Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Mange ryttere har udtrykt sin kritik af de nye regler om at forbyde de aerodynamiske positioner på cyklen, og det har bragt sindene i kog hos den italienske stjerne Matteo Trentin.
Annonce
Matteo Trentin er irriteret over, hvordan rytterne har kritiseret UCIs nye sikkerhedsregler i de sidste par dage.
Det fortæller han i et interview med Cyclingnews.
Den italienske stjerne var sammen med Philippe Gilbert rytternes repræsentant ved UCIs møder om rytternes sikkerhed hen over vinteren. Beslutningerne fra disse møder blev via mail sendt ud til mere end 800 ryttere i november og december, men kun 20 ryttere åbnede mailen.
Derfor er Trentin nu frustreret over, at rytterne kommer med kritikken på de sociale medier og ikke via den såkaldte mail.
"Jeg er ret vred over, hvad der foregår lige nu. Tidligere kunne vi argumentere for, at kommunikationen ikke var den bedste, og at rytterne ikke var ordentlig informeret. Men denne gang er det ikke tilfældet," siger Trentin.
"Måske skal rytterne bruge mindre tid på TikTok og være mere proaktive, når det kommer til at gøre deres arbejdsplads mere sikker."
I de seneste par dage har kritikken især gået på den såkaldte 'super-tuck' position, hvor rytteren sidder på overrøret, og enkeltstartspositionen med albuerne på styret.
Begge positioner har vundet stor indpas i feltet over de seneste år i takt med større fokus på aerodynamik, men Trentin slår fast, at de nye sikkerhedsregler skal ses i et større perspektiv.
"Disse (super-tuck og enkeltstartsposition, red.) var en eller to regler, som var en del af en meget større pakke, og jeg ved ikke, hvorfor disse to aspekter er blevet præsenteret, som de er. Det ser ud som om, at det er de eneste to nye regler, men det er ikke tilfældet."
Trentin forklarer, at regler for barrierer og måden hvorpå holdbilerne kører forbi feltet på også er nogle af de nye tiltag i jagten på at øge sikkerheden for rytterne.
UAE-rytteren er i fuld gang med sin 2021-sæson. I øjeblikket kører han det franske etapeløb Tour de la Provence, som blev skudt i gang med 1. etape torsdag.
Fredag tager feltet hul på 2. etape, som ligger ganske godt til Trentin. Læs meget mere om det i vores optakt til 2. etape af Tour de la Provence.
Annonce
Annonce
Itzulia Women(2.WWT) 10/05-12/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Boucles de l'Aulne - Châ...(1.1) 12/05
Tour du Finistère(1.1) 11/05
Boucles de l'Aulne - Châ...(1.1) 12/05
Tour of Hellas(2.1) 15/05-19/05
Orlen Nations GP(2.NCUP) 15/05-19/05
Vuelta a Burgos Feminas(2.WWT) 16/05-19/05
Veenendaal-Veenendaal(1.1) 18/05
Antwerp Port Epic / Sels ...(1.1) 19/05
Ronde van Limburg(1.1) 20/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce
Brandvarm belgisk stjerne skal jagte succes i Provence
Eksperter: Positions-forbud gør løbene langsommere
Kommentar: UCI’s regel-rytteri når os nu til armene
UCI forbyder endnu en aerodynamisk position
Blandede reaktioner på UCI’s ’super tuck’-forbud