Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
I denne uge køres det fem dage lange ProSeries-løb Tour de Hongrie - eller Ungarn Rundt - der er i kraftig vækst og har tiltrukket et fremragende felt af særligt sprintere. I disse Giro-tider tillader tiden ikke store optakter til hver etape, men vi vil hver dag komme med en kortere lynoptakt til den efterfølgende dags etape.
Annonce
STREAM TOUR DE HONGRIE OG GIRO D’ITALIA UDEN AFBRYDELSER
MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE
Ruten
Sidste år sluttede løbet med kongeetapen, men i år gør man som mange andre nationale etapeløb, nemlig slutter med en sprinteretape i landets hovedstad, som man også gjorde det i 2015, 2016, 2017 og 2021. Her venter en ren rundstrækningsetape på en næsten helt flad og ganske enkel rundstrækning i Budapest, hvor der ikke bør kunne herske tvivl om, at feltet mange supersprintere skal runde den ungarske fest af med endnu et brag af en massespurt.
Med en distance på præcis 150,0 km er der tale om en kort etape, der køres over 16 omgange på en 9,5 km lang rundstrækning i Budapest, idet de første 2,0 km af første omgang er neutraliseret. Terrænet er hele tiden fladt, og man lægger ud med umiddelbart efter stregen at foretage en U-vending, inden man kører mod syd ned langs Donau. Den krydser man kort efter, inden der venter en kvadratisk rundstrækning med tre sving lige i rap, hvorefter man kører mod syd ned langs Donau, denne gang på den østlige side.
Nu kører man hele vejen rundt om en park, hvorefter man kører mod vest over floden frem til en lille rundstrækning, hvor man kører en omgang og undervejs skal igennem tre sving. Efter rundstrækningen drejer man mod nord for nu at køre hele vejen op langs Donau frem til stregen. Man drejer i en rundkørsel med 2300 m igen, hvorefter der er et ganske blødt højresving med 800 m igen, hvorfra en lige vej leder frem til stregen. Næstsidste kilometer er helt flad, men ved den røde flamme falder det over 300 m, hvorefter de sidste 700 m stiger ganske, ganske let. Der er indlagte spurter efter målpassagerne efter fjerde, ottende og tolvte omgang, dvs. efter hhv. 38,0 km, 76,0 km og 114,0 km.
Etapen byder på i alt 224 højdemeter.
Budapest har været besøgt af løbet fire gange i dette årtusinde, alle gange på sidste etape og senest i 2021, hvor Edward Theuns vandt en massespurt foran Olav Kooij og Timothy Dupont. I 2017 vandt Scott Sunderland en massespurt foran Meron Teshome og Carlos Alzate, og i 2016 gjorde Rok Korosec det samme, dog foran Ahmed Amine Galdoune og Krisztian Lovassy. I 2015 snød Jan Tratnik sprinterne ved at køre alene hjem med 11 sekunder ned til feltet, hvis spurt blev vundet af Andi Bajc foran Krisztian Lovassy. I 2022 var Giroen forbi, og her vandt Simon Yates en enkeltstart foran Mathieu van der Poel og Tom Dumoulin. I 2023 og 2022 er Carpathian Couriers Race startet med en prolog i byen. I 2023 var den for hold, og den blev vundet af Cycling Team Friuli foran Ecoflo-Chronos og det tyske landshold, mens Nicolo Buratti i 2022 vandt foran Mika Heming og Fran Miholjevic. Endelig var byen mellem 2011 og 2014 mål for endagsløbet Central European Tour, hvor sejrene gik til Erik Baska (2014), Krisztian Lovassy (2013), Marko Kump (2012) og Andris Smirnovs (2011).
STREAM TOUR DE HONGRIE OG GIRO D’ITALIA UDEN AFBRYDELSER
MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE
Vejret
Ugen har ikke været nogen god reklame for ungarsk vejr. Også søndagen bliver kedelig, idet der gennem etapen ventes regn med en risiko, der vokser fra 70% i starten til 85% i slutningen. Temperaturen vil være 15-16 grader, og der vil være en let til jævn vind (14-18 km/t) fra øst. Det giver næsten konstant sidevind på de lange, lige veje op langs Donau. Det gælder også i finalen, hvo der vil være sidevind over de sidste 2,3 km.
Favoritterne
Med klassementskampen ude af verden burde der ikke være meget hokuspokus over søndagens etape. Det er en helt klassisk hovedstadsetape som afrunding på et nationalt etapeløb. Den slags ender næsten altid i en massespurt, og selvom rundstrækningen ikke er helt uden tekniske udfordringer, og selvom regnen vil hæmme feltets jagt i de tekniske faser, virker det usandsynligt, at Soudal, Jayco og Bora ikke kan skabe samling, måske med hjælp fra Soudal og, om nødvendigt fra Bahrain.
Selve spurte er relativt enkel. Det sidste sving kommer med 2,3 km igen, og dermed burde det være en spurt, der handler mere om fart end positionering. Jeg an dog godt frygte, at togene alligevel går meget i stykker. Sektionen frem til sidste sving er teknisk med fire sving over en kort distance, og på våde veje kan togene meget let gå i stykker. Derudover er risikoen for styrt stor, og derfor kan man meget let blive fanget, hvis man sidder for langt tilbage her. Endelig er det også først med 800 m igen, at vejen bliver bred, og det kan derfor være svært at bevæge sig frem.
I det lys prøver jeg at pege på Sam Bennett. Det kunne godt være en spurt, hvor det alligevel bliver vigtigt med en lead-out man, man kan stole på og holde fast i. Her har Bennett jo et storartet våben i Danny Van Poppel, der på 1. etape bekræftede sin overlegenhed. Vi så på 2. etape, at det kan gå galt, men det sker trods alt sjældent. Bora er også stærke til at holde sig helt fremme foran eventuelle styrt, og chancen for, at Bennett ender med at kunne spurte frit, er større end for hans rivaler. Han viste også på 1. etape, at hans fart er meget konkurrencedygtig, da han kørte helt lige op med Dylan Groenewegen. Som det mest sikre kort i en finale, der grundet regnen kan blive ret kaotisk, vælger jeg at gå med ireren.
Egentlig burde jeg pege på Fabio Jakobsen. Hollænderen har ikke haft en god sæson, men den spurt, han kørte på 2. etape, var hans bedste. Det var første gang i år, han havde en fart som sidste år, og hvis han spurter sådan igen i morgen, bliver han svær at slå. Problemet er, at toget slet ikke har fungeret, at Jakobsen ofte taber hjulet, og at han hverken på 1. eller 2. etape sad ordentligt. Tværtimod var han heldig med alligevel at finde vej i torsdags, og har han det held igen? Det ligner en af de dage, hvor Jakobsen i de våde sving kunne tabe hjulet og siden aldrig se fronten igen. Han ligner en mand, der skal have lidt held, men har han det, bliver han svær at slå.
Positioneringen er altid problematisk for Dylan Groenewegen. Det gik godt på 1. etape, men det gik galt på 2. etape. Hans tog er fornuftigt, men han skal altid have heldet en smule med sig. Jeg kan godt være bekymret i den tekniske sektion på de våde veje, men toget er så stærkt, at han har en fair chance for at sidde godt. Han bekræftede sin høje fart med sejren på 1. etape.
Svagest af de tre topnavne står Caleb Ewan . Det så ellers godt ud på 1. etape, hvor Bennett og Groenewegen kun var marginalt hurtigere, men han floppede fælt på 2. etape, hvor han sad perfekt. Det gør han ofte i regnvejr, som vi havde det i torsdags og igen har det i morgen, og i det hele taget har han jo spurtet skuffende hele året. Hans tog har til gengæld fungeret godt, og sætter de ham lige så godt op som på 2. etape, og spurter han som på 1. etape, burde han kunne vinde.
Phil Bauhaus har bekræftet, at han ikke er så hurtig som de fire store, men han er god i positionskampen. Havde Jakobsen ikke fundet vej på 2. etape, havde han vundet alligevel, og det vidner om, at det kan lade sig gøre, hvis heldet er med ham, hvad de våde veje gør mere sandsynligt.
Det kan være svært at se andre vindere end disse. Jeg vil gerne se Thibau Nys spurte fra en god position, for han er en ubekendt, der i dag viste storform. Jakub Mareczko har både farten og toget, men det er slet ikke lykkedes endnu, og så er det svært at være optimistisk på disse våde veje. Toget burde gøre det muligt. Både Casper Van Uden og Maikel Zijlaard hjælpes af meget stærke tog, men farten mangler. Den har Matteo Moschetti, en uden støtte skal han bruge for meget held. Itamar Einhorn har været uheldig indtil nu, men har vist fart i år, og hans tog har potentiale. Sasha Weemaes viste også igen lidt af sin gamle fart på 1. etape, men er svag i positionskampen. Vito Braet var uventet god på 2. etape, men hans fart kalder ikke på en gentagelse. Alvaro Hodeg viste livstegn på 1. etape, men mangler nok stadig for meget, ligesom han savner Felix Gross, mens det er svært at tro på Elia Viviani i denne sæson. Andre kandidater er Daniel Babor, David Martin, Jules Hesters, Matyas Kopecky, Andrea Peron, Nikiforos Arvanitou, Pavel Kelemen, Adam Kristof Karl og måske Viktor Filutas.
Feltet.dks vinderbud: Sam Bennett
Øvrige vinderkandidater: Fabio Jakobsen, Dylan Groenewegen
Outsidere: Caleb Ewan, Phil Bauhaus, Danny Van Poppel, Jakub Mareczko, Thibau Nys
Jokers: Matteo Moschetti, Alvaro Hodeg, Maikel Zijlaard, Casper Van Uden, Itamar Einhorn, Sasha Weemaes, Vito Braet, Daniel Babor, Matyas Kopecky
Stjernernes betydning:
Feltet.dks bud på løbets/etapens vinder. | |
De to største rivaler til den store favorit og begge meget sandsynlige vindere. | |
Op til fem ryttere, der alle må tilskrives en betydelig chance for at vinde, og som minimum bør være i spil til en top 10-placering. | |
Ryttere, for hvem vinderchancen er reel, men lille. Sejr er kun muligt, hvis alt flasker sig, men en top 10-placering er til gengæld ganske sandsynlig. | |
Ryttere, for hvem en sejr må betragtes som stærkt usandsynlig, men som alle under de rette omstændigheder kan komme i spil til en top 10-placering. |
Sam Bennett | |
Fabio Jakobsen, Dylan Groenewegen | |
Caleb Ewan, Phil Bauhaus, Danny Van Poppel, Jakub Mareczko, Thibau Nys | |
Matteo Moschetti, Alvaro Hodeg, Maikel Zijlaard, Casper Van Uden, Itamar Einhorn, Sasha Weemaes, Vito Braet, Daniel Babor, Matyas Kopecky | |
Emils Liepins, Elia Viviani, Daniel Babor, David Martin, Jules Hesters, Matyas Kopecky, Andrea Peron, Nikiforos Arvanitou, Pavel Kelemen, Adam Kristof Karl, Michael Mørkøv, Luka Mezgec, Jasper De Buyst, Viktor Filutas, Jhonatan Narvaez, Jon Aberaturi, Axel Laurance, Jonas Rickaert, Matevz Govekar, Alexander Edmondson, Rui Oliveia, Tomas Barta, Rick Zabel, Sebastian Changizi, Niccolo Parisini |
Annonce
Annonce
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce
Optakt: 9. etape af Giro d’Italia
Favoritvurdering: Boucles de l'Aulne
Minut for minut: Thijssen var uimodståelig i Limburg
Hovedstadsfinale regner væk
Giro d'Italia-analyse: Da Giroen fik en ny fortælling?