Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Lynoptakt: 4. etape Tour de Hongrie

Lynoptakt: 4. etape Tour de Hongrie

13. maj 2023 12:23Foto: Sirotti

I denne uge køres det fem dage lange ProSeries-løb Tour de Hongrie - eller Ungarn Rundt - der er i kraftig vækst og har tiltrukket et fremragende felt af særligt sprintere. I disse Giro-tider tillader tiden ikke store optakter til hver etape, men vi vil hver dag komme med en kortere lynoptakt til den efterfølgende dags etape.

Artiklen fortsætter efter videoen.

STREAM TOUR DE HONGRIE OG GIRO D’ITALIA UDEN AFBRYDELSER

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

 

Ruten

Efter det indledende puncheuropgør på den stejle mur skal løbet efter alt at dømme afgøres lørdag, hvor det gælder kongeetapen. Her afsluttes en ikke alt for svær dag med en ny afslutning på bjerget Dobogokö, der er en hele 10,6 km lang stigning. Der er imidlertid også tale om en relativt let stigning, der kun på den nede del er stejl, og derfor kan det meget vel blive en form for spurt eller taktik, der vil være afgørende, når det sidste store slag skal udkæmpes.

 

Med en distance på 206,4 km er der tale om en meget lang etape, der fører feltet fa Martonvasar til toppen af Dobogokö. Startbyen ligger i det ungarske fladland, og man lægger ud med at køre mod nordøst ad flade veje, inden det går mod nordvest og vest frem til dagens første spurt, som kommer efter 25,8 km. Herfra går det videre mod vest igennem let kuperet terræn, inden det igen bliver fladt, når man kører mod nord og nordøst frem til den anden spurt, som kommer efter 52,2 km.

 

Læs også
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation

 

Nu bliver det igen ganske let kuperet, nå man fortsætter mod nordøst og siden nordvest, indtil man efter 73,5 km drejer mod nordøst. Herfra falder det let frem til byen Tat, hvor man efter 87,1 km fortsætter mon nordøst ad en helt flad vej, der leder frem til dagens tredje spurt, som er placeret efter 97,1 km.

 

Herefter ændrer etapen karakter, når man drejer mod sydøst for at køre ad først en let stigende vej og siden op ad kategori 2-stigningen Ket-Bukkfa (6,9 km, 5,5%), der er målbjerget fra den modsatte side. Der er tale om en næsten helt jævn stigning med top efter 111,8 km. Man kører lige forbi målstregen, hvorefter en let nedkørsel leder ned til en rundstrækning, der rammes efter 115,5 km.

 

Her kører man nu tre omgange på den 27,9 km lange runde. Fra start falder det videre mod sydøst, inden det går i stort set helt fladt terræn mod først syd, siden sydvest og slutteligt nord. Til sidst kører man mod nord op ad kategori 2-stigningen Pilisszanto (2,0 km, 8,8%), der efter 500 m med 6,4% stiger med 9-11% frem til toppen, som rundes efter hhv. 142,0 km, 169,9 km og 197,8 km. Slutteligt går det ad en ultrakort nedkørsel mod nord og nordøst ned til rundstrækningens udgangspunkt.

 

Efter tredje omgang afsluttes etapen med, at man kører mod nordvest og øst op ad kategori 1-bjerget Dobogokö, der over 10,9 km stiger med 4,3%, hvis man tager Pilisszanto-stigningen med. Umiddelbart efter nedkørslen venter en kilometer med 7,1%, men derefter stiger den over 4 km jævnt med 5-6%, inden den flader ud med hhv. 3,9% og 2,5% over de sidste to kilometer. Stigningen går ad en relativt lige vej frem til et hårnålesving med 2800 m igen, hvorefter vejen bugter sig en del, indtil de sidste 1200 går ad en næsten lige vej.

 

Etapen byder på i alt 2932 højdemeter.

 

Dobogokö i dette årtusinde har ikke tidligere været mål for et stort cykelløb.

 

 

 

 

Læs også
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie

 

 

 

 

 

STREAM TOUR DE HONGRIE OG GIRO D’ITALIA UDEN AFBRYDELSER

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

 

Vejret

Efter to dage med kedeligt vejr bliver det bedre. Lørdagen ventes at starte overskyet med en temperatur på 13 grader, mens det vil være 15 grader i bunden af målbjerget, hvor der måske kan være en smule sol. Bygerisikoen vil være 10-25%, og der vil være en jævn vind (15-17 km/t) fra øst. Det giver forskellige former for sidevind frem til sidste spurt, hvorefter der vil være sidemodvind over første stigning og frem til rundstrækningen. Her vil der først være sidemodvind, siden sidemedvind og slutteligt sidevind. På finalebjerget vil der på Pilisszanto være først sidevind og siden sidemodvind, indtil man på målbjerget får først sidemedvind og slutteligt direkte modvind over de sidste 2,8 km.

 

Favoritterne

Med dagens sejr har Marc Hirschi taget et vigtigt skridt mod den samlede sejr, men intet er afgjort inden kongeetapen, hvo der altså bydes på et helt nyt målbjerg. Det er imidlertid ikke nogen svær stigning. Den lille 2 km lange mur i bunden er bedste chance for at gøre en forskel, men derefter vil det blive svært på den jævne del. Som udgangspunkt har folk som Max Poole og Egan Bernal bedre af en lang stigning, men den nedre del passer fint til Hirschi, og han blive svær at sætte på den lette del til sidst, særligt med modvinden til sidst.

 

Skal han slås, skal det formentlig være via taktik, men det lader sig også gøre. UAE er ikke skræmmende stærke med kun Finn Fisher-Black som en meget klatrestærk hjælper. Ineos og DSM har som ventet flere kort at spille, og vi så i dag, at Ineos i hvert fald næppe har tænkt sig at vente til sidste stigning.

 

Bonussekunder er vigtige, og derfor er jeg helt overbevist om, at Ineos og DSM nok skal skabe samling, selvom UAE drømmer om et ufarligt udbrud, der holder hjem. Herefter vil jeg forvente, at angriber måske ikke første gang, men så i hvert fald anden gang på muren. Hirschi kan selv gå med og prøve at neutralisere, men særligt efter toppen vil det være muligt for en gruppe at køre væk, som vi i dag så med Jhonatan Narvaez, Oscar Onley og Fisher-Black.

 

Læs også
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx

 

UAE hjælpes dog af, at rundstrækningen er let og lang. Der er altså langt mellem stigningerne, og muren er trods alt kort. De vil formentlig også kunne finde allierede i en eventuel jagt i fladlandet, og derfor vil jeg forvente, at det går som i dag, nemlig at det bliver samlet inden sidste stigning. UAE er dog ikke stærkere, end at jeg ikke tør udelukke, at en stærk gruppe med Ineos og DSM måske kan snyde dem fra distancen.

 

Samles det til sidst, vil jeg forvente, at DSM og Ineos trykker til på den nedre mur. De sætter næppe Hirschi, men målet må være at isolere ham eller isolere ham med Fisher-Black, så de kan slå dem på taktik ved at angribe på skift. Hvis ikke Fisher-Black har en god dag, bliver det formentlig ret umuligt for Hirschi at styre, og så kan alle de gode klatrere i princippet vinde. Det vil bare kræve, at man har det rette held til at angribe en isoleret Hirschi.

 

Vi så dog også i dag, at det var ret samlet til sidst, og morgendagens mur er lettere. Chancen for, at vi får en relativt stor gruppe på den lettere del, er stor, og så vil det være lettere for Hirschi at finde allierede til at kontrollere. Han hjælpes også af modvinden til sidst. Derfor må den mest sandsynlige vinder stadig være Marc Hirschi, der må antages at være hurtigst blandt de ryttere, der kan efterlades til sidst.

 

Den største trussel i en spurt er Jhonatan Narvaez, og han er formentlig endnu hurtigere, når det er næsten fladt til sidst. Han brugte mange kræfter med sit tidlige angreb i dag, men gør han ikke det i morgen, har han en god chance for at overleve, hvis ikke Ineos bruger ham som hjælper. Også Oscar Onley har en chance i en spurt, særligt hvis Hirschi har brugt for mange kræfter på at kontrollere, og hvis Narvaez er sat af. Den fjerde rytter, jeg kan se som spurtvinder, er Gianluca Brambilla, der nok er den svageste af de fire hurtige, men som ikke vil være uden chance, hvis vi får en større gruppe.

 

De øvrige skal formentlig vinde via taktik. Her vil det være logisk at pege på Ben Tulett og Max Poole, men de vil også være de mest overvågede. Deres chance er, at de måske alligevel kan sætte Hirschi på denne længere stigning, selvom det ser svært ud. I det lys kan Egan Bernal stå bedre, selvom han er et stort navn, og det samme kan Matteo Fabbro og Sylvain Moniquet. De vil dog være hæmmet af, at de ikke bare er oppe mod UAE, men også Ineos og DSM, der måske vil gå ind i en jagt, hvis de kommer væk. Andre ryttere, der var så langt fremme i dag, at de måske kan udnytte det taktiske spil, er særligt Yannis Voisard og Matteo Badilatti, der vil være mere komfortable på en længere stigning, samt Jakob Fuglsang og Ben Hermans, der måske kan udnytte et overtal, samt måske Kamiel Bonneu. Jokerne er Filippo Baroncini, Eduard Prades og Niccolo Buratti, der formentlig får det for svært, men var så langt fremme i dag, at man ikke kan udelukke, at de kan sidde med hjem til en spurt, de kan vinde.

 

Feltet.dks vinderbud: Marc Hirschi

Øvrige vinderkandidater: Jhonatan Narvaez, Oscar Onley

Outsidere: Gianluca Brambilla, Egan Bernal, Ben Tulett, Max Poole, Sylvain Moniquet

Jokers: Matteo Fabbro, Jakob Fuglsang, Ben Hermans, Yannis Voisard, Matteo Badilatti, Kamil Bonneu, Marton Dina, Filippo Baroncini, Eduard Prades, Niccolo Buratti

 

STREAM TOUR DE HONGRIE OG GIRO D’ITALIA UDEN AFBRYDELSER

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

Marc Hirschi
Jhonatan Narvaez, Oscar Onley
Gianluca Brambilla, Egan Bernal, Ben Tulett, Max Poole, Sylvain Moniquet
Matteo Fabbro, Jakob Fuglsang, Ben Hermans, Yannis Voisard, Matteo Badilatti, Kamil Bonneu, Marton Dina, Filippo Baroncini, Eduard Prades, Niccolo Buratti
Sebastian Schönberger, Fernando Barcelo, Abel Balderstone, Davide Piganzoli, Finn Fisher-Black, Jan Maas, Alex Martin, Rudy Porter, Eduardo Sepulveda, Fausto Masnada, Edward Planckaert
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Tour de Hongrie
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?