Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Optakt: 3. etape af Saudi Tour

Optakt: 3. etape af Saudi Tour

03. februar 2022 13:30Foto:A.S.O./Alex Broadway

Santiago Buitrago sørgede med snu og klog kørsel for, at Bahrain fortsætter, hvor de slap i 2021, og har nu sikret sig et godt udgangspunkt i jagten på den samlede sejr. Inden det afgørende slag venter på kongeetapen, skal han sikkert igennem torsdagens sprinteretape, hvor ørkenvinden endelig viser tænder, men desværre betyder en lang dag i modvind, at der formentlig en rigtigt langgaber afsluttet med et brag af et sprinteropgør.

Artiklen fortsætter efter videoen.

 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (MED KAPTAJNER)
 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (UDEN KAPTAJNER)

 

Ruten

Årets Saudi Tour er designet således, at der skiftevis bydes på sprinteretaper og mere kuperede etaper. Efter onsdagens puncheuropgør ventes de hurtige folk således at komme til fadet for anden gang, når det torsdag går løs med en lang, men ganske flad tur ind gennem ørkenen. Her skal der sluttes i løbets værtsby, Alula Old Town, hvor man får lejlighed til for første gang at spurte i den by, der også vil være rammen om lørdagens finale. Denne gang er eneste trussel den altid farlige ørkenvind, der kan bestemme, om vi skal have et sidevindsdrama eller en helt klassisk massespurt.

 

Med en distance på 181,2 km er der tale om endnu en relativt lang etape, der fører feltet fra Tayma Hadaj Well til Alula Old Town. Der er tale om en helt klassisk transportetape, der fører feltet tværs gennem ørkenen, og denne gang sker det i en fladere del af landet, end det var tilfældet de først to dage. Fra starten stiger det dog let, når man kører mod syd, inden det bliver næsten helt fladt, når man følger en lige ørkenvej mod sydøst. Senere drejer man mod sydvest ad en lige så lige vej, der er ganske let stigende og leder frem til dagens første spurt, som er placeret efter 83, 8 ret enkle kilometer.

 

Læs også
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation

 

Efter spurten bliver det igen næsten helt fladt, når man kører mod syd, inden man drejer mod sydvest for at følge en let faldende vej, hvorefter det stiger ganske let op mod dagens anden spurt, som kommer efter 129,2 km. Nu går det videre mod sydvest ad den kun ganske let snoede ørkenvej, der først er flad og siden falder, undervejs lidt kraftigere, ned mod dagens bonusspurt, som er placeret ved Elephant Rock efter 165,5 km.

 

Det let faldende terræn fortsætter, når man kører videre mod sydvest og vest, inden man drejer mod syd ind på den hovedvej, der leder direkte ind til Alula Old Town. Også den er ganske let faldende, indtil man slutter af med at køre en tur hele vejen rundt om byen. Det betyder, at der er en rundkørsel med ca. 3 km igen, inden man drejer skarpt til venstre kort før den røde flamme. Herfra bugter vejen sig mod højre det sidste stykke vej rundt om byen, idet de sidste 2 km er let stigende, heraf med 0,9% over den sidste kilometer.

 

Etapen byder på i alt 854 højdemeter.

 

Alula Old Town har ikke tidligere i dette årtusinde været mål for et stort cykelløb.

 

 

 

 

 

 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (MED KAPTAJNER)
 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (UDEN KAPTAJNER)

 

Læs også
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie

 

Vejret

Efter to stille dage viser ørkenvinden endelig, hvad den kan, på en meget blæsende torsdag. Igen vil solen skinne fra en skyfri himmel, og temperaturen vil denne gang komme helt op på 24 grader i målbyen. Det vil blæse kraftigt med en hård vind (28-32 km/t) fra sydvest, hvilket giver skiftevis mod- og sidemodvind hele vejen frem til Alula Old Town. Her varer modvinden ved helt frem til kort efter den røde flamme, hvor vejen langsomt buer så meget til højre, at man får sidemedvind over de sidste par hundrede meter.

 

Favoritterne

Efter at Santiago Buitrago med både klog og stærk kørsel nu har taget et stort skridt mod den samlede sejr satser sprinterne på, at de skal have deres anden chance. Det burde der være en god mulighed for. Ørkenvinden viser ellers endelig de tænder, vi har savnet de seneste dage, men desværre kunne retningen ikke være værre.

 

Der venter nemlig en hel dag med forskellige former for modvind, og den blæst, der altså kunne have skabt et herligt cykelløb, ender nu i stedet med at have den helt modsatte effekt. Nu bliver den en rigtig dræber, der formentlig kan gøre torsdagens etape til et af sæsonens mest begivenhedsfattige løb.

 

Der er næppe mange, der har lyst til at kaste sig ud i en lang modvindsdag i ørkenen, og derfor vil jeg tro, at vi med det samme får etableret et lille og ufarligt udbrud, formentlig bestående af de samme tre hold som de foregående dage. De kan så kæmpe om de indlagte spurter, mens Bahrain, BikeExchange og Lotto efter alt at dømme vil kontrollere i feltet.

 

Jeg har forsøgt at nærstudere kortet, men der er umiddelbart kun to meget korte strækninger, hvor der vil være en form for sidevind. Ellers er det en eller anden form for modvind hele dagen. Vi vil sikkert se lidt nervøsitet frem mod disse små retningsændringer, men der er alt for langt hjem til, at det kan skabes varige splittelser. Det ligner en af de dage, hvor det i så kraftig en modvind vil betyde en sprængning af tidsplanen og en meget sen afslutning. Måske kan udbruddet være hentet inden bonusspurten, så vi kan få en kamp om bonussekunder, men det er nok også det eneste, der er at se frem til.

 

Efter denne lidet opløftende analyse kan vi altså konkludere, at Bahrain og de to førende sprinterhold efter al sandsynlighed får sat deres spurt i scene. Spurten er denne gang mere enkel, end det var tilfældet forleden. Der er kun to sving, og det sidste kommer mere end en kilometer fra stregen. Herefter bugter vejen sig ganske kraftigt, og derfor er en god position ikke helt uvæsentlig, så man undgår at skulle den lange vej rundt i kurven, men der burde være plads til at lade farten tale, særligt når man for medvind til sidst. For togene bliver det til gengæld vigtigt at vente, vente og vente, for med den kraftige modvind er det svært ikke at starte for tidligt.

 

Efter tirsdagens spurt er det svært ikke at have Caleb Ewan som favorit. Det lå i kortene, at Lotto sammen med Deceuninck vil have det bedste tog, men de røde belgiere viste sig at være deres storebrødre ganske overlegne. Med Rudiger Selig som det manglende led mellem Roger Kluge og Jasper de Buyst, og med Jarrad Drizners som en forstærkning i positionen inden Kluge var de ganske overlegne. Samtidig ved vi, at det på papiret kun er Dylan Groenewegen, der har farten til at true Ewan, og BikeExchanges tog så mildt sagt skidt ud. Hvis Lotto er lige så dominerende igen i morgen, skal australierne forbedre sig betydeligt, hvis de skal bringe deres hollænder i en vindende position, og det er tvivlsomt, om det vil ske. Det taler også til Ewans fordel, at det stiger let. Derfor må Ewan være favorit - også i lyset af den superform, han stillede til skue i dag.

 

Det er stadig Dylan Groenewegen, der må være værste rival, men hans stjerne er falmet ganske meget. Reglen om, at BikeExchanges tog altid underpræsterer i forhold til den styrke, de har på papiret, blev bekræftet, men det var ikke den eneste udfordring. Groenewegen selv så heller ikke overbevisende ud, da han hurtigt satte sig ned, men det kan også være et udtryk for opgivenhed, da sejren var væk, mere end dårlige ben. Uanset hvad er han manden, der må have farten til at kunne slå Ewan i et direkte opgør, og efter en ifølge ham selv god vinter og det stærke fartindtryk, han efterlod sidste efterår, er det bestemt stadig sandsynligt, at det kan ske. Det kræver bare, at toget med Luka Mezgec som sidste mand får ham bragt tilstrækkeligt langt frem.

 

Som nr. 3 er jeg igen nødt til at have Alberto Dainese, men for ham er der lige så store usikkerheder som for Groenewegen. På papiret har DSM masser af fart i deres tog, men det var også klart, at det var helt uden rutine i samarbejdet. Derfor kom det ikke som et chok, at Dainese blev lukket inde og aldrig fik vist sin fart, og det kan naturligvis ske igen. Heldigvis er spurten denne gang mindre kompliceret, og der vil være mere tid til at lade farten tale. Den har Dainese masser af, som vi så sidste efterår. Det kan ende helt galt, men sidder han rigtigt, bør han køre som en motorcykel.

 

Læs også
Optakt: 6. etape af Presidential Tour of Türkiye

 

Så er der hovedpinen. Hvad gør Bora? I går valgte de højst overraskende at køre for Martin Laas, som åbenbart havde vist særligt god form på træningslejren, men Danny van Poppel har også sagt, at holdets tre sprintere alle skal have chancen. I dag fik hollænderen holdets tillid til at teste sig selv på målbakken, og dermed peger alt vel på, at det nu er tid for Jordi Meeus til at give den et skud. Det vil derfor være min forventning, og med et tog, der tæller Ryan Mullen, Laas og Van Poppel er de ikke langt fra at måle sig med Deceuninck og Lotto. De anbragte Laas perfekt i går, og er det denne gang den hurtigere Meeus, der får tilliden, bør han komme tæt på, selvom de nok skal udmanøvrere Lotto for at slå den på papiret hurtigere Ewan. Kører de i stedet for Van Poppel eller Laas, taler meget for, at de stadig vil ende langt fremme, når toget er så stærkt, men særligt Laas vil nok få svært ved at vinde i dette selskab, hvor der er flere, der er hurtigere end ham. Meeus og Van Poppel vil begge være glade for det stigende opløb.

 

En skuffelse i går var Quick-Steps tog. Det lykkedes slet ikke at få Davide Ballerini frem, og i selve spurten blev det også bekræftet, at italieneren ikke er nogen ørn i klassiske massespurter som denne. Toget med Jannik Steimle, Florian Senechal og Bert van Lerberghe er dog normalt så fremragende, at det stadig må være Deceuninck, der kan udmanøvrere Lotto. Det er stadig svært at se Ballerini vinde i dette selskab, men med et godt lead-out er det muligt, hvis de hurtigere folk sidder for langt tilbage. Det stigende opløb vil i hvert fald hjælpe.

 

Gårsdagens spurt cementerede, at Fernando Gaviria slet ikke har fordums fart, men i det mindste gik positionskampen godt, selvom toget på papiret ikke er det allerstærkeste. Maximiliano Richeze fik ham anbragt godt, og lykkes det igen, vil det utvivlsomt blive til endnu et godt resultat. Gaviria er også stadig en af de hurtigste, men da han er oppe mod både hurtigere folk og bedre tog, skal det flaske sig, hvis han skal vinde. Det skal også blive interessant at se, om unge Felix Gross igen får lov at køre sin egen spurt. Det gik ganske fint forleden, men da han nok vil operere på egen hånd, vil han næppe være helt fremme.

 

Niccolo Bonifazio viste i går, at han stadig har lidt af sine positioneringsevner, men vi så også igen, at han i en klassisk spurt mangler lidt fart i dette selskab. Heldigvis vil han kunne glæde sig over, at det stiger, og hans tog med Daniel Oss og Anthony Turgis er sammen med hans egen positionering et godt våben. Selvom han sidder godt, vil han dog efter alt at dømme mangle farten.

 

Jeg vil stadig tro, at Dan McLay er en af de hurtigste i dette felt, men han lider både under egne positioneringsvanskeligheder og et lille hold. På papiret burde Donavan Grondin, Markus Pajur og ikke mindst Christophe Noppe dog kunne gøre det bedre end forleden, og da finalen også er mindre kringlet, burde briten have en bedre chance for at vise sin stadig fornuftige topfart.

 

Endelig må man også igen nævne Jakub Mareczko, Jonathan Milan og Simone Consonni. Mareczko vil denne gang hjælpes af den knap så kringlede finale, men hans hold er stadig meget dårligt stillet, særligt når deres sprinter er positioneringssvag. Det stigende opløb hjælper ham heller ikke. I går fik Milan aldrig chance for at spurte, og han står også svagt med et begrænset tog og et hold, der nu også skal koncentrere sig mere om Buitrago. Vi så dog fin fart på Sardinien sidste år, og skulle han sidde rigtigt, kan han formentlig gøre det godt. Consonni vil elske, at opløbet stiger, men han har aldrig haft farten til denne form for spurter. Til gengæld er han et langt mere sikkert kort end Mareczko og Milan, da han med et stærkt tog med særligt Davide Cimolai bør ende med at sidde fornuftigt. Det er bare sejren, der ser svær ud. Der er også en lille mulighed for, at Cimolai får chancen, men det ligger ikke i kortene og ændrer ikke væsentligt på problemerne.

 

De øvrige sprintere, Jeremy Lecroq, der nok foretrækkes frem for de i går uheldige Jens Debusschere , Syver Wærsted, Erlend Blikra, Mohd Harrif Saleh og Polychronis Tzortzakis får svært ved at være med helt fremme.

 

Feltet.dks vinderbud: Caleb Ewan

Øvrige vinderkandidater: Dylan Groenewegen, Alberto Dainese

Outsidere: Jordi Meeus, Davide Ballerini, Fernando Gaviria, Danny van Poppel, Martin Laas

Jokers: Niccolo Bonifazio, Dan McLay, Jakub Mareczko, Jonathan Milan, Felix Gross, Simone Consonni

 

 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (MED KAPTAJNER)
 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (UDEN KAPTAJNER)

Caleb Ewan
Dylan Groenewegen, Alberto Dainese
Davide Ballerini, Fernando Gaviria, Danny van Poppel, Martin Laas
Niccolo Bonifazio, Dan McLay, Jakub Mareczko, Jonathan Milan, Felix Gross, Simone Consonni
Davide Cimolai, Jeremy Lecroq, Erlend Blikra, Syver Wærsted, Moh Harrif Saleh, Polychronis Tzortzakis, Florian Senchal, Jasper de Buyst, Rudger Selig, Luka Mezgec, Sam Welsford
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?