Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Eksperten: Kragh kan vinde Omloop - og sådan gør han det

Eksperten: Kragh kan vinde Omloop - og sådan gør han det

25. februar 2023 10:57Foto: Sirotti

Omloop Het Nieuwsblad åbner lørdag brostenssæsonen, og her vurderer Emil Axelgaard perspektiverne for løbets seks danske herrer.

Artiklen fortsætter efter videoen.

*Siden artiklens udarbejdelse har Kasper Asgreen meldt afbud qua sygdom.

 

Det vil højst sandsynligt være op til Søren Kragh Andersen, hvis årets første brostensklassiker skal byde på et dansk topresultat.

 

Det mener Emil Axelgaard forud for lørdagens Omloop Het Nieuwsblad.

 

Læs også
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation

 

I 2018 blev løbet vundet af Michael Valgren, men EF-danskeren er fortsat ikke klar til at gøre løbscomeback. Fraværende er ligeledes Mads Pedersen, mens Kasper Asgreen stadig søger topformen efter sit grimme styrt i sidste års Tour de Suisse.

 

Ved årets udgave af Omloop får Kragh og Asgreen* selskab af fire andre danskere: De formstærke Casper Pedersen og Mathias Norsgaard samt Chris Juul og William Blume Levy.

 

”Jeg tror, at Kragh er den eneste dansker, som kan vinde. Jeg tror ikke, at Asgreen har formen til det. Det vil også overraske mig, hvis Casper P. ligefrem går hen og vinder,” siger Feltet.dk´s ekspert.

 

Til trods for, at Kragh endnu ikke har kørt et eneste løb i 2023, har Emil Axelgaard altså store forventninger til Alpecin-Deceunincks nye dansker. Både i Tour of Oman 2017, Volta ao Algarve 2019 og Omloop Het Nieuwsblad 2020, hvor han blev treer, havde fynboen nemlig en stærk sæsonstart.

 

”Kragh plejer at starte som lyn og torden. Jeg kan også forestille mig, at hans motivation er ekstra stor den her gang, også fordi det er en af de få klassikere, som han kommer til at køre uden (Mathieu) van der Poel. De har også (Jasper) Philipsen, men de skal køre hvert deres løb,” siger Axelgaard og uddyber:

 

”Philipsen skal vente på, at den bliver samlet, og Kragh skal gå med, når Jumbo og Ineos åbner ballet. Så skal han så spille sine kort taktisk rigtigt til sidst. Da han blev treer, gjorde han det ved at køre tidligt, hvor der kørte en gruppe primært med løjtnanter. Der var alle hold tilfredse. Så det handler også om at finde momentet.”

 

Hvornår kører favoritbussen?

Dette moment kan meget vel blive i strækningen, der starter 72 kilometer fra mål med Hostellerie (1275 m, 5,1%, max. 9%) går over Valkenberg (540 m, 8,1%, max. 12,8%) og slutter 18 kilometer senere med Wolvenberg (645 m, 7,9%, max. 17,3%).

 

Molenberg-stigningen (463 m, 7,0%, max. 14,2%, 300 m med brosten) yderligere 12 kilometer senere er det oplagte sted at angribe, men her kan løbet allerede været kørt.

 

”Der er ingen tvivl om, at det er Jumbo og Ineos, der kommer til at åbne løbet, og de kommer til at åbne det tidligt for at undgå en spurt. For vinden taler for, at det kan blive en spurt, som det gjorde i 2021.”

 

Læs også
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie

 

Jumbo-Visma, Ineos og også Quick-Step er på forhånd Kraghs værste konkurrenter. Men egoistisk set kan de samtidig blive vigtigte allierede for danskeren, der skal bruge et hårdt løb, hvis han skal undgå at ende som hjælperytter for sprinteren Philipsen.

 

”Hvis bussen kører, og Kragh ikke kommer med, så vil Alpecin begynde at jagte. Philipsen er måske den største favorit i en spurt. Han skal være klar tidligt, for hvis der kører en gruppe, hvor de tre stærkeste hold Jumbo, Ineos og Quick-Step alle er med, så kan de godt blive svære at hente. Så det handler om at være opmærksom, når Jumbo og Ineos åbner løbet.”

 

”Som regel kører der en lille gruppe, som der også gjorde sidste år. Han skal med der, og så skal han håbe, at de ikke bliver hentet. Der var et år, hvor den splittede tidligere (end Hostellerie, red.) i sidevinden, og der er noget vind i år, så man kan ikke afvise en gentagelse, men sandsynligheden er, at det først bliver ved serien af bakker, så det må være opskriften.”

 

Kragh på Muren under Omloop i 2020. Han blev nummer tre efter Jasper Stuyven og Yves Lampaert. Foto: Sirotti.

 

Det næste spørgsmål er så naturligvis, hvad Kragh skal gøre, hvis han kommer med i en favoritgruppe, der efter forventningerne vil tælle flere Jumbo-Visma-, Ineos- og potentielt også Quick-Step-folk.

 

”Håbet må være, at han kommer i en situation, hvor han kan spille sine taktiske kort til sidst,” siger Emil Axelgaard og mindes, hvordan Valgren for fem år siden listede sig væk på de allersidste kilometer.

 

”Det kan godt blive en taktisk finale, hvor det ikke nødvendigvis er stærkeste mand, der vinder. I den bedste af alle verdener får han Gianni Vermeersch med i gruppen, og så kan de udnytte, at de er to.”

 

”Jeg regner med, at det bliver en magtkamp mellem Jumbo og Ineos. Jeg forestiller mig, at de kommer til at sidde i overtal, og så skal Kragh udnytte, at det ikke er ham, der skal tage ansvar, og at de ikke kigger helt så meget på ham.”

