Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Optakt: 1. etape af CRO Race

Optakt: 1. etape af CRO Race

27. september 2022 15:17Foto: Sirotti

Siden CRO Race blev genskabt i en opgraderet udgave i 2015, har det været kendt som lidt af en sprinterfestival. Det er det også i år, men denne gang stilles der generelt lidt flere krav til klatreevnerne hos de hurtige folk, og det kommer til udtryk, når løbet som i 2021 skydes i gang med en alenlang tur gennem det flade terræn langs grænsen til Ungarn, hvor en rundstrækning med en lille bakke som noget nyt vil teste sprinterbenene, inden en massespurt forventeligt vil skyde løbet i gang.

STREAM CRO RACE UDEN AFBRYDELSER

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

 

Ruten

Inden flytningen til oktober havde løbet først og fremmest haft sin berettigelse som et Giro-forberedelsesløb for sprintere, og det blev til fulde afspejlet af en rute, der bød på mange relativt flade etaper. Den tendens er slet ikke så udtalt i år, men der er stadig lagt op til, at de hurtige folk skal til fadet på åbningsetapen. Den er nemlig løbets letteste, men en gigantisk distance sørger for, at det alligevel bliver en lang dag i det kroatiske fladland. Sprinterne får det dog ikke, som de vil have det, da man i finalen skal over en lille bakke, som både kan bruges til sene angreb og rydde lidt ud i feltet inden en forventet spurtafgørelse.

 

I alt skal der tilbagelægges intet mindre end 223,5 km, der fører feltet fra Osijek til Ludbreg. Begge byer ligger helt oppe mod nord umiddelbart syd for grænsen til Ungarn, og det er den helt flade del af Kroatien. Derfor er der næsten heller ingen terrænmæssige udfordringer på en etape, der mest af alt består af en tur hen langs grænsen. Således lægger man ud med at køre mod nordvest gennem fladlandet helt frem til selve grænsen, hvor man kører dagens første spurt efter 44,0 km, inden man kortvarigt følger grænsen mod vest.

 

Derfra kører man kortvarigt mod sydvest lidt længere væk fra grænsen frem til dagens anden spurt, der kommer efter 84,0 flade kilometer. Her sætter man igen kursen mod nordvest for nu at køre videre op langs grænsen og igennem fladt terræn gennem den store by Koprivnica og frem til Ludbreg, hvor man efter 196,7 km rammer den afsluttende rundstrækning og efter 198,3 meget lette kilometer krydser stregen for første gang i forbindelse med dagens sidste spurt.

 

Etapen afsluttes nu med to omgange på en 12,6 km lang rundstrækning. Fra start kører man igennem fladt terræn ad lige veje mod nordvest, sydvest, vest og syd, inden det går mod sydøst op ad kategori 3-stigningen Lubreski Vinogradi (3,2 km, 3,9%), der er er irregulær stigning, som først stiger med 5,0% over en kilometer, siden flader ud med 1,4% over den næste kilometer og slutter med 1200 m med 5,3% frem mod toppen, som rundes efter hhv. 206,0 km og 219,0 km. Fra sidste passage resterer bare 4,5 km, der indledes med en helt lige og faldende vej, der leder mod nordøst ned til udkanten af Ludbreg, hvor de sidste 1300 m er flade. Med 1800 m igen drejer man skarpt til venstre, inden man drejer igen i en rundkørsel med 1600 m igen, hvorefter der er et sidste skarpt sving 1000 m fra stregen.

 

Etapen byder på i alt 659 højdemeter.

 

 

Ludbreg har ikke tidligere i dette årtusinde været mål for et stort cykelløb.

 

 

 

 

 

STREAM CRO RACE UDEN AFBRYDELSER

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

 

Vejret

Hvis et af formålene med løbet er at promovere Kroatien turistland, har de valgt en forkert uge til formålet. Landet viser sig nemlig fra sin grimme side i et løb, der ser ud til at blive en våd affære. Det indledes egentlig hæderligt på en tirsdag, hvor der fra start vil være lidt sol og mange skyer, og hvor bygerisikoen gennem de første par timer bare vil være 25-35%. Jo længere man kommer mod vest, jo værre går det imidlertid, og mod slutningen ventes vedvarende regn med en nedbørsrisiko på ca. 95%. Samtidig vil temperaturen falde fra ca. 20 grader ved etapens begyndelse til bare 13-15 grader i finalen, men det vil ikke være specielt blæsende med bare en let til jævn vind (11-14 km/t), der fra start vil starte i sydsydvest, men gennem eftermiddagen dreje næsten 180 grader over sydvest, vest og nordvest til slutteligt en nordlig retning. Det bør give forskellige former for sidemod- og modvind hele vejen frem til rundstrækningen, hvor der først vil være sidevind, siden sidemedvind frem til toppen af bakken og derefter sidemodvind resten af vejen frem til stregen.

 

Favoritterne

CRO Race har alle dage været kendt som et sprinterparadis, men løbet har haft overraskende svært ved at tiltrække topsprintere. Det lykkedes, da løbet stadig var et forberedelsesløb til Giroen og havde etaper, der blev vundet af store navne som Mark Cavendish og Giacomo Nizzolo, men siden flytningen til oktober har det knebet lidt mere. På denne tid af året synes de hurtige folk at foretrække den endeløse serie af relativt flade franske og belgiske endagsløb fremfor et etapeløb, der ellers byder på mange muligheder.

 

Sidste år kunne man stadig præsentere Phil Bauhaus og Olav Kooij, der begge vandt etaper, men i år er sprinterfeltet temmelig pauvert. Det skyldes formentlig to ting. Dels betyder den intense pointjagt, at det er tudetosset at lade en sprinter jagte point i et etapeløb, hvor der er meget få point at hente, når man i stedet kan køre flade endagsløb, hvor udbyttet kan blive meget større. Dels har man i år krydret ruten med flere udfordringer i finalerne, og der er således færre helt enkle sprinteretaper.

 

Det kommer måske mest til udtryk på åbningsetapen. Den temmelig monotone tur langs grænsen til Ungarn var også på programmet sidste år, men dengang havde man en helt flad finale. Nu har man i stedet lagt en rundstrækning med en lille bakke ind, og det skaber lidt krydderi på en etape, der ellers er meget let.

 

Det bliver næppe heller nogen begivenhedsrig etape. De små hold vil formentlig relativt hurtigt få etableret et udbrud, og herefter bliver det interessant at se, hvem der tager kontrol. Mit gæt vil være, at vi vil se Ineos, Bahrain og måske Trek tage fronten og sikre, at det bliver en relativt kontrolleret sprinteretape. Det er altid lidt farligt med udbrud på førstedagen, hvor der ikke er en førertrøje, særligt i et felt, hvor der mangler sprintere, men udbruddet bør ikke have en chance. Der venter 200 km med nærmest uafbrudt modvind, og det bør gøre det umuligt at holde hjem, for det vil overraske mig, hvis ikke i hvert fald Ineos og Bahrain går målrettet efter en spurt.

 

Det bliver nok desværre lidt af en langgaber. Modvinden kan meget vel betyde, at de kommer sent i mål, og vinden vil slet ikke være kraftig nok eller have den rette retning til at skabe splittelse. Vi skal formentlig frem til rundstrækningen, inden der sker noget.

 

Her bliver det imidlertid interessant. Det er muligt, at de bare kører langsomt op ad bakken begge gange, men jeg kunne godt se Eolo, Israel-PT eller måske endda Bingoal lægge et pres i et forsøg på at komme nogle sprintere til livs. Her vil medvinden hjælp, og da stigningen samlet set byder på mere end 2 km med ca. 5%, kan der sagtens komme noget udskilning, ikke mindst sidste gang. I hvert fald vil man hurtigt kunne tabe positioner, og da det herefter falder hele vejen ned til mål, kan det blive meget vanskeligt at nå frem igen. Det er derfor ikke den ideelle etape for de helt tunge, men det er en bakke, de fleste sprintere bør kunne overleve.

 

Kommer der angreb? Det kan man aldrig udelukke, men hvis de nævnte hold lægger pres på, blive det svært. Det var nærliggende at tro, at Matej Mohoric havde planer, men han er en vigtig del af lead-outet for Jonathan Milan, og derfor tror jeg, at han holder sig i skindet. Selv hvis der bliver forsøgt, bliver det svært at holde. Nedkørslen består af en lang, lige vej i modvind, hvor feltet vil have en klar fordel.

 

Det er således svært at tro, at vi ikke får en reduceret massespurt efter en lang, langsom og våd dag. Selve spurten er ganske tricky med de tre sving på næstsidste kilometer, og det stiller krav til positioneringen. Man kan frygte, at vi på de våde veje får styrt, som vi ofte gør i de tekniske kroatiske finaler, og det gør det endnu vigtigere at sidde fremme, når nedkørslen er overstået. Der er dog 1000 m til at lade farten tale, og selvom positionen er vigtig, er den ikke nødvendigvis altafgørende.

 

Det er som sagt et begrænset og ikke specielt prangende sprinterfelt, men der er ét større sprinternavn til start, nemlig Elia Viviani. I gamle dage havde det været en formssag at gøre ham til storfavorit i dette felt, men sådan er det ikke længere. Italieneren er slet ikke så hurtig som tidligere, og hans spurter har i år mildt sagt været svingende. Af og til har han vist imponerende fart, men i andre sammenhænge har det set grelt ud. Senest kørte han dog en ganske god spurt til EM, hvor han var lead-out man for Alberto Dainese, og i dette felt må han antages at være hurtigst. Spørgsmålet er, hvor han står formmæssigt efter en løbspause på en måned, men Vivianis bundniveau er som regel ret højt.

 

Den væsentligste årsag til at pege på ham er dog måske mere toget end ham selv. Han har en fornem lead-out man i Kim Heiduk, og derudover kan også Omar Fraile, Geraint Thomas og ikke mindst Michal Kwiatkowski bidrage. I et felt uden mange stærke tog ligner det den stærkeste formation, og da Viviani tillige må regnes for hurtigst, er det måske tirsdag, at han endelig tager sæsonens anden sejr, næsten otte måneder efter den første.

 

Den værste rival må være Jonathan Milan. Italieneren var uhyre skuffende i de første mange spurter, han kørte, men siden sommerpausen har han været forvandlet. Han viste både god positionering og fart, da han fik to podiepladser i Polen, og det bekræftede han, da han i Tyskland blev nr. 2 bag Caleb Ewan. Han er tung, men med de chokerende gode klatreben, han havde i Polen, bliver bakken ikke et problem, og i Matej Mohoric har han tillige en sublim lead-out man. Resten af toget er ikke på niveau med Ineos, men kan Mohoric angribe ham godt, er det bestemt ikke utænkeligt, at han har farten til at slå Viviani.

 

Jeg er lidt spændt på, hvordan Trek griber det an. Normalt vil de altid køre for Matteo Moschetti, men han har helt usædvanligt ageret lead-out man på det sidste. Denne gang er hverken Emils Liepins eller Edward Theuns dog til start, og mit gæt vil være, at han er plan A. Problemet er bakken, for italieneren er i dag helt uden holdbarhed, og jeg kan slet ikke tro, at han kan komme op i en brugbar position. En formstærk Moschetti har dog en chance, og kører de for ham, ser toget med Marc Brustenga, hvis han overlever, og Jon Aberasturi ganske potent ud. Moschetti har spurtet svagt i år, men i dette felt burde han med et godt lead-out have en chance.

 

Jeg tror dog mere på Aberasturi. Han har altid været ret holdbar, men det har han ikke været i år. Denne lille bakke burde han dog klare, og så får vi lejlighed til at se, hvor meget af sin gamle fart, han har tilbage efter en sæson som lead-out man. Han blev en lovende nr. 9 ved EM og senest nr. 8 i Koolskamp, og det taler for, at hans fart fører langt i dette felt. Han plejer også at være en ørn i positionskampen, og selv hvis Brustenga og Msochetti falder fra, har han stadig god støtte fra Markus Hoelgaard og Jacopo Mosca.

 

B&B har også to optioner, og grundet bakken tror jeg mest på Axel Laurance. Franskmanden har været en af efterårets overraskelser, ikke mindst med den vanvittige 2. plads i karrierens første WorldTour-løb i Bretagne, og senest viste han sin fart med to 4. pladser i spurter i Luxembourg. På papiret er de ovennævnte en anelse hurtigere, men når man ser på, at han også blev nr. 3 i Poitou-Charentes og var med helt fremme i spurter i Vallonien, er det ikke umuligt, at han kan vinde, særligt hvis der køres hårdt på bakken.

 

Holdets hurtigste er dog Pierre Barbier. Han har spurtet skuffende i år, men med den fart, han viste, da han næsten kørte lige op med Demare i Occitanie, kan han bestemt vinde i dette felt. Han blev også nr. 2 i Poitou-Charentes, endda på en defekt cykel, og det er endnu et bevis på hans evner. Han plejer også at være god i positionskampen, men udfordringen er bakken, der meget vel kan være for hård til, at han kan sidde langt nok fremme. Lykkes det, står han imidlertid ikke ringe, hvis han får Laurance til at køre lead-out for sig.

 

Human Powered Health stiller med Arvid de Kleijn, der burde have en reel chance for at vinde i dette felt, når man betænker, hvordan han vandt i Tyrkiet sidste år og fik en lidt kontroversiel sejr i Dunkerque tidligere i år. Desværre er hans form usikker efter styrtet i Lichtervelde sidste uge, men forinden viste han mere holdbarhed, end vi kender ham for. Han kan meget vel falde fra på bakken, men med de ben, han havde i august, burde han komme med hjem. Han plejer at være god i positionskampen og har et af de stærkeste tog. Falder han fra, vil holdet kunne satse på Colin Joyce , der dog ikke har farten til at vinde, men spurtede i Slovakiet, samt måske August Jensen, der dog ikke har spurtet i lang tid. Også de har dog klatret så skidt på det sidste, at de kan falde fra.

 

Hvad gør Israel-PT? De har de to tunge sprintere Taj Jones og Yuval Ben Moshe, men de har hverken farten eller positioneringen til at vinde. Deres chance er at lægge et hårdt pres på stigningen og herefter håbe, at de kan vinde med Patrick Bevin. Hans sejr i Romandiet viser, at han er i stand til at vinde reducerede massespurter, men finalen her er nok ikke helt hård nok til, at han kan komme af med de ryttere, der på papiret er hurtigere. Til gengæld er han god i positionskampen.

 

Bardiani kommer med tre sprintere i form af Luca Colnaghi, Sacha Modolo og Enrico Zanoncello, men i lyset af nylige resultater må de køre for førstnævnte. Han har er for nylig blevet nr. 9 i Danmark, nr. 4 i Poitou-Charentes og senest nr. 2 i en reduceret massespurt i Slovakiet, hvor han klatrede chokerende godt. I det lys er bakken vel hans fordel, og han plejer også at være god i positionskampen. Jeg tror dog, at han mangler den sidste fart for at vinde.

 

DSM kører for Nils Eekhoff, men hans deroute synes at fortsætte. I de seneste løb har han set rystende formsvag ud, og selvom bakken normalt burde være guf, kan den nu koste ham chancen. Den er dog så let, at han bør have en chance, men han mangler både farten og positioneringen til at vinde. Får han Marius Mayrhofer med over, har han dog en hæderlig lead-out man.

 

Vincenzo Albanese er en af favoritterne til den samlede sejr, men denne etape er nok lidt for let. Han har spurtet ret skuffende i år, og jeg tvivler på, at hans fart på flad vej rækker i dette felt. Bakken er dog til hans fordel, og hvis Eolo kan gøre det hårdt, kan han ikke helt afskrives. Han plejer også at være hæderlig i positionskampen, og Mirco Maestri burde kunne støtte ham hæderligt.

 

Bingoal stiller med Milan Menten, der sidste år tog karrierens eneste professionelle sejr her. Det var dog i en reduceret massespurt, mens han kom til kort i de klassiske massespurter. I år har han ikke vist samme fart som sidste år, og selvom bakken er til hans fordel, tvivler jeg på, at han kan vinde i dette felt, også fordi hans positionering har haltet på det sidste. Holdet har også Attilio Viviani , der synes at have spurtet lidt for sig selv på det sidste. Han har bestemt også top 10-potentiale her, men han kan få det svært på bakken.

 

Deltager Jumbo i spurten? Jeg håber, at de giver Timo Roosen chancen. Det er efterhånden en menneskealder siden hans sidste spurt, og han er næppe heller hurtig nok til at vinde. Bliver løbet hårdt, bør han dog kunne lave et resultat, særligt med god støtte fra Jos van Emden. Det er også muligt, men usandsynligt, at de spurter med Koen Bouwman, der jo vandt en reduceret massespurt i Slovakiet, men denne etape er formentlig for let til, at han prøver.

 

Uno-X giver formentlig chancen til Niklas Larsen. Danskeren er stadig et stykke fra fordums styrke, men han synes i fremgang. Tidligere kunne denne bakke ellers have været et problem, men nu kan den forhåbentlig være til hans fordel. Han forsøgte at køre en enkelt spurt i England, som desværre ikke gik, og jeg tror, at han mangler både den sidste fart og positionering. Han var dog så hurtige som U23, at det kunne være herligt, hvis vi kan se lidt af det igen i morgen.

 

Endelig er der to kontinentalsprintere, nemlig Alan Banaszek og Viktor Potocki. Banaszek har flere gange vist, at han kan begå sig på dette niveau, og han kommer til løbet med god form fra Rumænien. Det er dog uklart, hvorfor han ikke kom til start i Slovakiet, og det skaber usikkerhed, ligesom bakken desværre formentlig bliver for hård. Potocki er på hjemmebane og kunne meget vel have løbet som sæsonmål. Han har netop vundet en etape og pointtrøjen i Serbien Rundt, hvor han endte som samlet nr. 4, så formen er god. Bakken kan dog vise sig for hård, og han har aldrig for alvor vist, at han kan være med helt fremme på dette niveau.

 

Caja Rural vil spurte med David Gonzalez, men han har haft det svært i år, og det samme gælder for Kiko Galvan og Alex Jaime, der må ventes at spurte for Kern Pharma. Adria Movil vil formentlig prøve med Tilen Finkst , mens Hrinkow har Ziga Horvat, der dog sjældent blander sig i spurter. Det samme gælder for Jovan Divnic, der ligner eneste mulige kandidat for Meridiana Kamen.

 

Feltet.dks vinderbud: Elia Viviani

Øvrige vinderkandidater: Jonathan Milan, Jon Aberasturi

Outsidere: Axel Laurance, Pierre Barbier, Matteo Moschetti, Arvid de Kleijn, Patrick Bevin

Jokers: Luca Colnaghi, Nils Eekhoff, Vincenzo Albanese, Milan Menten, Timo Roosen, Attilio Viviani, Niklas Larsen, Alan Banaszek, Viktor Potocki

 

STREAM CRO RACE UDEN AFBRYDELSER

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

Elia Viviani
Jonathan Milan, Jon Aberasturi
Axel Laurance, Pierre Barbier, Matteo Moschetti, Arvid de Kleijn, Patrick Bevin
Luca Colnaghi, Nils Eekhoff, Vincenzo Albanese, Milan Menten, Timo Roosen, Attilio Viviani, Niklas Larsen, Alan Banaszek, Viktor Potocki
Taj Jones, Sacha Modolo, Enrico Zanoncello, David Gonzalez, Colin Joyce, Kiko Galvan, Alex Jaime, Tilen Finkst, August Jensen, Koen Bouwman, Matej Mohoric, Kim Heiduk, Yuval Ben Moshe, Marius Mayrhofer, Jacopo Mosca, Laurenz Rex, Fernando Barcelo, Ziga Horvat, Jovan Divnic
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

Annonce

Annonce

AG2R Citroen Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty - Gobert

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel - Premier Tech

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Alpha Vinyl

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team BikeExchange Jayco

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger