Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Optakt: 1. etape af Tour de Suisse

Optakt: 1. etape af Tour de Suisse

09. juni 2024 13:19Foto: A.S.O. / Pauline Ballet

Det er en fast tradition, at Tour de Suisse åbnes med en kort enkeltstart, men i år har man gjort sit yderste for at reducere betydningen af tempoevner til et minimum. Således bydes der i år på den korteste åbningsetape siden 2007, og dermed vil der i lyset af årets brutale rute næppe blive skabt voldsomme forskelle - men i det mindste kan feltets wattmonstre glæde sig over, at der er lagt op til rent tempotons på flade veje uden store tekniske udfordringer i Liechtensteins hovedstad, Vaduz.

Artiklen fortsætter efter videoen.

FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

 

Ruten

Siden år 2000 er kun seks udgaver ikke startet med en kort enkeltstart, og efter at man i 2022 helt usædvanligt brød trenden med det første indledende linjeløb siden 2008, er man nu tilbage ved den helt faste tradition, at prolog- og tempospecialister har skullet slås om sejren på førstedagen, hvilket ofte er sket på meget tekniske og ganske kuperede ruter. I 2018 betød ambitionen om at tiltrække flere Tour-stjerner imidlertid, at man lagde ud med et holdløb, der kunne bruges som forberedelse til Touren - faktisk det første af slagsen siden år 2000 - men det var et engangstilfælde. Også i år skal tempospecialisterne dyste om den første førertrøje på egen hånd, men det sker for andet år i træk alligevel i et lidt atypisk format. Væk er både de kuperede og tekniske dele på en helt enkel rute, der går ad lange, lige veje i Liechtensteins hovedstad, Vaduz, hvor de store maskiner vil elske at skulle træde mange watt, men til gengæld kan de små klatrere glæde sig over, at der efter nogle år med længere åbningsetaper er skruet helt ned for distancen, der er den korteste siden 2007. Derfor bliver deres regning slet ikke vil så stor, som den gjorde for et år siden, hvor man kørte hele 12,7 km. - den længste distance til en åbningsenkeltstart nogensinde.

 

I år skal nemlig bare køres 4,8 km med start og mål i Vaduz, og de er helt flade og meget enkle. Fra start kører man mod vest igennem en rundkørsel, der er placeret efter 100 m, indtil man efter 1000 m drejer mod syd. Nu kører man ned langs Rhinen, der udgør grænsen til Schweiz, ad en helt lige og flad vej, indtil man efter 2,6 km drejer mod øst væk fra floden.

 

 

Bare 700 m senere kommer så den mest tekniske fase med et dobbeltsving efter hhv. 3,3 km og 3,4 km, men herfra er det også slut med at dreje. Nu går det nemlig mod nord ad en lige og flad vej, der kun afbrydes af to rundkørsler med hhv. 800 m og 300 m igen.

 

Etapen byder på i alt 13 højdemeter

 

Ser man bort fra de nationale mesterskaber i Liechtenstein, har Vaduz kun én gang tidligere i dette årtusinde været mål for et stort cykelløb. Det var den afsluttende enkeltstart i dette løb i 2022, hvor Remco Evenepoel fik lidt oprejsning i et svært løb ved at vinde med 3 sekunder ned til den samlede vinder, Geraint Thomas, og 11 sekunder ned til Stefan Küng.

 

 

 

FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

 

Vejret

Enkeltstarter er mange gange i år blevet ødelagt af vejret, og det kan desværre ske igen. Søndagen bliver overskyet med en temperatur på 22-23 grader og med en risiko for tordenbyger - en risiko, der vil vokse fra 35% til 75% gennem eftermiddagen. Der vil være en let og konstant vind (11 km/t) fra nordnordvest. Det giver først sidemodvind, indtil man får direkte medvind ned langs Rhinen. Efter et kort stykke med sidemedvind får man direkte modvind over de sidste 1400 m.

 

 

Favoritterne

Efter eksperimentet med en linjeløbsstart i 2022 er alt igen ved det gamle. Nu starter løbet igen med den enkeltstart, som vi kender det for, og dermed har normaliteten genfundet sig. Og så alligevel ikke helt.

 

 

Klatrerne har ganske rigtigt vænnet sig til at starte løbet med en tidskørsel og et nederlag, men dette er alligevel en ubehagelig overraskelse. Ruterne har ofte været tekniske og kuperede, men nu er det andet år i træk, at man har rent tempotons. Denne gang er skaden dog til at overse. Sidste år havde man en historisk lang distance, men nu er man gået i den helt modsatte grøft. Ikke siden 2007 har distancen været så kort, og dermed er der grænser for, hvor stor skaden bliver. Når den samlede rute samtidig er historisk hård, og den lange enkeltstart er erstattet af en bjergenkeltstart, er det trods alt næppe denne etape, der afgør løbet.

 

Der er ikke meget hokuspokus over etapen. Rytterne vil skulle slås om etapesejren i en dyst på aerodynamik og evnen til at træde mange watt. Det er pandekagefladt, og der er bare to sving og et dobbeltsving. De tekniske evner spiller en ganske begrænset rolle, selvom svingene over så kort en distance godt kan gøre en forskel, hvis det er tæt. Hovedsageligt er det dog en enkeltstart af den type, som vi kender dem fra Tirreno og UAE Tour og ofte også for Renewi Tour, altså en kort, flad sag, som der er visse ryttere, der særligt specialiserer sig.

 

Den store forskel derfra er dog, at etapen denne gang er meget kort. Vi begynder at nærme os en distance, hvor sprintere, der jo ofte er gode prologryttere, kan forsvare sig. Den er dog til den lange side, og når der nærmest ikke er nogen sving, skal vi se i retning af tempospecialisterne. Til gengæld er det noget, der burde behage ryttere, der har kørt forfølgelsesløb på banen, for det er stort set samme distance.

 

Desværre er der en betydelig risiko for, at vejret kommer til at spille en rolle. Heldigvis har de fleste favoritter forsøgt at mindske risikoen ved at starte tidligt, men når man taler om byger, er det jo ingen garanti. Det kan også være de tidligt startende, der er uheldige, mens de sidst startende pludselig har tørre veje, selvom det er mindre sandsynligt. Det betyder, at etapen kan få et element af lotteri. Heldigvis betyder de få sving, at hele enkeltstarten ikke er ødelagt af våde veje, men over så kort en distance vil de få sving spille en ret stor rolle, hvis forholdene er forskellige. Til gengæld skulle vinden være helt konstant, men det er klart, at det vil være anderledes, hvis man er uheldig at køre midt i en tordenbyge. Grundet elementet af tilfældighed, kan jeg ikke tage hensyn til de våde veje i favoritrangeringen.

 

Sidste år var tempofeltet skræmmende stærkt, men det er det slet ikke i år. Det giver næsten sig selv, når den lange enkeltstart i år er en bjergenkeltstart, og derfor er der denne gang relativt få reelle vinderkandidater.

 

Jeg prøver at gå med Stefan Küng. Schweizeren har en fantastisk historik på denne åbningsenkeltstart, som han vandt i både 2021 og 2023, og sidste år gjorde han det endda ved at slå snart sagt hele verdenseliten. Han er desværre en smule svingende i forhold til sine enkeltstartspræstationer, og i år har han kun kørt én gang, nemlig i Algarve, hvor han gjorde det fornemt og kun blev slået af Remco Evenepoel og Magnus Sheffield. I dette løb præsterer han imidlertid altid, og det vil jeg også forvente, at han gør i år. På papiret er han sammen med Ethan Hayter den bedste fladbanetemporytter, og derfor siger det sig selv, at han står stærkt.

 

Den store udfordring er den ekstremt korte distance. Det er en kæmpe ulempe i forhold til en fyr som Hayter, men han kan altså godt køre korte enkeltstart. I 2017 blev han nr. 2 bag Rohan Dennis på en 6 km lang rute, hvor han slog blandt andre Tom Dumoulin, og de to gange, han vandt, var det trods alt også over kortere distancer. Han også vundet en bare 9 km lang enkeltstart i BinckBank Tour, og derfor burde han være med helt fremme, også over denne distance. Derfor tror jeg på, at han for tredje gang i træk vinder åbningsenkeltstarten.

 

Den store rival er Ethan Hayter. Normalt ville jeg ikke tøve med at have ham som storfavorit til denne etape. Vi taler trods om alt om en mand, der både kommer fra banen og tillige havde kurs mod at blive en af verdens bedste temporyttere, indtil han i denne sæson kom i krise. Og det er netop problemet. Han har skuffet stort på sine enkeltstarter i både Romandiet og Galicien, som dog blev kørt på almindelig cykel, men faktisk strækker det tilbage til sidste år, hvor han skuffede stort på begge enkeltstarter i Romandiet. Den ene var endda en 6,8 km lang tonserenkeltstart som denne, hvor han blot endte som nr. 6, og det skaber bekymring, når han i år har været på et lavere niveau end sidste år.

 

Han har til gengæld også været ekstremt svingende, og i Baskerlandet havde han jo endelig kurs mod en god enkeltstart, indtil det begyndte at regne, men på den dag havde han også stor fordel af den aftagende vind. Han kørte senest ret godt i Norge, men skuffede på 1. etape, og det er netop problemet. I år har han skuffet i starten af alle sine etapeløb, og han ligner en mand, der har brug for at blive varmet op. Han har ganske enkelt skuffet mig så mange gange, at jeg ikke tør tro på, at han kan slå Küng, selvom han helt entydigt er den rytter, der passer bedst til denne etape.

 

 

Jeg tror faktisk, at jeg vil rangere Mattias Skjelmose som nr. 3. Det er klart, at danskeren også lider under den korte distance, fordi han har det mønster, at han altid kører sig op undervejs. Han er dog også ret ubeskrevet over korte distancer, og sidste år kørte han fremragende på den ganske vist noget længere åbningsetape, hvor han slog alle giganterne på etapens sidste halvdel. Han har bevæget sig helt op i den fulde tempoelite, som han senest viste i Baskerlandet. Det var en anden type enkeltstart end denne, da den var kuperet og længere, men med tanke på det, han viste sidste år på 1. etape og på det relativt svage felt, tror jeg på, at han vil være med helt fremme også på denne rute.

 

Det er virkelig en skam, at denne enkeltstart er så kort. Ellers havde Johan Price-Pejtersen stået meget højere. Han har været lidt svingende, men på sine gode dage er hans niveau vanvittigt højt. Det viste han, da han sidste år blev nr. 5 i det skræmmende stærke felt, men det var over en distance på 12,7 km. Senest viste han det i Romandiet, hvor han blev en for mig chokerende nr. 6 på en rute, der var alt for kuperet, og det fortæller mig, at han formentlig kan komme meget, meget langt mod de allerbedste, hvis han engang får lov at køre en flad og lang enkeltstart. Nu skal han slås med en kort distance, og her bekymrer det mig lidt, at han skuffede mig i UAE Tour, hvor jeg havde rangeret ham som en af de helt tunge favoritter. Til gengæld overraskende han mig positivt i dette løb for et år siden og senest i Romandiet. Lad os se, om han kan gøre det igen, selvom distancen taler imod ham - og så må vi håbe, at Bahrain ikke har ødelagt det hele ved at lade ham starte næsten allersidst.

 

En af de helt store jokers er Finn Fisher-Black. Han har ikke kørt mange enkeltstarter på dette niveau, men sidste år leverede han en fabelagtig 4. plads i Polen. I år har han nået et helt nyt niveau, som vi så med hans vilde sæsonstart, og med sit punch burde han være skabt til denne lidt kortere rute. Desværre har han været i en enorm krise siden Paris-Nice, men nu har han haft en pause, hvor han har kunnet finde sig selv. Han sad fint med hjem i fredags, og det indikerer, at han måske er på vej tilbage. Hans resultat i Polen og hans udvikling i år kombineret med det forhold, at han kører for UAE, der er i gang med deres tempomirakel, gør, at han har potentiale til at overraske stort, hvis ikke han betaler en dyr pris for en relativ sen starttid.

 

En mand, der virkelig burde elske denne enkeltstart, er Yves Lampaert. Måske er den alligevel lidt for kort til at være ideel, men han har altid været uhyggeligt stærk på enkeltstarter under 15 km. Det viste han senest i 2022, hvor han vandt både i Touren og i Belgien, men desværre synes hans niveau aftagende. Heldigvis kørte han stadig gode enkeltstarter i 2023, da han slog Mathieu van der Poel i Belgien og blev nr. 3 i det meget stærke felt i Renewi Tour. I år synes han at have taget endnu et skridt baglæns, og det skaber ekstra usikkerhed, at han ikke har kørt en enkeltstart i år og ikke har virket særligt godt kørende i sine seneste løb. I dette felt er han dog stadig en af de ryttere, der har den klart bedste historik på denne rype enkeltstart, og når han for mindre end et år siden blev nr. 3 i Renewi Tour, bør niveauet stadig være tårnhøjt.

 

Kan vi stadig tro på Stefan Bissegger? Jeg må indrømme, at jeg ikke længere gør det. Sidste år var alle hans enkeltstarter med fire undtagelser en katastrofe, og det er fortsat i år, hvor han har skuffet, særligt i Algarve, men senest i Mayenne. Når jeg alligevel ikke tør afskrive ham, skyldes det, at han havde fire gode præstationer sidste år, nemlig ved EM, i Chrono des Nations og ikke mindst på begge enkeltstarter i dette løb. Selv her var han dog slet ikke den trussel mod de bedste, han plejede at være, og jeg tror godt, at vi definitivt kan begrave ham som den superspecialist, han engang var. Mindre kan dog også gøre det i dette felt, og med sin baggrund er han ikke helt ukomfortabel med distancen. Kører han som sidste år, kommer han trods alt ganske langt i dette svagere felt.

 

Distancen er helt sikkert for kort til Joao Almeida, men han har før gjort det pænt på korte tonserenkeltstarter. I 2021 blev han nr. 4 på Giroens første etape over 8,6 km, og i 2022 blev han nr. 5 over 9 km i UAE Tour. Dette er betydeligt kortere, men det vidner om, at Almeida godt kan forsvare sig, særligt nu hvor han i 2023 som del af UAE-miraklet genfandt sine tempoevner og kørte fremragende enkeltstarter i særligt Giroen. Han har lidt at bevise efter sit katastrofale forår, men frem mod Touren forventer jeg, at han nærmer sig selv igen - og så ved vi, at vi altid skal tro på alle UAE-ryttere på enkeltstarter.

 

En mand, Skjelmose skal slås med, er Kevin Vauquelin, som han før har kæmpet mod. Franskmanden bevægede sig ind i tempoeliten i Polen sidste år, hvor han ellers var ganske formsvag, og i år har han taget næste skridt. Han slog Mads Pedersen i Besseges og blev nr. 8 i Tirreno og nr. 6 i Baskerlandet, alle gange over korte distancer. De var dog også alle enten noget længere eller helt anderledes end denne, og vi ved ikke helt, hvad han kan på denne rute. Den minder dog terrænmæssigt om Tirreno, hvor han gjorde det fremragende, og derfor vil jeg forvente, at han kommer langt i dette felt.

 

Hvad så med Alberto Bettiol? Vi ved, at han er i storform, og vi ved også, at han for nylig har kørt en fornem prolog i Mayenne. Det var dog også en uhyre teknisk sag, hvor han stod langt stærkere. På disse tonserruter har han aldrig præsteret helt så godt, som da han blev en chokerende nr. 2 i Tirreno for efterhånden en del år siden. Faktisk synes hans tempoevner at være gået ned ad bakke, og i år blev han da også kun nr. 3 i Besseges på en rute, der passede ham ideelt, og ikke mindst blot nr. 18 på tonserenkeltstarten i Tirreno. Særligt sidstnævnte fortæller mig, at han bør få det svært på denne rute, men vi kan heller ikke komme udenom, at han er i fremragende form lige nu.

 

Man er jo også nødt til at åbne døren for en overraskelse fra Isaac Del Toro. Sådan må det være efter hans vilde 4. plads i Algarve, hvor han slog Ganna og var tæt på at lå Küng. Vi er dog kommet ned på jorden igen med hans kørsel i Baskerlandet, hvor ruten ellers burde have passet ham perfekt og i Tirreno. Vi ved heller ikke, hvordan han har det med korte distancer, men han har jo i hvert fald vist sig uhyre eksplosiv. Han har også været ret svingende, og efter en pause er han en ekstra ubekendt, men han blev nr. 4 i fredags, og dette løb må være sæsonens måske allerstørste mål.

 

 

Så er der Michael Matthews. Sprinter og tempospecialist, så ”what’s not to like?”, når vi taler om en kort, eksplosiv enkeltstart. Problemet er bare, at han ikke er den temporytter, han engang var, og det er faktisk ret længe siden, han har været i top 10 på en enkeltstart. Han er dog stadig en hæderlig temporytter, for han blev nr. 13 på 1. etape i Giroen sidste år, men han var også langt fra de bedste. Nu er han også blevet uhyre svingende, og han synes i dag at skulle bruge tid på at finde formen. Han styrtede angiveligt også i Aargau i fredags, og det skaber ekstra usikkerhed, ligesom det ikke fjernede usikkerheden om formen. Omvendt blev han jo altså nr. 13 i Giroen i et stærkere felt, og denne distance stiller han bedre.

 

En anden ubekendt er Bauke Mollema. Han blev jo decideret specialist i 2022, hvor han kørte fremragende enkeltstarter, men de evner forsvandt helt i hans svage 2023. Nu har vi imidlertid set en genfødt Mollema i Ardennerne, og skulle han have samme form nu, kan man vel ikke udelukke, at vi vil se en genfødsel på enkeltstarten også. Logikken tilsiger, at denne enkeltstart er for kort, men jeg blev ret chokeret, da han i 2022 blev nr. 2 på den 2,6 km lange prolog i Tyskland. Det vidner om, at han godt kan præstere over disse distancer, så lad os se, hvad det kan blive til nu, hvor der måske er kommet liv i de gamle ben igen.

 

Lidt af det samme kan siges om Ion Izagirre. Også han er en veteran, der er faldet gevaldigt af på den, og i år er det gået endnu et skridt nedad. Sidste år kørte han dog pludselig igen en chokerende enkeltstart på 1. etape i dette løb, da han i skrapt selskab blev nr. 11. Jeg vil forvente, at denne kortere, mere eksplosive rute kunne passe ham bedre, og vigtigst af alt har vi set, at Cofidis har fået meget bedre materiel end sidste år. Han kørte da også en fin enkeltstart i Baskerlandet, men det skaber bekymring, at han ikke kom med feltet hjem i Aargau, for hans bundniveau har været bekymrende lavt på det sidste.

 

En mand, der måske kan overraske, er Sam Watson. Han er bestemt ikke specialist, og sidste år blev han bare nr. 8 i det meget, meget svage felt i Dunkerque. Han har dog forbedret sig ret markant, og tidligere i år blev han nr. 3 på den 5 km lange tonserrute i Provence. Også det var i et meget svagt felt, men han har et vist potentiale på en rute, der er så kort som denne. Han blev for nylig nr. 3 på prologen i Mayenne, og selvom den var helt anderledes teknisk, vidner det om, at han har fået mere og mere smag for denne disciplin.

 

En rytter, der altid er svær at vurdere, er Adam Yates. Den lille brite er bestemt ikke fan af flade tonserenkeltstarter, men han har før overrasket på dem. I 2022 blev han nr. 12 i UAE Tour, hvor jeg til gengæld havde ventet mere af ham i år. Denne ultrakorte rute burde dog passe langt bedre til en mand med hans karakteristika, og han blev da også nr. 7 på den 2,6 km lange prolog i Tyskland sidste år. Hvis han kommer ud til dette løb med samme form som til Dauphiné sidste år, burde det ikke gå helt galt, selvom hans potentiale på en flad enkeltstart altid vil være begrænset.

 

En rytter, der aldrig er til at blive klog på, er Wilco Kelderman. Enkeltstarten gik fra styrke til svaghed, men sidste år kom han lidt tilbage. Han blev nr. 12 på den lange enkeltstart i dette løb, og vigtigst af alt blev han nr. 10 i Tirreno i skrapt selskab. Til gengæld blev han blot nr. 56 på 1. etape i dette løb, og det vidner om, at han sagtens kan falde helt igennem. Vi ved heller ikke, hvor han står efter den lange skadespause, men han er kommet til løbet for at køre klassement. Kører han som i Tirreno sidste år, kommer han da i hvert fald et stykke vej.

 

I gamle dage havde Søren Kragh stået højt på denne liste. Distance og terræn burde passe ham, men det er desværre længe siden, han har kørt en god enkeltstart. Sidste år blev han eksempelvis nr. 19 i Renewi Tour, inden han skuffede fælt, da han skulle køre for den samlede sejr i Luxembourg og i et svagt felt blot blev nr. 13 - selvom han var i fremragende form. I det lys er det svært at tro, at han pludselig skulle præstere som i gamle dage, hvor han har været tæt på at vinde 1. etape i dette løb, men er han i form efter pausen, viser hans 19. plads i Renewi trods alt også, at det ikke bør gå helt galt - i hvert fald ikke hvis hans løb ikke ødelægges af den meget sene starttid.

 

Alexey Lutsenko er bestemt heller ikke specialist på denne slags tonserruter, men han kører nu ofte hæderligt. Det gjorde han senest i Giroen, og sidste år blev han nr. 16 på 1. etape her. Denne kortere rute passer ham nok ikke helt så godt, men til gengæld kan han i et svagere felt komme længere. Hans niveau er dog også enormt svingende, og vi aner ikke, hvor han står efter den sygdom, der tvang ham ud af Giroen.

 

Ben Tulett bragede ind på temposcenen med nogle fornemme enkeltstarter i 2022. Det var dog altid på kuperede og tekniske ruter, og vi lærte sidste år, at denne slags tempotons slet ikke er ham. Det så vi tydeligt i dette løb, hvor han bare blev nr. 37 på åbningsenkeltstarten, og vi så det senere i Renewi Tour. I lyset af det, vi har set på det sidste, tror jeg heller ikke, at et skifte fra Ineos til Visma har gavnet ham i denne disciplin, og derudover er der ekstra usikkerhed efter en pause for en mand, der har et meget lavt bundniveau. Han er dog en af tre beskyttede ryttere hos Visma, så han har i hvert fald ambitioner, og jeg vil tro, at denne kortere distance vil hjælpe en crossrytter som ham.

 

 

Meget af det samme kan siges om Mauro Schmid. Også han kørte pludselig nogle fornemme enkeltstarter, men altid på kuperede eller tekniske ruter. På tonserenkeltstarterne har han aldrig slået til, og selv da han vandt Belgium Tour i 2022, blev han kun nr. 11 på enkeltstarten. Med hans baggrund vil han nok være hjulpet af den ultrakorte distance, men der bør være grænser for, hvor langt han kommer. Der er også usikkerhed om formen hos den meget svingende schweizer, men han sad da med hjem i fredags, og han burde have lagt den knæskade, der ødelagde foråret, bag sig.

 

En rytter, der virkelig lider under distancen, er Nelson Oliveira. Alle hans bedste resultater er kommet på enkeltstarter, der er mindst 30 km lange, og derfor er dette slet ikke ham. Han har dog for vane altid at gøre det lidt bedre i Tirreno, end jeg forventer, og han kan godt forsvare sig på en kort enkeltstart. Denne enkeltstart er dog kun halv distance af det, vi kender fra Italien, hvor han i år også kun blev nr. 20, og der burde være grænser for, hvad han kan over denne distance.

 

Raul Garcia Pierna er tidligere spansk mester, men topspecialist er han ikke. Nu er han imidlertid kommet til Arkea, der har vist sig at have ganske fint materiel, og det burde føre til en fremgang. I forvejen har han udviklet sig ret meget sidste år, og hans 20. plads på enkeltstarten i Romandiet var ganske pænt. Jeg vil dog tro, at denne rute er alt for kort og eksplosiv til at passe ham.

 

Endelig er der Cees Bol. Han har ret mange top 10-placering på enkeltstarter under 7 km, men det har altid været i betydeligt svagere felter end dette. Sidste år blev han eksempelvis bare nr. 6 i det svage felt i ZLM Tour, og det fører ikke alt for langt i dette felt. Som en relativt tempostærk sprinter, bør han dog over denne meget korte distance kunne gøre det godt.

 

BEMÆRK: Lad mig igen understrege, at byger kan gøre etapen til et lotteri, selvom næsten alle favoritterne har forsøgt at mindske deres risiko ved at starte tidligt.

 

Jeg har opgivet Lawson Craddock, der længe ikke har kørt godt og vil hade denne distance. Alexis Renard blev nr. 20 sidste år, men han har slet ikke fundet formen i år. Jan Christen er jo altid spændende, men vi så i Romandiet, at han på en klassisk enkeltstart slet ikke er tempostærk. Antoine Aebi kørte en fremragende prolog i Romandiet, men det var noget helt andet end dette. Filippo Baroncini og Samuele Battistella har ikke kørt gode enkeltstarter i nogen tig, og vi har lært, at Tom Pidcock og Marc Hirschi slet ikke er tempostærke, selvom denne rute burde passe dem helt ringe. Arnaud De Lie kan sikkert komme et stykke på sin power, men bi har i Besseges set, at han ikke er tempostærk, og intet tyder på, at Axel Laurance og Thibau Nys kan begå sig i en gang tempotons, selvom distance passer dem. Marius Mayrhofer og Jordi Meeus kan komme et stykke, men ikke hele vejen, og det samme kan siges om James Shaw, Paul Lapeira, Anthony Perez, Simone Velasco, Kim Heiduk, Sven Erik Bystrøm, Fran Milholjevic, Mikel Azparren og Louis Vervaeke, der næppe er vild med denne distance. Ruten passer næppe heller Marco Brenner. Arnaud Demare har ikke kørt gode enkeltstarter i lang, lang tid, og det er ikke en rute for Yannis Voisard, David De La Cruz, Anthony Delaplace, Oscar Rodriguez, Wout Poels, Georg Steinhauser eller Damiano Caruso. Endelig kan Mark Cavendish og Michael Mørkøv måske gøre det hæderligt over denne distance, selvom særligt Cavendishs gode enkeltstarter er af ældre dato.

 

Feltet.dks vinderbud: Stefan Küng

Øvrige vinderkandidater: Ethan Hayter, Mattias Skjelmose

Outsidere: Johan Price-Pejtersen, Finn Fisher-Black, Yves Lampaert, Stefan Bissegger, Joao Almeida

Jokers: Kevin Vauquelin, Alberto Bettiol, Isaac Del Toro, Michael Matthews, Bauke Mollema, Ion Izagirre, Sam Watson, Adam Yates, Wilco Kelderman, Søren Kragh, Alexey Lutsenko, Ben Tulett, Mauro Schmid, Alexey Lutsenko, Nelson Oliveira, Raul Garcia Pierna, Cees Bol

 

Starttider

Du finder starttiderne her.

 

FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

Stefan Küng
Ethan Hayter, Mattias Skjelmose
Johan Price-Pejtersen, Finn Fisher-Black, Yves Lampaert, Stefan Bissegger, Joao Almeida
Kevin Vauquelin, Alberto Bettiol, Isaac Del Toro, Michael Matthews, Bauke Mollema, Ion Izagirre, Sam Watson, Adam Yates, Wilco Kelderman, Søren Kragh, Alexey Lutsenko, Ben Tulett, Mauro Schmid, Alexey Lutsenko, Nelson Oliveira, Raul Garcia Pierna, Cees Bol
Lawson Craddock, Alexis Renard, Jan Christen, Jordi Meeus, Marius Mayrhofer, Filippo Baroncini, Samuele Battistella, Tom Pidcock, Marc Hirschi, Arnaud De Lie, Axel Laurance, Arnaud Demare, Mark Cavendish, Michael Mørkøv, James Shaw, Paul Lapeira, Anthony Perez, Simone Velasco, Kim Heiduk, Sven Erik Bystrøm, Fran Milholjevic, Mikel Azparren, Louis Vervaeke Thibau Nys, Antoine Aebi, Yannis Voisard, David De La Cruz, Oscar Rodriguez, Georg Steinhauser, Damiano Caruso
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Tour de Suisse
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Okolo Slovenska(2.1) 26/06-30/06

Tour de France(2.UWT) 29/06-21/07

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger