Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

Vejen til Maratona – Amazing Assos
16. august 2018 11:25 af Morten Andersen

Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.

Her vil vores udstyrsredaktør Morten Andersen fortælle om hans rejse mod det italienske løb Maratona Dles Dolomites. Du kan få et solidt indblik i at passe op til 10 timers træning ugentligt ind i en travl hverdag, i selve træningen og det at arbejde med en cykeltræner for første gang.

 

Du kan også samle nogle fif op til egen træning.

 

Du kan også læse om udstyret som bliver brugt til projektet og få et indblik i hvilke overvejelser man kan gøre sig omkring grejet, når der står masser af træning og et langt bjergrigt løb på menuen. Vi har fået en række af vores spændende partnere til at være med.

 

Det er ikke til at komme uden om - lækkert udstyr er en stor del af det at køre på cykel for mange af os, og jeg kender ikke nogen, som ikke nyder at opgradere enten cykelgarderoben, cyklen eller noget helt tredje.

 

På min vej mod Maratona i foråret var jeg så heldig, at Assos havde stillet en tøjpakke til rådighed, som skulle bringe mig sikkert og ikke mindst komfortabelt igennem timerne i sadlen.

 

Assos har åbnet et skandinavisk kontor Brøndby, hvorfra de nordiske markeder nu styres.


Og det er ikke Hr. ’Hvem-som-helst’, som har fået tøjlerne. Det er nemlig Lars Errebo, som er et kendt og respekteret navn på det danske cykelmarked.

 

Lars og hans team har fået indrettet sig et rigtig fedt showroom, hvor jeg indledte foråret med et spændende besøg.

 

En historie om kvalitet

Assos har de sidste mange år været synonym med produkter af høj kvalitet og mange ryttere sværger trofast til især deres bibshorts, som altid har været blandt de benchmarks, der blev kigget efter, når kvalitet og komfort skulle sammenlignes.

 

Faktisk kan man egentlig godt sige, at Assos er en af frontløberne i den bølge af kvalitetscykeltøj, som er skyllet ind over markedet de seneste år.

 

Assos har stået for masser af innovation igennem årene, og brandets rige historie er da også tydelig på den tidslinje, som pryder en stor væg i det danske hovedkvarter.


En tidslinje som lidt overraskende indeholder produktionen af verdens første racercykel i carbon, men som siden er domineret af udviklingen af cykeltøj.

 

Blandt andet verdens første cykelshorts i lycra, som jo siden er blevet synonym med cykling - selv for dem som ikke trædr i pedalerne selv.

 

Siden fulgte udviklingen af den første trøje med sublimeret tryk og meget mere. Faktisk så meget, at ikke mindre end 19 Grand Tour-vindere har kørt over målstregen i Assos-tøj.

 

Når man står der, og kigger historien igennem med Lars som guide, så er det pludseligt ikke så underligt, at Assos har formået at skabe et navn som klinger af kvalitet i ørerne på de fleste cykelryttere.

 

Nyudvikling

At slippe en rytter løs i showroomet i Brøndby er lidt som at slippe en 5-årig fri i BR uden opsyn!

 

Assos har et bredt og spændende udvalg i stort set alle produktkategorier, så det ville ikke blive noget problem at finde noget, det var helt sikkert.

 

En af de faktorer som man tidligere skulle tage højde for hos Assos, var ofte prisen. Den var nemlig som oftest ret høj. Kvalitet koster som bekendt, men det snævrer uvægerligt målgruppen ind.

 

Derfor har Assos op til denne sæson lanceret en række produkter, som er mere prisvenlige og derved kan åbne op for, at en større rytterskare kan køre i Assos.

 

Det er blandt andet en del af disse produkter, som jeg har haft lejlighed til at køre i hen over foråret og sommeren.

 

Lad os se lidt på sagerne!

 

Indtryk og test

Træningen mod en Gran Fondo er noget nær det optimale set up til at teste produkter i bund:

 

Frekvensen er høj, så man får masser af kilometer i tøjet i al slags vejr. Ligeledes bliver tøjet vasket meget og ofte, så man får syn for sagen i forhold til materialekvalitet og holdbarhed. 

 

Indtrykkene nedenfor er derfor mine observationer hen over flere måneder.

 

Bibshorts

Jeg har i perioden kørt i to forskellige modeller bibshorts - begge fra de kollektioner med hvilke Assos forsøger at ramme et lidt bredere publikum.

 

Den primære linje til den opgave er kollektionen ’Mille’. Shortsene i denne hedder T.Milleshorts_S7.


Disse har vi allerede testet grundigt. Læs vores test af T.Milleshorts_S7.

 

Indtrykkene fra den første test holder ved under langtidsbrug også, og selv om shortsene har været vasket utallige gange, så ser de stadig imponerende nye ud.

 

Det er også værd at bemærke, at prisen har fået endnu et lille nøk nedad siden sidste test, hvilket virkelig giver en overvældende imponerende ’value-for’money’ i forhold til både kvalitet og komfort. Måske er det her faktisk de bedste bibshorts overhovedet under 1000,- kroner på markedet!

 

Yderligere har jeg haft lejlighed til at køre i shorts fra ’Equipe’-kollektionen. Her er prispunktet højere og et par shorts koster 1499,- kroner. Modellen hedder T.Equipe EVO.

 

Equipe-kollektionen er ikke en nyhed fra Assos, den har været der i noget tid. Men shortsene her har i år fået en overhaling og er blevet opdateret med en række af features. Faktisk er det de shorts som BMC kører rundt i, selvom Assos faktisk har dyrere shorts i deres kollektion.

 

 

Det er blandt andet et opdateret indlæg for at forbedre komforten endnu mere.

 

Lad det være sagt med det samme; Equipe-shortsene er virkelig lækre! Stofkvaliteten er kraftig og blød, og lader intet tilbage at ønske.

 

En af de helt store fordele som jeg synes, man for alvor bider mærke i, når man kører lang tid i Equipe-shortsene, er at Assos er lykkedes med at lave en pasform som egentlig er optimeret til at køre stærkt, men som har udprægede endurance-egenskaber også.

 

Med det mener jeg, at shortsene har et ergonomisk snit, så de er dimensioneret til den foroverbøjede stilling og sidder tæt til, med lukninger omkring lårene som gør, at det bliver siddende, selv om der bliver givet gas.

 

Men samtidig er snittet ikke tættere, end at shortsene nærmest også indfinder sig i den kategori som efterhånden har taget navnet ’Endurance’ og hvor der er lidt mere fokus på komfortelementer snarere end raceorienteret ydeevne.

 

Jeg synes, at Equipe-shortsene er et fantastisk kompromis til dem, som oplever, at helt tætskårede bibs i ’italienske størrelser’ bliver for tætte - især på lange dage - men som heller ikke er hooked på en udpræget afslappet pasform.

 

 

Assos udviklede for nogle sæsoner siden en ny teknologi omkring deres indlæg, som de kalder ’Golden Gate’. Det betyder, at indlægget kun er syet fast i selve shortsene få steder, så man kan få en hånd ind under.

 

Fordelen skulle være, at indlægget kan bevæge sig mere frit efter rytterens bevægelser og derved øge komforten.

 

Når man sidder plantet i sadlen, så er det svært at vurdere, om det rent faktisk er tilfældet. Min bagdel er ikke fintfølende nok til at detektere den slags. Men teknologi eller ej, så laver Assos nogle af verdens mest ansete chamois og det mærker man.

 

Faktisk siges det jo, at Assos’ fabrik hver vinter og forår overrendes af professionelle ryttere, som har fået deres nye teamtøj, men gerne vil have det under kærlig behandling af schweizerne. De udskifter så indlægget i bukserne efter ønske fra profferne.

 

Da jeg besøger Lars, og spørger ham til historien, bekræfter han, men går ikke i yderligere detaljer af kollegial respekt for andre. Men antallet af prof-shorts som splittes ad og får indsyet Assos-indlæg, er ikke i småtingsafdelingen, kan jeg afsløre!

 

Min egen konklusion på indlæggene fra Assos er, at de holder en meget, meget høj standard. Puden har rigtig meget densitet, så selv om den ikke er for stor - hvilket jeg i øvrigt synes, ødelægger et par shorts fuldstændig - så er der masser af støtte og komfort.

 

Min bagdel kan være lidt sart og fintfølende, hvis den skal danse kinddans med sadlen mange dage i træk, så jeg har brug for gode indlæg og noget absorbering og blødhed. Det har jeg absolut fået med Assos. Når jeg glemmer sadlen fuldstændig, så er det gode tegn og det gør jeg med Equipe-shortsene.

 

Der er dog en detalje, som kan være en smule upraktisk, når man skiller indlæg og shorts: Jeg oplevede i starten, at indlægget ikke var tørt, hvis jeg kørte to dage i streg i samme shorts, med en vask imellem.

 

Indlægget tager noget længere tid om at tørre, så man er nødt til at vende vrangen ud på selve indlægget, når resten er tørt, hvis man vil skynde på processen.

 

En lille detalje, men noget man skal huske, hvis man vil køre i de samme shorts flere dage i streg.

 

Jerseys

Jeg har benyttet mig af to forskellige trøjer med korte ærmer.

 

Fra Mille-kollektionen har jeg kørt med ’Mille GT’-trøjen, som er Assos’ entry level trøje til 769,- kroner.

 

Yderligere har jeg kørt med Equipe Evo 8 trøjen, som befinder et trin oppe i forhold til Mille-trøjen med en pris på 1199,- kroner.

 

Du kan læse mere dybdegående om Equipe Evo 8 i vores test.

 

 

I tillæg til testen, så kan jeg tilføje, at det var trøjen, som jeg valgte at køre Maratona i. Det er der en række grunde til, ansporet af mine erfaringer med trøjen under træning:

 

Vejrudsigten forkælede med sol og varme, som stiller krav til tøjet.

 

Jeg er især vild med den lave krave, som er god på varme dage, hvor man kan være lynet helt op uden at føle sig indelukket. Ligeledes ånder trøjen godt og skiller sig fornuftigt af med varme og fugt, hvilket var en stor prioritet for mig, når man kører syv timer med skiftevis varme stigninger og vindkølige nedkørsler.

 

Endeligt har trøjen en masse struktur i stoffet, hvilket kan gøre, at tekstilet kan føles lidt stift i det, men som bidrager til, at trøjen holder sin pasform og struktur, selv når den flere gange i løbet af en tur gennemblødes af sved og tørrer op igen.

 

Assos har lavet lommerne i et andet materiale, som strækker fantastisk og ikke ødelægger pasformen, selvom lommerne er fyldte.

 

Sagt på en anden måde; min trøje sad efter 7 timer i sadlen stadig rigtig godt, selv om jeg havde sved som en gris, tværet alskens sukkerholdige væsker ud over den og haft både jakke og mad i lommerne.

 

 

Mille GT-trøjen er lidt anderledes og mere traditionel. Materialet er en mere klassisk lycrablanding, med blød inderside og glat yderside.

 

Pasformen ligger et sted i midten af skalaen og er hverken race eller decideret afslappet. Den sidder godt og har været en glimrende træningstrøje for mig i foråret.

 

 

Dens alsidighed er den største styrke, hvor de lidt kraftigere materialer kan bruges i mange temperaturer og under de fleste forhold.

 

Stoffet strækker lidt mindre end de mest performance-orienterede trøjer, så den sidder ikke malet på, og er i størrelsen tro mod ens normale tøjstørrelse.

 

Materialekvaliteten gør det til et oplagt valg, når der skal tæskes kilometer ind på kontoen, for tekstilerne er robuste og fortrækker ikke en fiber, selv om de vaskes nærmest dagligt i en lang periode.   

