Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Nyhedsbrev VELOMIO

Geoghegan Hart vandt vanvittig Giro d’Italia etape - Fuglsang tabte tid

24. oktober 2020 16:04Foto: Sirotti

INEOS-mandskabet dominerede i en vanvittige 20. etape vundet af Geoghegan Hart. Kelderman mistede førertrøjen. Geoghegan Hart og Hindley indefor samme sekund i klassementet, men Hindley har decimalerne på sin side og fører derfor Giro d'Italia. Fuglsang kunne ikke følge med og tabte mange sekunder.

En vild etape blev rundet af med etapesejr til Tao Geoghegan Hart (INEOS) i en spurt mod Jai Hindley (Sunweb). Førertrøjen på dagensetape Wilco Kelderman (Sunweb) blev sat og mistede mere end halvandet minut. Dermed overtager holdkammerat Hindley førertrøjen med under et sekund til Geoghegan Hart.

 

Jakob Fuglsang kunne desværre ikke følge favoritterne og kom i mål to minutter og 36 sekunder efter Geoghegan Hart. Fuglsang beholder stadig sin sjette plads i klassementet.

 

Referat

 

Alle 133 mand var med, da feltet tog starten på den smukkeste solskinsdag. 

Helt som man kunne vente, var det en gigantisk kamp om at ramme udbruddet, og det varede næsten 30 kilometer med uafbrudte angreb, inden en gruppe kom fri.

 

Davide Ballerini, Mikkel Honoré (Deceuninck-QuickStep), Geoffrey Bouchard (Ag2r La Mondiale), Jan Tratnik (Bahrain-Merida), Elia Viviani (Cofidis), Arnaud Démare, Simon Guglielmi (Groupama-FDJ), Davide Cimolai (Israel Start-Up Nation), Matthew Holmes (Lotto Soudal), Brandon McNulty (UAE-Emirates), Davide Villella (Movistar) og Nicola Conci (Trek-Segafredo) fik hullet, og på ingen tid voksede forspringet til 4 minutter. 

 

En forfølgergruppe med Andrea Vendrame (Ag2r La Mondiale), Filippo Fiorelli (Bardiani-CSF-Faizanè), Kamil Malecki (CCC), Pieter Serry (Deceuninck-QuickStep), Tanel Kangert (EF), Einer Augusto Rubio (Movistar), Amanuel Ghebreigzabhier, Matteo Sobrero (NTT) og Julien Bernard (Trek-Segafredo) fik kontakt, og efter 40 kilometer havde 21 mand et forspring på hele seks minutter.

Afstanden nåede op på syv minutter, inden Jakob Fuglsang sendte Astana frem for at føre. Danskeren lignede dermed en, der havde en plan for dagens etape og hans klassement.

 

Mens Demare vandt den indlagte spurt, stabiliserede de situationen, så afstanden med 125 km var 7.15. Arbejdet fortsatte i front og med 93 kilometer igen, var det faldet til 6:35.

 

Da feltet nåede det uendeligt lange stigende stykke op imod den første tur over Sestriére, fortsatte Astana deres slidsomme arbejde. Snart var der kun to mand foran Fuglsang, hvoraf den ene var Jonas Gregaard.

 

Resultatet var dog også til at se, for de 21 mand havde med 70 kilometer tilbage 5:18 til feltet.

 

Som det gik opad gav de tunge drenge i udbruddet slip, og Demare, Viviani og flere andre lod sig falde tilbage.

 

Med 66 kilometer til mål begyndte INEOS at nærme sig fronten af feltet, og efter et par kilometers tøven tog de teten, imens Honoré og de andre udbrydere arbejdede fint sammen for at holde håbet i live.

 

Det fik hurtigt forspringet til at falde, så det kom ned på 4:40 med 55 igen.

 

Med knap 51 kilometer til mål krydsede udbruddet toppen af Sestriére. Her var Fiorelli først over, efter han var kørt væk fra sine med-udbrydere i jagten på de 18 point og præmiepenge.

 

Han kom dog ikke til at true den suveræne vinder af den konkurrence Ruben Guerreiro (EF Pro Cycling).

 

Ballerini angreb solo på nedkørslen. Han fik hurtigt et stort forspring til sine udbrudskollegaer. Bouchard, Fiorelli og McNulty angreb i forsøget på at hente ham. Dette fik gruppen til at eksplodere og bestod herefter af Bouchard, McNulty, Serry, Holmes, Rubio og Ghebreigzabhier. Senere lykkedes det også Honore at komme op. 

Med 32 kilometer igen havde Ballerini fået et forspring på et minut og 25 sekunder. Forfølgergruppen blev mindsket, da Fiorelli, McNulty og Holmes blev sat.

IDen nu femmandsforfølgergruppe havde høj fart på og hentede hurtig tid på Ballerini. Rubio angreb fra forfølgergruppen og passerede hurtigt Ballerini. 

 

Imellemtiden gik det helt amok i favoritgruppen. INEOS var gået ind på stigningen med høj fart. Da Rohan Dennis (INEOS) kom frem, splittede han feltet helt ad. Kun kaptajnen Tao Geoghegan Hart og ungsomstrøjen Jai Hindley (Sunweb) kunne følge med. Det betød, at førertrøjen Wilco Keldermann (Sunweb) var sat i en lille gruppe med favorit som Vincenzo Nibali (Trek), João Almeida (Quick-Step) samt Pello Bilbao (Bahrain-Mclaren). Jakob Fulgsang (Astana) var endnu længere efter.

 

Rubio var den første til at komme over bjerget med et hul på et minut og 30 sekunder til Hindley og Geoghegan Hart gruppen. Mellem dem var Serry og Ballerini fra det oprindelige udbrud, der forsøgte at komme op til Rubio. Med kun 11 kilometer igen lykkedes det de to Quick-Step ryttere at hente Rubio.

 

Hindley og Geoghegan Hart gruppen forsatte det høje tempo og hentede de tre i udbrud. Derudover havde gruppen nu et minut og 20 sekunder ned til de andre favoritter med ti kilometer til mål. 

 

På den sidste indlagte spurt angeb Hindley for at tage bonussekunderne, han fik dem uden kamp.

 

I Kelderman-gruppen var der også fart på, det kørte stille og roligt få sekunder ind på fronten. Den høje fart betød at kun Almedia, Kelderman og Bilbao var tilbage af favoritterne. Almedia angreb i kampen om en podieplacering, ingen kunne følge ham.

 

Tre kilometer fra toppen angreb Hindley, men Geoghegan Hart slap ham ikke. Dennis havde også kræfter til at følge og begyndte at føre igen. Kort efter forsøgte Hindley igen denne gang med meget mere kraft i. Geoghegan Hart kom med, mens Dennis også kom tilbage kort efter. 


Det blev til det ene angreb efter det andet af Hindley, men han kunne bare ikke få Geoghegan Hart sat af. 

 

På den sidste kilometer gik de to ryttere i stå og gjorde klar til spurt. 

 

Hindley kom ind på opløbet i front. Geoghegan Hart åbnede spurten helt perfekt og slog Hindley på stregen.

 

Kelderman kom i mål et minut og 35 sekunder efter Geoghegan Hart og Hindley.

 

DEL
INFO
Tao Geoghegan Hart
Nyheder
Giro d'Italia
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-McLaren

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Pro Cycling

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel Start-Up Nation

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

NTT Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

SKAL DU HAVE WATTMÅLER PÅ CYKLEN?