Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Her på siden finder du i øjeblikket en serie af tilbud, der giver mulighed at komme ind i varmen og køre på banen i Ballerup Super Arena. Feltet.dk sendte en rytter en tur i velodromen for at teste et af arrangementerne. Hvordan foregår det, og hvad skal man være opmærksom i sin debut som banecykelrytter? Læs med nedenfor.
Annonce
Det er fredag eftermiddag, og en gruppe forventningsfulde ryttere står klar til at indtage Ballerup Super Arena. Uprøvede, men alligevel parate til at gøre mestrene kunsten efter på de skrå brædder. I hvert fald i løbet af de godt to timer, arrangementet vil vare.
Ballerup Super Arena stiller alt udstyr til rådighed. Så selv hvis man aldrig har investeret en krone i cykelsporten, kan man stadig komme ind fra gaden og gå i gang. De fleste til stede er nu klædt i klubdragter, og selve dagen henvender sig da også mere til personer, der i forvejen er vant til at befinde sig på en cykel.
Det hele starter med en velkomst, denne gang af Michael Sandstød, der blandt andet er chef for 6-dagesløbet og selv har vundet det. Det er nogle år siden. Her nøjes han med at guide de lydhøre deltagere igennem alle banesportens regler om god opførsel, når man befinder sig på brædderne. Det er essentielt at lytte efter, for selvom mange har stiftet bekendtskab med banesporten gennem netop 6-dagesløbet, så er det noget andet selv at sidde på cyklen og træde i pedalerne.
Hele udfordringen sidder i hovedet, lyder det bedste råd, Michael Sandstød giver. Det råd kan ikke undervurderes, fordi når man først sidder på cyklen og første gang drejer ind i et af svingene, så starter bekymringerne med det samme. Der er nemlig ikke noget naturligt i den position, man befinder sig i, og kunsten er simpelthen at stole på sin instruktør og fysikkens love. Resultatet er, at man naturligvis bare kører gennem svinget og kommer ud på den anden side i endnu højere fart.
Ude på banen opnås den første mulighed for at finde sig til rette i de uvante omgivelser. Det vil sige, at alle rytterne får mulighed for at lære banen at kende på egne præmisser. For de fleste handler det om langsomt at føle sig frem og finde ind i rytmen, Men der er selvfølgelig også nogle deltagere, som har prøvet det før og derfor hurtigere finder sig tilpas.
Den frie kørsel fylder meget i arrangementsprogrammet, og de fleste når 40-60 omgange på den afsatte tid. Herefter kaldes alle ned til yderligere instruktion af læremesteren, Michael Sandstød, enten som gruppe eller individuelt. Det er tid til næste øvelse, som kort efter sættes i gang. Alle deltagere skal prøve at holde de tre linjer (den sorte, den røde og den blå) i tre omgange hver.
Igen er der tale om en øvelse, hvor det meste foregår i hovedet. Både den sorte og den røde linje er tæt på bunden af banen og udgør egentlig ikke det store mentale problem. Men den blå linje befinder sig cirka halvvejs oppe på banen, og pludselig bliver faldet altså meget voldsommere, hvis det skulle gå galt. Rent fysisk er der dog tale om den samme hældning og den samme måde at køre igennem svingene på, og selvom enkelte af deltagerne aldrig rigtig finder trygheden, så kommer de fleste igennem øvelsen.
Dagen sluttes af med en god gang holdforfølgelsesløb. En klassisk disciplin. Det betyder, at alle deltagerne deles ind i hold, der hver skal køre to kilometer – dog uden forfølgelsen. Der er kun ét hold på banen af gangen.
Op på banen igen, og så skal de fire ryttere på hvert hold ellers finde sammen på omkring 15 omgange, inden selve konkurrencen går i gang. Det ser lettere ud i fjernsynet, end det er i virkeligheden, og især timingen, når man slår ud og falder ned bagved, er meget vanskelig at få helt på plads. Hertil kommer, at når fire tilfældigt sammenbragte ryttere finder sammen, så er der også niveauforskelle. Der bliver trampet og grinet.
At Feltet.dks udsendte er med på det vindende hold er knapt så vigtigt. Langt vigtigere er det, at alle deltagere klarer sig igennem arrangementet uden styrt, at der bliver taget hensyn til hinanden, og at alle går derfra med en god oplevelse.
Så hvis man henover vinteren har behov for at holde landevejstempoet ved lige, hvis man vil lade som om, man er Michael Mørkøv (men hold nu hænderne på styret), eller hvis bare man er på jagt efter ny motivation i de kolde vintermåneder, er Ballerup Super Arena absolut et besøg værd.
Feltet.dk har fundet en række nye datoer, hvor det er muligt at komme ud og lufte banecyklerne i Ballerup Super Arena. Du kan læse mere om Feltet.dks banearrangementer og bestille din adgangsbillet til en uforglemmelig oplevelse på www.feltet.dk/banecykling.
Annonce
Annonce
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce