form passede egentligt nogenlunde denne tester, der til sammenligning føler sig rigtigt godt tilpas på en Fizik Arione (også carbonversionen, K1). Desværre blev trykket for stort/ubehageligt efter ca. to timer i sadlen på raceren - og selv efter flere forsøg kom denne tester aldrig rigtigt til at føle sig tilpas på sadlen.
Dette kan nemt lyde negativt, men er det egentlig ikke. Sadlens manglende flex passer blot ikke denne tester, når det drejer sig om brug som landevejssadel.
På MTB er det dog en anden sag. De mange skift i siddeposition under MTB-kørsel gør, at sadlen faktisk har virket rigtigt godt til dette. Den er som nævnt let, hvilket vil passe mange, der søger et sted at reducere vægten på cyklen. For Feltet.dks tester, der er meget ude af sadlen, når der køres MTB, virker sadlen godt. Man mærker selvfølgelig ikke, at man har fjernet 50-100 gram, men i sidste ende betyder det hele jo noget.
Er man ude efter mere komfort, men kan lide sadlens form og stil, kan et par cykelbukser med en god pude eller en sadelpind med god flex være en mulighed for at finde lidt stødabsorbering. Men i jagten på gram er komfort ikke altid dét, der står øverst på listen.
Konklusion:
XLC sadlen bliver aldrig nogen marathon/endurance sadel. Det er den simpelthen for ukomfortabel til. Men ynder man at pine sin cykel ned i vægt, er sadlen ofte et sted, der kan hentes nogle gram, og her synes XLC sadlen så absolut at være en fuldbyrdet kandidat.
Med gennemført flot finish og en attraktiv pris, er XLC’s carbonsadel er en oplagt mulighed, hvis man vil prøve en let sadel, men ikke nødvendigvis er villig til at investere flere tusinde kroner på en sådan. Hvis du passer sadlens dimensioner og ikke behøver voldsomt flex i sædet, skal du i hvert fald overveje at kigge i denne retning.
Det bed vi særligt mærke i:
+ Pris, vægt
- Manglende flex, du skal være sikker på, at dimensionerne passer dig
Feltet.dk's samlede vurdering:
Første indtryk:
Design:
Funktionalitet:
Kvalitet:
Pris:
Annonce
Annonce
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce