Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Lynoptakt: 1. etape af Tour de l’Ain

Lynoptakt: 1. etape af Tour de l’Ain

31. juli 2023 14:51Foto: Photo News

Fra mandag til onsdag køres det herlige bjergløb Tour de l’Ain, der byder på en sprinteretape og to korte, intense bjergetaper i Jura-bjergene, og som igen i år har tiltrukket et pænt felt af klatrere. Tiden tillader desværre ikke store optakter til etaperne, men hver dag bringer vi en kort lynoptakt, hvor vi gennemgår favoritterne.

Artiklen fortsætter efter videoen.

SE TOUR DE L’AIN UDEN AFBRYDELSER - FOR KUN 129 KR

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

 

Ruten

Tour de l’Ain er måske nok kendt som et bjergløb, men den første linjeløbsetape har altid været en sag for sprinterne. Sådan vil det også være i år, og da løbet i det nye, kortere format ikke længere har en prolog, er der ekstra meget på spil for de hurtige folk, der nu om dage også kan sikre sig en dag i førertrøjen. Det handler også om at slå til nu, da løbet over de sidste to dage rammer Jura-bjergene, men modsat åbningsetaperne i 2020 og 2022, der var ganske kuperede, kan de denne gang glæde sig over, at der på en næsten helt flad rute ikke bør være noget, der kan forhindre løbets eneste massespurt.

 

Tour de l’Ain er kendt for ekstremt korte etaper, og den trend følger man igen i år. På førstedagen skal der således tilbagelægges bare 154,5 km, der fører feltet fra Loyettes til La Plaine Tonique. Begge områder ligger i det helt flade område mellem Massif Central og Jura-bjergene, og derfor er etapen stort set helt flad. Man lægger ud med at køre mod nord og nordvest ad lige og flade vej, inden man drejer mod vest for at køre op ad den lille kategori 4-stigning Cote de Saint-Eloi (900 m, 5,2%), der har top efter 23,0 km. Den leder op til et fladt plateau med et hav af søer, hvor man kører videre mode vest og dernæst mod nordøst. Senere går det mod nordvest og dernæst vest på det flade plateau, indtil man kører mod nord for kort efter at ramme kategori 4-stigningen Cote de Sulignat (500 m, 2,8%), der har top efter 75,4 km.

 

Læs også
Sidste etape af Tour of Türkiye neutraliseret

 

Det var dagens sidste stigning. En nedkørsel leder mod nord ned fra plateauet, hvorefter man kører mod nordøst ad lange, lige og helt flade veje. Man passerer tæt forbi målbyen, men fortsætter videre mod nord frem til etapens nordligste punkt, der nås efter 119,8 km. Herfra går det mod sydøst, indtil man drejer mod syd for at køre ad lang, lige og flad vej. Med 9,5 km igen drejer man mod vest for nu at køre ad endnu en lang, lige og flad vej ind til målområdet, der er et naturområde i udkanten af Montrevel-en-Bresse. Det sidste sving kommer med hele 9,5 km igen, hvorefter vejen kun bugter sig let ind på den 300 m lange og 6 m brede opløbsstrækning. Den sidste kilometer er helt flad.

 

Etapen byder på i alt 1046 højdemeter.

 

La Plaine Tonique har ikke tidligere i dette årtusinde været mål for et stort cykelløb, men der har to gange tidligere været mål i selve byen Montrevel-en-Bresse, begge gange i dette løb. Det var senest i 2018, hvor Hugo Hofstetter vandt en massespurt foran Lorrenzo Manzin og Lilian Calmejane, og derudover var det i 2014, hvor Raymond Kreder vandt en massespurt foran Marc Sarreau og Gianni Meersman.

 

 

 

 

 

 

 

Læs også
Tour de Romandie-analyse: Overraskelsernes schweiziske holdeplads

 

SE TOUR DE L’AIN UDEN AFBRYDELSER - FOR KUN 129 KR

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

 

Vejret

Regnen kan melde sig de kommende dage, men starten kunne ikke være smukkere. Mandagen vil kun byde på få skyer og en temperatur, det vil stige fra 23 til 26 grader. Vinden vil bare være svag til let (7-10 km/t) og starte i nordnordvest, men dreje til vestsydvest i finalen. Det giver generelt forskellige former for modvind det meste af dagen, men efterhånden som vinden drejer, bliver det mere sidevind. I det nordligste punkt får man næsten ren medvind, indtil man får sidevind på stykket frem til det sidste sving. Slutteligt vil der være næsten ren modvind på den 9,5 km lange vej ind til mål.

 

Favoritterne

Det er altid lidt spøjst med denne første etape i Ain. Løbet er et af de mest udprægede bjergløb, men fordi man påklistrer denne flade 1. etape, ser man relativt mange sprintere til start. Man hører endda ofte, at de kalder etapen et ret stort mål, fordi det er en chance for at tage en stor sejr i et relativt svagt sprinterfelt. Det var eksempelvis tilfældet sidste år, hvor vinderen, Jake Stewart, i flere måneder havde udset sit åbningsetapen.

 

Sidste år var den dog helt anderledes. Her var finalen benhård, som den også var det i 2020. I år er han den som i 2021 helt flad, og det betyder, at der slet ikke er noget hokuspokus denne gang. På en næsten vindstille dag ligner det et helt kontrolleret sprinterløb. Udbruddet vil formentlig køre tidligt, og herefter vil jeg forvente, at Total, FDJ, Intermarché og Arkea sørger for, at vi får samling efter en rolig og let dag på kontoret.

