Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Brandon McNulty trak Tour de France fuldstændig i stykker, og selv Tadej Pogacar og Jonas Vingegaard måtte levere noget nær deres livs præstation for at følge med.
Annonce
Der var en god grund til, at det blot var Jonas Vingegaard og Tadej Pogacar, som kunne holde hjulet på Brandon McNulty på Col d’Azet.
Ifølge en analyse på Lanternerouge.com hamrede amerikaneren nemlig 6,58 watt per kilo ned i pedalerne - nok til at slå rekorden på bjerget med vilde 2:24. Og så var Pogacar og Vingegaard qua slovenerens forcering kort før toppen endda otte sekunder hurtigere.
Den tidligere rekord tilhørte Marco Pantani, Richard Virenque og Jan Ullrich, da de i 1997 gav de første alvorlige indikationer på, at Bjarne Riis ikke ville komme til at forsvare sin Tour-titel. Trioen kørte op på 28:56, Riis på 29:27, mens Pogacar og Vingegaard bare brugte 26:24.
Slår ikke 90´ernes bedste
McNultys watt-tal overgår dog fortsat ikke 90´ernes bedste præstationer. Det er anslået, at Riis kørte 6,90 watt per kilo i næsten 35 minutter op ad Hautacam i 1996, og Pantani kørte med 6,80 watt per kilometer, da han satte rekorden 36:50 på Alpe d´Huez året før (Lance Armstrong kørte 6,70 watt per kilo på samme stigning i 2004).
Forleden var Pogacar og Vingegaard da heller ikke i nærheden af at slå Pantanis tid på det mytiske bjerg.
Med til historien hører også, at Col d’Azet kun er blevet brugt i løbssammenhæng i yderligere et enkelt tilfælde. Det var i 2016, da 30 ryttere kørte stigningen på 31 minutter.
Qua slipstrømmen kunne Vingegaard og Pogacar ”nøjes” med 6,36 watt per kilo på Col d’Azet. En præstation, der ifølge analysen matcher slovenerens tal fra sidste års magtdemonstration på 8. etape, hvor han i regnvejret kørte tre minutter fra rivalerne. McNultys overgik altså denne.
Finalestigningen Peyragudes havde ikke tidligere i dette årtusinde været mål for et stort cykelløb, hvor man er kørt op fra vest. Derfor er der ingen tider at sammenligne Vingegaard og Pogacars 19:50 med. Lanternrouge.com skriver dog, at tiden krævede omkring 6,21 watt per kilo.
Da Vingegaard kørte solo hjem på Col du Granon på 11. etape, trådte danskeren efter sigende 6,10 watt per kilo i 35:55. Den præstation foregik dog også i omkring 2.000 meters højde.
Læs også: Optakt til 18. etape af Tour de France 2022.
Annonce
Annonce
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce
Stjerne før Hautacam: Det kan blive et sandt helvede
Følelsesladede Quick-Step måtte efterlade sit sejrshåb alene
Optakt: 18. etape af Tour de France
Tour de France-analyse: En dansk skræk i livet