 

 

Langærmet jersey

En god langærmet trøje er nærmest uundværlig i det danske klima.

 

Det er netop hvad Mille GT Spring Fall-trøjen, som jeg kørte i nærmest hele foråret, er. Trøjen er gearet til de fleste vejrforhold, og jeg synes især, at to ting er lige i øjet:

 

For det først er ydersiden lidt mere kraftig, end de fleste trøjer, som ikke er en decideret jakke. Stoffet er nærmest blankt og kan på den måde klare lidt mere vind og også en lille byge faktisk.

 

 

Indersiden er opbørstet, så den er varm og lun og derved kan klare sig lidt længere ned i temperatur end man oftest ser.

 

Jeg brugte trøjen hele det kolde forår uden problemer og havde en god oplevelse uanset om det var en kold morgen eller en blæsende eftermiddag. Masser af alsidighed!

 

Fittet er tætsiddende og lækkert og Assos har meget godt styr på de lange ærmer, som eller kan være en udfordring at få til at sidde helt rigtigt, når resten af pasformen er tæt.

 

Ærmerne lukker helt til omkring håndleddene, så ingen kold luft slipper ind, hvilket bidrager til ovenstående betragtning om et produkt, som let klarer de kolde perioder i foråret og efteråret.

 

Prisen er i øvrigt 1099,- kroner.

 

Jakke

Inden jeg besøgte Lars, var jeg allerede blevet præsenteret for en nyudvikling fra Assos, som jeg glædede mig meget til at prøve.

 

Jakken hedder Equipe RS Rain Jacket, mens Schlosshund er det lidt mere specielt klingende øgenavn, som dækker over en regnjakke udviklet i tæt samarbejde med profferne på BMC. 

 

Assos har i længere tid været kendt for deres regnjakker, som - ligesom shortsene - har nærmest mytologisk karakter blandt nogle cykelfolk. I år har Assos så sat sig for at gøre god endnu bedre og brugt deres samarbejde rytterne på BMC til at lave Schlosshund.

 

Det er en kraftig regn- og vindjakke, som kan tåle nærmest alt. Den er udviklet til at være sidste bastion, når vejret er helt elendigt og intet andet kan holde en tør.

 

 

Jeg har brugt jakken rigtig meget i det kolde og våde forår, hvor den holder alt ude. Den kan klare stort set alle temperaturer, da det er en skaljakke og man derved kan justere sine inderlag efter temperaturen.

 

Det geniale ved jakken er, at den trods sin store ydeevne nemt klarer at blive pakket i en lomme.


Folder man den to gange på langs og ruller den sammen som en pølse, så passer den perfekt i den midterste lomme på en trøje. Når den er rullet sammen, er den lidt højere end selve lommen, så man skal lade enden stikke op.

 

Til gengæld er den så rullet på tynd, at den ikke fylder mere end lommen i bredden og derved ikke ødelægger pladsen i de andre lommer eller trøjens pasform.

 

Det betyder faktisk, at man kan få noget nær den ultimative beskyttelse med ud i baglommen uden at gro sig en pukkel til på ryggen. Det er en rar fornemmelse i de våde og kolde måneder, hvor en byge eller kan gøre en så kold at træningsturen er smadret.

 

 

Selvom vejret var godt på løbsdagen, så kan de fleste nedkørsler fra over 2000 meter være kolde og jeg vidste, at kold vind har smadret masser af Gran Fondos for eller stærkt kørende ryttere. Jeg var altså nødt til at have en gardering med og selvom en vindvest synes at være den oplagte mulighed, så valgte jeg faktisk Schlosshund-jakken.

 

Det ser jeg selv som en blåstempling af jakkens pakkeevne, da man ikke slæber noget som helst der vejer eller fylder unødigt med ud på tur i 7 bjergpas. Ligeledes brugte jeg den på min træningstur til Dolomitterne i maj måned, hvor vejret var noget koldere.

 

Her var det en kæmpe fornøjelse at kunne hive jakken op ad lommen på toppen og nyde at nedkørslerne ikke blev kolde.

 

 

Schlosshund er blevet en hel central del af min cykelgarderobe allerede og bliver fremover min faste følgesvend på togt i bjergene.

 

Active Wear Wash

En ting som jeg gerne vil slå et slag for, når vi taler cykeltøj er, at man kommer rigtig langt med at pleje det rigtigt.

 

Under mit besøg hos Lars pointerede han vigtigheden af at vaske tøjet straks efter brug.

 

Derfor har jeg fulgt samme rutine efter hver tur: Vend vrangen ud og vask ved 30 grader.

 

Den sidste ingrediens har været Assos’ eget vaskemiddel. Det er mildt mod produkterne og så dufter det fantastisk. Det holder nemlig tøjet friskt med en diskret duft, som modsat mange andre produkter ikke er kvalmefremkaldende, når man indånder den under hårde intervaller.

 

Jeg har vasket mit tøj rigtig meget og brugt noget der ligner 200 milliliter hen over en halvsæson, da det er meget drøjt. Ofte er 5-10 dråber nok.

 

Så selv om vaskemidlet er dyrere end Ariel, så er det relativt billigt i brug. Især med henblik på, at selv om jeg bor i et område med latterligt meget kalk i vandet, så er mit Assos-tøj stort set som nyt i kvaliteten stadigvæk.

 

Hvis du bekymrer dig om at se godt ud på cyklen og bibeholde dit cykeltøjs egenskaber, så kan jeg kun anbefale dig at investere i vaskemidlet fra Assos. Dit tøj og dine næsebor vil takke dig!

 

Og få så smidt det cykeltøj i vaskemaskine på 30 grader lige når du kommer hjem - så holder det altså meget længere!

 

Accessories

Med i tøjpakken var også diverse løsdele, som gør livet på landevejen sjovere.

 

Sokker, løse ærmer og ben samt kasket.

 

Selv om det er sværere at gøre sig bemærket med den slags produkter, end med et par virkelig lækre bibs, så vil jeg alligevel notere, at disse også holder Assos’ tårnhøje niveau.

 

Sokkerne kunne godt bruge et lidt længere skaft, men det er en smagssag og her holder Assos den klassisk. Ellers er der ikke en finger at sætte på noget!

 

Komfort = fart

Konklusionen efter fire måneder i Assos for mit vedkommende er, at schweizerne er blandt kongerne af komfort. Bibs’ene er uovertrufne og resten har de også styr på!

 

Jeg har været imponeret over kvaliteten, som ikke falmer det mindste, hvis man ellers vasker tøjet rigtigt, og den fine kombination mellem komfort og performance.

 

Stærkest i min hukommelse står Schlosshund-jakken, som bare er et vildt produkt, som jeg ville gribe i skabet som det første, hvis jeg en nat skulle vågne til en tyfon eller andre lignende meteorologiske skrækscenarier.

 

Hernæst shortsene, hvor indlægget er fantastisk og igen lever op til Assos’ ry.

 

Og så står det klart, at på et marked hvor nye spillere kommer og går og modens luner raser i bølger, så lader Assos’ kvalitet sig ikke sådan rokke og giver masser af afkast for ens investering.

 

Læs hele beretningen her:

Vejen til Maratona

Vejen til Maratona - kapitel 1: Syrebad hos Cyclo Position

Vejen til Maratona - kapitel 2: Watt i skuret

Vejen til Maratona - kapitel 3: Maveinfluenza - og hul igennem til benene

Vejen til Maratona - kapitel 4: Første dag i Dolomitterne

Vejen til Maratona - kapitel 5: Monsterdag i Dolomitterne

Vejen til Maratona - kapitel 6: Mine oplevelser på De Rosa Protos

Vejen til Maratona - Endelig tid til race!

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Tour of Fuzhou(2.1) 14/11-18/11

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First-Drapac

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team LottoNL-Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig.

Glemt kodeord?

Opret bruger