 

Spurten er helt enkel med et 9,5 km langt opløb. Da der samtidig vil være direkte modvind, vil det være ét langt ventespil, når de kører med bred front frem til stregen. Togene er af gode grunde små i et bjergløb som dette, og derfor handler det om at time sit fremstød og ikke starte for tidligt. Små tog kan gøre det kaotisk, og da vejen er smal, bliver man let lukket inde. Selvom opløbet er langt, er positionering derfor alligevel vigtigt, men finder man en åbning, kommer man langt på god fart.

 

I et felt uden topsprintere er det altid ret åbent, hvem der kan vinde, men jeg prøver at gå med Arne Marit. Det skyldes mest af alt toget. Med Lilian Calmejane, Baptiste Planckaert og ikke mindst Laurenz Rex, der kørte gode lead-outs i Giroen, ligner Intermarché det stærkeste hold. Det er vigtigt på denne smalle vej, og da de også har det længste tog, kan de tage fronten tidligt. Det er også vigtigt i dette ventespil, hvor man ellers bliver lukket inde. Samtidig viste Marit en fart, vi ikke har set siden 2021, med sine gode spurter i Giroen og senest i Vallonien. Derfor tror jeg, at han i morgen endelig tager sin anden sejr.

 

På fart kan den værste rival være Jason Tesson. Han var meget hurtig i 2021 og 2022, hvor han vandt flere løb på højt niveau. Han skuffede hele foråret, men med sejren i Occitanie kom han endelig tilbage på sporet. Hna kan være hurtigste mand i dette felt, og han har et ganske stærkt tog, der med Dries Van Gestel og Geoffrey Soupe ikke er meget ringere end Intermarchés. Jeg tror stadig, at belgierne er en anelse stærkere, men det kan gå begge veje. Klarer Total sig bedst, tror jeg, at Tesson vinder.

 

Kan Nacer Bouhanni rejse sig? Han er jo styrtet nærmest i alle sine løb det sidste års tid, og noget tyder på, at han er blevet forsigtig. Han svigtede nemlig i positionskampen i både Occitanie og Mayenne, og det plejede ellers at være hans styrke. Her er finalen heldigvis enkel, og han har i Hugo Hofstetter en god lead-out man. Desværre er de lidt alene. Sidder de rigtigt, bør Bouhanni vel stadig være hurtigst i dette felt. Holdet har ikke sagt, hvem de kører for, og skulle de mod forventning køre for Hofstetter, vil han med sin positionering ikke være uden chance i dette felt, men som udgangspunkt mangler han lidt fart på flad vej.

 

Jeg tror, at Emils Liepins er hurtig nok til at vinde. De få spurter, han har kørt, har været lovende, men han lider under at være alene på et hold med tre klatrere. Heldigvis er han god i positionskampen, men når han er så ensom, har han brug for lidt held fo at vinde.

 

Læs også
Endnu en dansk junior-sejr i udlandet

 

Sidste år vandt Jake Stewart, men det var også på en dag med stigninger. I morgen er det helt fladt, og efter så let en dag bør han mangle lidt fart. Til gengæld er Fabian Lienhard en af de allerbedste lead-out men, og på den smalle vej kan han med lidt held vinde på sin position.

 

Jeg har også en vis fidus til Romain Cardis, der var tæt på at vinde sidste år og er god i positionskampen, men han mangler nok den sidste fart på en etape uden stigninger. Det gør også Clement Venturini, der dog er god i positionskampen, samt Axel Mariault, de ellers kørte en god spurt sidste år. Vi så i Slovenien, at Robin Froidevaux også mangler den sidste fart, og det plejer Tom Devriendt også at gøre - hvis ikke Q36.5 mod forventning køre for Antonio Puppio. Danske Andreas Stokbro bør også gøre det hæderligt i dette felt.  Andre, der kan tænkes at blande sig, er Tobias Müller, Henri Uhlig, Emmanuel Morin, Andrea Piccolo, Gleb Brussenskiy og Tristan Delacroix.

 

Feltet.dks vinderbud: Arne Marit

Øvrige vinderkandidater: Jason Tesson, Nacer Bouhanni

Outsidere: Emils Liepins, Hugo Hofstetter, Jake Stewart, Romain Cardis

Jokers: Clement Venturini, Robin Froidevaux, Andreas Stokbro, Tom Devriendt

 

SE TOUR DE L’AIN UDEN AFBRYDELSER - FOR KUN 129 KR

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

Arne Marit
Jason Tesson, Nacer Bouhanni
Emils Liepins, Hugo Hofstetter, Jake Stewart, Romain Cardis
Clement Venturini, Robin Froidevaux, Andreas Stokbro, Tom Devriendt
Emmanuel Morin, Tobias Müller, Henri Uhlig, Axel Mariault, Andrea Piccolo, Antonio Puppio, Gleb Brussenskiy, Tristan Delacroix, Laurenz Rex, Fabian Lienhard, Dries Van Gestel, Geoffrey Soupe, Luc Wirtgen, Mael Guegan, Mads Østergaard
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Tour de l'Ain
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Circuit de Wallonie(1.1) 09/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?