Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Optakt: 1. etape af Tour des Alpes Maritimes et du Var

Optakt: 1. etape af Tour des Alpes Maritimes et du Var

18. februar 2022 14:24Foto:A.S.O./Alex Broadway

Der findes ikke mange etapeløb med så lille appel til sprinterne som Tour du Var, men i år er der lidt at komme efter. I år skydes løbet nemlig i gang med en lettere etape, der byder på bare 2000 højdemeter, hvilket for dette løb er ganske beskedent, og da mistralen vælger at holde sig i ro, er det kun en sen lille bakke, der vil kunne knuse drømmene for de få sprimntere, der har taget turen til Sydfrankrig.

Artiklen fortsætter efter videoen.

 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (MED KAPTAJNER)
 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (UDEN KAPTAJNER)

 FÅ DISCOVERY+ TIL HALV PRIS MED FELTET.DK

 

Ruten

Er man sprinter har der kun sjældent været meget at komme efter i Tour du Var, men i år får de hurtige afsluttere én chance. Der burde nemlig være mulighed for, at den første førertrøje skal uddeles på baggrund af en reduceret massespurt, men i dette løb er der aldrig noget, der er nemt. Det er der heller ikke på årets åbningsetape, der byder på 2000 højdemeter og en lille finalebakke, der nok vil kunne rydde en smule ud i feltet, inden det afsluttes ved den franske middelhavskyst.

 

I alt skal der tilbagelægges 176,3 km, der fører feltet fra Saint-Raphaël til La Seyne-sur-Mer. Der er tale om to byer ved middelhavskysten syd for bakkerne, og i starten er arrangørerne ganske nådige. Man lægger nemlig ud med at følge den helt flade kystvej mod sydøst i en let fase, hvor eneste højdepunkt er den første spurt, som kommer efter 16,6 km.

 

Læs også
Van Aert melder positivt nyt

 

Umiddelbart efter byen Grimaud, der passeres efter 36 km, tager etapen imidlertid fat, når man kører mod vest ind i landet. Det ser via en lang ikke-kategoriseret stigning, Col du Perler (7,1 km, 4,5%), der er en jævn opkørsel uden stejle procenter, og hvis top passeres efter 49,5. På toppen fortsætter man kortvarigt på et plateau, inden man skal mod sydvest op ad kategori 3-stigningen Col de la Taillude (2,6 km, 3,1%), der er en meget nem stigning med top efter 55,8 km. En kort nedkørsel leder mod vest, inden det går mod nord op ad kategori 3-stigninge Col de Fourche (7,9 km, 4,3%), der også er en jævn stigning uden stejle procenter.

 

Toppen rundes efter 69,4 km, hvorefter det bliver nemmere. En hurtig nedkørsel leder mod nordvest ned på et let stigende plateau, som følges i længere tid mod sydvest. Undervejs er der en lille bakke (2,0 km, 4,4%) med top efter 115,5 km, inden det også stiger lidt kraftigere op mod dagens sidste spurt, som kommer efter 131,0 km.

 

I forbindelse med spurten sætter man kursen mod syd for via en i starten lidt teknisk nedkørsel at køre tilbage til kysten, der nås i La Plaine de Gairard, hvorefter man kører mod sydøst og syd ned langs vandet til områdets sydligste punkt. Her drejer man mod sydøst for at skære igennem et højdedrag via kategori 3-stigningen Cote du Mai (4,8 km, 3,9%), hvis første 1,7 km stiger med 5,2%, hvorefter der venter 2 km med 1-3%, inden den stiger med 5,2% over de sidste 800 m.

 

Fra toppen resterer bare 12,4 km, som indledes med en ikke specielt svær nedkørsel, der fører mod øst og nordøst tilbage til kysten. Herefter går det langs vandet igennem let faldende terræn mod sydøst, indtil man med 5,2 km igen drejer ind på kystvejen, hvorefter det kun falder ganske let. Slutteligt forlader man vandet i en teknisk finale, hvor man drejer skarpt med 1500m, 700 m og 300 m igen, samtidig med at det over den sidste kilometer falder med 1,1%.

 

Etapen byder på i alt 1935 højdemeter.

 

La Seyne-sur-Mer har kun to gange i dette årtusinde været mål for et stort cykelløb. Det var begge gange i det nu hedengangne Middelhavet Rundt, senest i 2001, hvor Robbie McEwen spurtsejrede foran Jaan Kirsipuu og Damien Nazon, og også i 2000, hvor hurtigste mand var Tom Steels foran Mario Cipollini og Marco Zanotti.

 

 

 

 

Læs også
Evenepoel sendte klar indikation til Lefevere: Næste år bliver det anderledes

 

 

 

 

 

 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (MED KAPTAJNER)
 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (UDEN KAPTAJNER)

 FÅ DISCOVERY+ TIL HALV PRIS MED FELTET.DK

 

Vejret

Denne etape kunne potentielt have været meget farlig grundet den frygtede mistralvind, men rytterne er afsindigt heldige. Vinden vil være ganske voldsom lørdag og søndag, som den også var det både onsdag og torsdag, men lige netop fredag bliver stille. Her vil der være fuld knald på solen og en temperatur i mål på 17 grader. Vinden vil bare være let (11-13 km/t) og komme fra først og siden sydvest. De giver mod- og sidemodvind stort set hele dagen, kun afbrudt af lidt sidevind fra bunden af anden stigning. Efter sidste spurt er der sidemodvind ud mod kysten, hvor der vil være sidevind på bakken. Efter toppen vil der være medvind, indtil man får skiftevis sidemodvind og sidevind mellem svingene over de sidste 2 km. Der vil være sidemodvind på den korte opløbsstrækning.

 

Favoritterne

Massespurter i Tour du Var er bestemt ikke nogen almindelighed. Faktisk har deres etaper altid enten haft stigende opløb eller været for svære for de klassiske sprintere, og siden løbet blev et etapeløb for 13 år siden, har vi faktisk ikke haft en klassisk spurt på flad vej. Men én gang skal jo være den første, og meget kunne tale for, at vi morgen vil opleve det for første gang.

 

Det kan også ses på feltet. Normalt er der ingen sprintere i dette løb, men det er der faktisk i år. Caleb Ewan, der droppede UAE Tour grundet sygdom, har i sidste øjeblik meldt sig til, og det samme har Nacer Bouhanni, der efter sin hjernerystelse også jagter løbskilometer. Lægger man dertil, at Peter Sagan endelig gør debut for Total, er der tre markante ryttere, der ud fra et resultatperspektiv alene er her for denne etape.

 

Derfor bliver der heller ikke meget hokuspokus over denne etape. Jeg forventer, at Lotto, Arkea og Total vil styre løbet ganske hårdt. Der vil nok være lidt kamp om at ramme udbruddet, men de skal nok sikre, at gruppen bliver relativt svag. De vil derfor let blive hentet igen. Desværre er den kraftige mistralvind, der ellers har raset hele ugen og vil gøre det igen i weekenden, fraværende netop i morgen, og den vil være så svag, at det er tvivlsomt, om den overhovedet vil skabe nervøsitet.

 

Læs også
Tobias Lund laver fænomenalt hattrick

 

Det bliver bakken, der bliver nøglepunktet. Med 2500 m med mere end 5% er den ikke helt let, og den vil kunne skabe noget udskilning. Da de fleste hold er uden sprintere, vil jeg også tro, at vi vil se nogle angreb, men jeg tror, at det bliver svært. Det vil nemlig være helt oplagt, at Total, hvis Sagan er nogenlunde i form, og Ag2r vil lægge et pres, der skal teste Ewan og Bouhanni, og det vil nok gøre det svært at undgå spurten, også fordi nedkørslen ikke er alt for svær. Chancen er mere reel, hvis Sagan igen starter meget svagt og ikke bedre om højt tempo, og Ag2r vælger at gå i offensiven i stedet. I det tilfælde kan et sent angreb måske lykkes, men det vil undre mig.

 

Jeg tror, at vi får en reduceret massespurt, men den vil være speciel. Finalen er nemlig ekstremt teknisk med tre sving over de sidste 1500 m, det sidste bare 300 m fra stregen. Det vil være en spurt, der handler meget, meget mere om positionering end fart, og det er langt fra sikkert, at hurtigste mand vinder. Til gengæld er der også så få sprintere, at positionskampen vil være betydeligt mindre end i et mere klassisk felt.

 

Det er derfor heller ikke med alt for stor overbevisning, at jeg peger på Caleb Ewan. Han er nemlig ikke specielt positioneringsstærk, og han er uden sit normale tog. Han viste til gengæld både fremragende fart og holdbarhed i Saudi Tour, og hvis ikke hans nylige sygdom har kostet, klarer han bakken. Vi ved dog også, at Ewans holdbarhed er ekstremt svingende, og han kan af og til eksplodere som den første. Det kan ske igen grundet de nylige problemer, men med Saudi-formen kommer han slet, slet, slet ikke i problemer. Det bliver positioneringen, der bliver et problem, men på papiret er toget med Harry Sweeny, Florian Vermeersch og Arnaud de Lie det bedste. Det er et problem, at de ikke har kørt sammen tidligere, men de burde i dette felt kunne sikre Ewan så god en position, at han bør vinde. Falder han alligevel fra på en af sine berømte offdays, har de et stærkt alternativ i De Lie, der også kan klatre. Han har allerede vundet på Mallorca og kan formentlig slå alle, hvis han sidder rigtigt. Som et tredje alternativ er der Vermeersch, men så hårdt bliver det næppe.

 

Værste rival må være Nacer Bouhanni, men det er usikkert, hvor han står. Han missede Saudi Tour med hjernerystelse, og selvom han i god form let klarer denne bakke, kan han være for mærket. Han klarede sig godt i Almeria, men det var også bare et let sprinterløb. Til gengæld viste han fornem fart, som han også gjorde i Touren, og han elsker tekniske finaler. Desværre er han til start med alle Quintanas bjerghjælpere, og han skal derfor klare sig på egen hånd. Heldigvis er han god til netop det, og sidder han på det rigtige hjul, er det nok kun Ewan eller De Lie, der har farten til at slå ham.

 

Det har Peter Sagan normalt ikke, men i tekniske finaler er han stadig fabelagtig. Derfor er dette faktisk en spurt, han kan vinde, men det er helt usikkert, hvor han står. Han har atter haft covid, og selvom det ikke var så slemt som sidste år, forlyder det, at han var mere mærket end mange andre. De seneste år har han skullet bruge 117 år på at finde bare en nogenlunde form, og det vil uanset hvad være mærkeligt, hvis han flyver. Heldigvis skal han også bare være god nok til at klare denne bakke, og det burde han nok kunne. Hans tog med Daniel Oss, Julien Simon og Anthony Turgis kan måle sig med Lottos, og derfor står han stærkt i denne tekniske finale, så han kan få en drømmedebut for sit hold. Starter han igen som i Tirreno sidste år, hvor han røg af som den første på bakkerne, er Turgis et fint alternativ, men han mangler den sidste fart.

 

Der er ikke mange andre sprintere til start, men Ag2r har Andrea Vendrame. Italieneren er stoppet med at spurte, men i dette felt vil han nok give den et skud, særligt med bakken forinden. Kan Ag2r gøre det knaldhårdt, står han stærkere, og toget med Dorian Godon og formstærke Damien Touzé ser bestemt ikke helt ringe ud. I en teknisk finale kan han kompensere for manglende fart. Det er heller ikke helt umuligt, at de kører for Touzé eller Godon, hvis Vendrame heller ikke denne gang vil spurte, men de mangler den fornødne fart.

