Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

EKSKLUSIVT INTERVIEW!

Christopher Juul-Jensen - Hvad kan vi forvente i 2022?

Christopher Juul-Jensen - Hvad kan vi forvente i 2022?

02. februar 2022 14:00Foto: Luis Angel Gomez / PhotoGomezSport

2022-sæsonen banker for alvor på, og det bliver igen med mange danskere på WorldTouren. Feltet.dk’s ekspert Emil Axelgaard har vurderet alle danskerne én for én, og denne gang sættes der fokus på Christopher Juul-Jensen.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Sidste år fejrede Christopher Juul-Jensen et flot jubilæum. Gennem ti sæsoner har han været at finde på WorldTouren.

 

På forskellige hold og med forskellige kaptajner har han etableret sig blandt nogle af de mest respekterede ryttere i feltet.

 

Selvom han ikke er den, der får mest tid i medierne, må man ikke undervurdere den betydning, han har.

 

Læs også
Thomas efter Pogacars angreb: Hvad har han gang i?

 

Det mener Feltet.dk’s ekspert, Emil Axelgaard.

 

”Det kan godt være, at Christopher Juul ikke er den danske cykelrytter, der stjæler de fleste overskrifter. Man skal imidlertid ikke undervurdere hans betydning for sit hold og hans status i feltet,” siger eksperten.

 

”Det er ikke uden grund, at han har været med i Tour de France de seneste tre år. Og det er heller ikke uden grund, at han har været en del af BikeExchanges trup til Giroen i både 2018, 2019 og 2021, hvor holdet havde gjort det italienske løb til et af sæsonens allerstørste mål,” siger Axelgaard.

 

Statussen som respekteret rytter er ligeledes ikke til at overse på Team BikeExchange-Jayco, der altid omtaler Juul-Jensen i yderst pæne vendinger.

 

”Juul er måske ikke en vinder, men han har fundet sin niche som en uhyre stabil og pålidelig hjælperytter,” mener han.

 

”Det australske hold omtaler ham altid som værende en del af deres maskinrum, der har til opgave at holde styr på kaptajnerne i feltet, og det er den rolle, han særligt har skullet spille for Simon Yates, da denne gik efter sejren i de tre omtalte udgaver af Giroen,” fortæller han.

Den respekt kommer også til udtryk i, hvilke Grand Tours og roller i de pågældende løb, han har haft på sit løbsprogram.

 

”Juul er nemlig både driftssikker og brugbar i de fleste terræner, og derudover har han en motor, der gør ham ganske uopslidelig, og som har betydet, at han nu to gange i træk har gennemført den svære Giro-Tour-double, hvis man ser bort fra den coronaramte 2020-sæson, der kastede kalenderen helt op i luften,” siger eksperten.

 

Bliver igen vigtig general i 2022
Næste sæson bliver næppe revolutionerende i det henseende. Tværtimod er der lagt op til, at Christopher Juul-Jensen igen skal ende med at få afgørende betydning for sine kaptajner.

 

”Samme rolle vil han spille i 2022. Når hans sæson skal evalueres, skal vi ikke hæfte os ved hans personlige resultater eller sejre. De vil i langt de fleste tilfælde være helt ligegyldige, for det kan meget vel være, at Juul på intet tidspunkt i sæsonen kommer til at køre sin egen chance,” påpeger eksperten.

 

Læs også
Optakt: 4. etape af Giro d’Italia

 

”Til gengæld kan vi vente os at se ham ganske meget, enten når han skal holde kaptajnerne fremme i de hektiske finaler, eller hvis der er et udbrud, der skal hentes eller kontrolleres,” siger han.

 

Der er, trods et løbsprogram, der ikke er offentligt endnu, ingen grund til at tro, at han ikke endnu engang skulle få rigeligt med de store etapeløb.

 

”I skrivende stund har Juul ikke meldt ud, hvordan hans sæsonplaner ser ud, men det ligger i kortene, at Grand Tours igen vil være det store fokus. Det er klart, at han som enhver anden dansker drømmer stort om at deltage i Touren netop i år,” siger eksperten.

 

Juul-Jensen er ikke bleg for at vise sin lune og skarpe persona.

 

Noget tyder dog på, at Tour de France-ambitionerne er en anelse anderledes fra holdets side i år.

 

”I princippet kunne det blive en smule kompliceret. Juul er nemlig bedst i rollen som hjælper for en klassementsrytter og måske knap så brugbar, hvis der skal jagtes etapesejre.”

 

”Alt peger på, at BikeExchange denne gang vil komme til Frankrig med ambitionen om at vinde etaper, og et eventuelt klassement med Lucas Hamilton vil nok spille en sekundær rolle,” mener han.

 

Det behøver dog ikke være noget, der spænder ben for ham. Ambitionen var nemlig den samme sidste år, og her var danskeren ligeledes med.

 

”Situationen var dog den samme i 2021, og her var Juul alligevel en del af Tour-truppen. Som den kulturbærer, han synes at være på sit hold, virker det svært usandsynligt, at han ikke får lov at deltage ved starten i Danmark,” siger han.

 

Læs også
Bjerg efter Pogacar-opvisning: Kørte 470 watt i ti minutter

 

”Det vil derfor være en overraskelse, hvis ikke han er at finde i København d. 1. juli, men det bliver ikke ham, der skaber megen dansk hype over de tre dage i Danmark.”

 

Der vil nemlig være spækket med profiler, der kan ses jagte etapesejre, og det er klart, at Juul-Jensen vil være dedikeret til denne indsats.

 

”Gennem hele Touren vil han nemlig have sin sædvanlige rolle: at hjælpe sine kaptajner, hvilket i Touren mest af alt vil betyde, at han skal sørge for etapesejre til Yates, Dylan Groenewegen og Michael Matthews samt måske hjælpe Hamilton i klassementet,” fortæller han.

 

Hvis Tour de France er i spil, bliver det interessant at se, om danskeren er villig til at kaste sig over Giro d’Italia, og dermed igen en Giro-Tour-double.

 

”Spørgsmålet er, om han også er villig til at deltage i Giroen, hvis det indebærer, at han kan køre sig selv i hegnet inden Touren.”

 

”Den risiko er han nok villig til at tage. Han har nu to gange kørt Giro-Tour-doublen, og Yates har tilsyneladende så stor tillid til Juul, at han altid vil have ham med i sin jagt på Giro-sejren. Et godt gæt vil derfor være, at Juuls vigtigste opgave i det kommende år atter bliver at køre årets to første Grand Tours,” mener Axelgaard.

 

Har tidligere prøvet sig af i Strade Bianche
Op til Giro d’Italia vil Christopher Juul-Jensen, som selv tidligere har beskrevet sin kærlighed til løbsdage over træningsdage hjemme, med stor sandsynlighed gøre alt for at få kilometer i benene.

 

”Samme rolle plejer han at spille i nogle af forårets etapeløb, ligesom han også plejer at køre nogle af klassikerne. I de senere år har han skippet brostenene til fordel for Ardennerne, og det virker sandsynligt, at det mønster vil fortsætte,” siger Axelgaard.

 

Om der venter brosten eller Ardennerløb, vil Juul-Jensen være garant for at levere det produkt, han har eksekveret på fineste vis de seneste år.

 

Læs også
Kort før stregen var Pogačar i danskers hjul: Jeg blev da lidt overrasket

 

”Uanset om han kører det ene eller det andet endagsløb, vil opgaven dog være den samme: at hjælpe kaptajnerne. Det vil det også være, hvis han får en plads på det danske VM-hold, præcis som da han hjalp Jakob Fuglsang efter at have sikret sig en af de danske OL-pladser sidste sommer,” siger han.

 

Foto: Luis Angel Gomez / PhotoGomezSport

 

Dertil kunne der sågar være en enkelt chance for at spille ud selv i løbet af foråret. Man skal ikke mange år tilbage, før Juul-Jensen var med helt fremme i en italiensk nyklassiker.

 

”Juul tog ellers sin egen chance i Strade Bianche for nogle år siden. I 2017 blev han nummer 7 i den italienske grusvejsklassiker, og da BikeExchange ikke har nogen favorit til det italienske løb, kunne han måske drømme om at forsøge sig igen.”

 

”Desværre er det nok tvivlsomt, om han kan gentage den bedrift. I disse år synes det i stigende grad at være meget klatrestærke folk, der begår sig i det stærkt kuperede løb, og her kommer Juul nok til kort,” mener eksperten dog.

 

En højt skattet hjælperytter
Missionen for Christopher Juul-Jensen bliver altså endnu engang at styre løjerne på BikeExchange-Jayco og være med til at bære dem frem til succes.

 

Personlige resultater er ikke udelukket, og han beviste sidste år, at han fortsat har klassen til at forsøge sig.

 

”Skal han lave et personligt resultat, skal det nok snarere være via et udbrud i et etapeløb, formentlig en Grand Tour. Mange vil huske hans sejr i Tour de Suisse, og sidste år var han lidt overraskende faktisk med i et stærkt udbrud på en Giro-etape,” fortæller Axelgaard.

 

Skulle der stå udbrudsjagt på menuen undervejs på et eller andet tidspunkt, peger Feltet.dk’s ekspert på især ét løb, der kunne have interessante perspektiver.

 

Læs også
Rygte: Valgren sikrer sig ny kontrakt

 

”I Touren, hvor han syntes at være i uhyggeligt god form, var han også uhyre aktiv i jagten på udbrud, og selvom det i mange tilfælde handlede om at hjælpe en mere oplagt vinder, kan det ikke udelukkes, at Juul vil ende i det rigtige udbrud på et eller andet tidspunkt i 2022,” mener eksperten.

 

Foto: Sirotti

 

”Mest sandsynligt er det nok i Touren, hvor holdet formentlig vil køre mere aggressivt. I sådanne situationer vil han aldrig være favorit, men det er trods alt lykkedes ham én gang at gøre det færdigt i et WorldTour-løb,” siger han.

 

Der er dog prikken over et meget stabilt i. Den danske WorldTour-rytter på 11. sæson er yderst bevidst om sine styrker, og hvordan de bringes bedst i spil.

 

”Det vil dog alt sammen være flødeskum, hvis det skulle lykkes. Juul er først og fremmest hjælperytter, og det er på den baggrund hans sæson skal evalueres.”

 

”Om hans kaptajner så kan gøre det færdigt, er ikke i hans hænder. Hvis vi ser Juul forrest i feltet for Yates i Giroen og som stærk støtte for et par kaptajner i nogle af Tourens udbrud, har han endnu engang bevist, hvorfor BikeExchange skatter ham så højt,” siger Axelgaard til slut.

DEL
INFO
Christopher Juul-Jensen
Nyheder Profil Resultater Statistik
Team BikeExchange Jayco
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Circuit de Wallonie(1.1) 09/05

Itzulia Women(2.WWT) 10/05-12/05

Tour du Finistère(1.1) 11/05

Boucles de l'Aulne - Châ...(1.1) 12/05

Tour of Hellas(2.1) 15/05-19/05

Orlen Nations GP(2.NCUP) 15/05-19/05

Vuelta a Burgos Feminas(2.WWT) 16/05-19/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?