 

”Så er han ret hurtig. Han skal måske ikke hjem med (Christophe) Laporte, men det kan lade sig gøre, at han kommer afsted med en Ineos- eller Jumbo-mand, som han kan slå på stregen, eksempelvis (Dylan) Van Baarle, (Tiesj) Benoot eller (Magnus) Sheffield.”

 

Læs også
Optakt: 6. etape af Presidential Tour of Türkiye

 

Hjælperen Asgreen og formstærke Casper P.

Blandt Quick-Step-rytterne finder man Asgreen og Casper Pedersen. Førstnævnte har tidligere vundet større løb af lignende karakter, men Emil Axelgaard regner bestemt med, at den 28-åriges præstation ikke vil modstride hans nylige udtalelser.

 

”Asgreen har talt sine chancer ned, og den enkeltstart, som han kørte i Algarve, indikerer jo også, at han ikke er på toppen. Så jeg vil blive overrasket, hvis han vinder, og det lyder også, som om at det vil overraske ham selv. Jeg kunne forestille mig, at han går ind i en hjælperrolle før eller siden i løbet.”

 

Større forventninger har eksperten til en hidtil imponerende Casper Pedersen. I modsætningen til i Kraghs tilfælde vurderer Emil Axelgaard dog, at sjællænderen skal bruge et forspring, før favoritterne åbner for gassen.

 

”Det lyder, som om at Casper P. ikke er kaptajn, men skal spille en rolle i løbet. Jeg formoder, at han får en fri rolle. Jeg vil tro, at (Davide) Ballerini, (Florian) Senechal og (Yves) Lampaert er de tre hovednavne, men i og med at de ikke kommer med den store favorit, så er det ikke dem, der skal skabe løbet.”

 

Asgreen i bjergtrøjen under Volta ao Algarve tidligere på måneden. Foto: Volta ao Algarve.

 

”De skal vinde på deres overtal. De har ikke den stærkeste mand. Der handler det for Casper P. om at komme med i en situation, hvor han kan udnytte overtallet ved at gå med i nogle angreb og så drage fordel af, at han er en hurtig mand.”

 

Hurtigere end 2021-vinderen Ballerini og formentlig også Senechal er Casper Pedersen imidlertid ikke, og derfor består hans bedste personlige chance i et hårdt løb. På hans vegne finder Emil Axelgaard inspiration i 2020-udgaven.

 

”Kan han komme afsted i en løjtnant-gruppe, så kan han lave et rigtig godt resultat. For så godt kørende er han. Og han kan slå mange i en spurt.”

 

Norsgaard, Juul og Blume

Den sidste dansker med realistiske chancer for et topresultat er Norsgaard. Danskeren har tidligere ramt morgenhugget i både Milano-Sanremo og Flandern Rundt og viste stærk form i Saudi Tour og Tour of Oman, som Movistar begge vandt.   

 

Læs også
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx

 

”Han er lidt for tung til stigningerne, men han er god til at ramme udbruddene. Så hvis han kan det, og udbruddet kommer langt, så kan han godt lave en top 10. Så det vil være hans strategi,” fortæller Emil Axelgaard og fortsætter:

 

”Han er for tung til at gå med, når favoritterne kører. Men i Flandern Rundt var han ekstremt holdbar, da han ramte udbruddet, så med den model kan han komme rigtig langt. Ellers må han angribe mellem stigningerne i pre-finalen. Han skal ud foran inden stigningerne og på den måde overleve dem, og så kan han godt komme langt.”

 

”Han kan ikke vinde løbet, men tidlige udbrud har før givet top 10 i brostensklassikere. Og det mener jeg, at han er stærk nok til, for han var godt nok stærk i ørkenen.”

 

Norsgaard under Tour of Oman. Foto: A.S.O./Oman Cycling Association/Pauline Ballet.

 

Danskerfeltet rundes af med to hjælperyttere i hver sin ende af karrieren: Jaycos 33-årige Juul og Uno-X´ 22-årige Blume. Begge kører for hold, som kan tænkes at give dem frihed til at jagte morgenhugget.

 

”De kører for (Zdenek) Stybar, (Lukas) Pöstlberger og (Luke) Durbridge, så jeg tænker, at han bliver i feltet, men de har ikke nogen favorit, så måske han kunne gå i udbrud. Men det er ikke et løb, der passer ham fremragende, så det bliver primært en hjælperrolle i positionskampen,” siger Emil Axelgaard om Juul og tilføjer om Blume.

 

”Det samme med Blume. Det er jo et lille hold. De har (Rasmus) Tiller og (Alexander) Kristoff, så de har bestemt ambitioner, men det er heller ikke utænkeligt, at han kan få lov til at ramme udbrud. Men han er endnu ikke stærk nok til at lave et resultat derfra.”

 

Den 78. udgave af Omloop Het Nieuwsblad køres over 207,3 kilometer fra Gent til Ninove. Det er den længste udgave af løbet siden 1996. Ruten har 13 kategoriserede stigninger for i alt 1.616 højdemeter. Den klassiske kombination af Muur van Geraardsbergen og Bosberg er de sidste.

 

Den forsvarende vinder er Wout Van Aert, men han har i år udskudt sin sæsonstart til Strade Bianche. I stedet er holdkammeraten Christophe Laporte, som i fem forsøg ellers ikke er blevet bedre end nummer 13, Emil Axelgaards største favorit.

 

Du kan her læse den fulde optakt til Omloop Het Nieuwsblad 2023.

DEL
INFO
Søren Kragh Andersen
Nyheder Profil Resultater Statistik
Omloop Het Nieuwsblad
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?