 

En spændende outsider er Lewis Askey, der er en sen coronasubstitut. Han er en ganske holdbar klassikersprinter, der burde kunne klare denne bakke, men han klatrede ikke som en drøm i Provence. Hans primære opgave er at passe på klatrerne, og derfor er det muligt, at han falder fra. Sidder han der til sidst, vil han også tabe i positionskampen og mangle den sidste fart, men han kan komme et stykke. Falder han fra, vil Anthony Roux måske blande sig, men han vinder ikke.

 

Cofidis har Alexis Renard, men han er bestemt ikke en klassisk sprinter. Til gengæld er han en relativt holdbar type, og han er trods alt tidligere gået i top 10 i massespurter. Desværre er hans hold svagt, og i denne tekniske finale kommer han til kort på alle parametre. Holdet har også Anthony Perez, men han spurter ikke rigtigt længere.

 

Sidste år viste Tom Paquot lidt uventet hurtighed, og han kørte faktisk nogle gode spurter i august. Han er også en lidt holdbar herre, men han har klatret skidt fra sæsonstart. Derfor føler jeg mig langt fra overbevist om, at han kommer med hjem, men lykkes det, har han god støtte fra Marco Tizza, der er alternativet i en spurt. Men han er stort set ophørt med at spurte.

 

Læs også
Oversigten over en travl cykellørdag

 

B&B har Cyril Barthe, der igen i år er uhyre formstærk fra start. Bliver det knaldhårdt, vil han kunne ende pænt, men han har ikke farten til at vinde. Han er dog god i positionskampen, og derfor kan det i dette felt sagtens blive til en top 10.

 

Nantes stiller med Emmanuel Morin. Han er en tung type, der meget vel kan falde fra på bakken, men han har faktisk vist bedre holdbarhed end ventet i de første løb. Nogen klassisk sprinter er han ikke, men han har trods alt været i top 10 i et par massespurter i Vueltaen,

 

Auber har Anthony Maldonado, der efter en katastrofal sæson har set bedre ud i år. Normalt er en reduceret spurt hans force, men jeg er ikke længere sikker på, at han kan klare en bakke som denne. Det burde dog være inden for rækkevidde, og han plejer at positionere sig godt, selvom han mangler den sidste fart.

 

Andre ryttere, der måske vil blande sig i spurten, er Jeremy Leveau fra Roubaix, Tristan Delacroix og Jonathan Couanon fra Nice, Martijn Budding og Christoffer Lisson fra Riwal, Anders Skaarseth fra Uno-X, Jonas Rutsch fra EF og Alex Kirsch fra Trek, men de får svært ved at lave et absolut topresultat.

 

Til et sent angreb på bakken vil jeg særligt holde øje med Dorian Godon, Damien Touzé, Andrea Vendrame, Michael Valgren, Cyril Barthe, Anthony Perez, Jonas Rutsch og Franck Bonnamour.

 

Feltet.dks vinderbud: Caleb Ewan

Øvrige vinderkandidater: Nacer Bouhanni, Peter Sagan

Outsidere: Andrea Vendrame, Arnaud de Lie, Lewis Askey, Alexis Renard

Jokers: Tom Paquot, Cyril Barthe, Emmanuel Morin, Anthony Maldonado, Anthony Turgis, Dorian Godon, Damien Touzé, Anthony Roux

 

 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (MED KAPTAJNER)
 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (UDEN KAPTAJNER)

 FÅ DISCOVERY+ TIL HALV PRIS MED FELTET.DK

Caleb Ewan
Nacer Bouhanni, Peter Sagan
Andrea Vendrame, Arnaud de Lie, Lewis Askey, Alexis Renard
Tom Paquot, Cyril Barthe, Emmanuel Morin, Anthony Maldonado, Anthony Turgis, Dorian Godon, Damien Touzé, Anthony Roux
Jeremy Leveau, Tristan Delacroix, Jonathan Couanon, Martijn Budding, Christoffer Lisson, Florian Vermeersch, Anders Skaarseth, Jonas Rutsch, Alex Kirsch, Michael Valgren, Franck Bonnamour, Anthony Perez
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Tour du Haut Var
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?