Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Skjelmose beskriver sit exit: Kunne ikke kontrollere mig selv

Skjelmose beskriver sit exit: Kunne ikke kontrollere mig selv

18. april 2024 16:51Foto: Sirotti

Mattias Skjelmose beskriver, hvad der skete, da han onsdag var en af 131 ryttere til at udgå af Fléche Wallonne.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Det så voldsomt ud, da en video på X onsdag viste, hvordan en nedkølet Mattias Skjelmose måtte hjælpes af cyklen og bæres mod en Lidl-Trek-bil ud af Fléche Wallonne 2024.

 

Nu sætter den danske stjerne selv ord på, hvorledes han oplevede den iskolde 88. udgave af den belgiske klassiker, som for ham sluttede på toppen af anden passage af Mur de Huy, 64 kilometer fra mål.

 

”Jeg ved ikke, om vi lavede en fejl, men UAE kørte ret tidligt, lige da haglstormen kom, og jeg prøvede at følge med. Da kunne jeg ikke få min regnjakke på. Toms (Skujins) var på vej med den, men jeg skulle følge med i front,” siger Skjelmose på et pressemøde og fortsætter:

 

Læs også
En mesters morgenmad: Pogacar spiste i 40 minutter

 

”Jeg havde det ret godt, men jeg blev bare så kold, at selvom jeg fik regnjakken på toppen af Mur de Huy første gang, kunne jeg aldrig komme mig over det. Jeg var allerede kold ind til knoglerne.”

 

”På cyklen indså jeg ikke rigtig, at jeg var ramt af hypotermi. Jeg rystede, men det har jeg gjort før og har kunnet komme mig over det. Men så snart, at jeg stoppede på toppen af Muren anden gang, kunne jeg bare ikke kontrollere mig selv. Det var en af de mest ukomfortable ting, jeg nogensinde har oplevet.”

 

En rystende Skjelmose blev båret væk fra ruten og ind i en bil af en soigneur og en anden mand. Her fik han en masse varmt at drikke, før vejen gik ned til holdbussen, hvor han igen måtte bæres ind. I bussen kunne han dog selv gå i bad, og derefter vendte varmen rimelig hurtigt tilbage i kroppen.

 

Har aldrig oplevet det før

Dagen derpå og efter en tre timers træningstur på de sidste 95 kilometer af Liege-Bastogne-Liege-ruten med ømme stænger takker Skjelmose sit Lidl-Trek-hold for at have taget sig godt af ham. Danskeren har det godt, men bekræfter også, at onsdagens oplevelse var ganske speciel.

 

”Jeg har ikke oplevet det før. Normalt har jeg aldrig kæmpet med kulden. Jeg har faktisk ønsket, at det var koldt. Men før jeg vandt Suisse sidste år, tog jeg et stort skridt med min diætist, og jeg tabte en del vægt. Det har jeg fundet ud af hjælper en del i varmen, og nu er det første gang, at jeg kørte i rigtig kolde betingelser, og jeg indser, at det også gør det modsatte i kulden.”

 

De barske betingelser med hagl og iskolde temperaturer kostede Skjelmose muligheden for at forbedre sidste års andenplads, men hovedpersonen selv mener ikke, at løbet skulle have været aflyst.

 

Haglene og i særdeleshed et forbigående tordenvejr kunne ifølge Trek-stjernen dog godt have sat en midlertidig stopper for løbet undervejs.

 

”Jeg troede faktisk, at de ville overveje 'Extreme Weather Protocol', fordi på et tidspunkt lynede det. I 15 minutter var vejret dårligt nok til, at vi kunne have stoppet løbet. Men efter det var det forsvarligt nok at køre.”

 

”Jeg tror, at det største problem var, at alle var så kolde, at de ikke kunne komme tilbage fra det. Det var derfor, at det så så ekstremt ud, fordi efter haglstormen, de 15-30 minutter hvor det var virkelig slemt, synes jeg faktisk, at vejret var ret okay. Vi så med pigerne, at da de kom til Muren, var det fint at køre i.”

 

Læs også
Optakt: 16. etape af Giro d’Italia

 

Kun 44 af de 175 startende gennemførte løbet.

DEL
INFO
Mattias Skjelmose Jensen
Nyheder Profil Resultater Statistik
Fleche Wallonne
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Tour of Estonia(2.1) 23/05-25/05

Ford RideLondon Classique(2.WWT) 24/05-26/05

Marcel Kint Classic(1.1) 25/05

Rund um Köln(1.1) 26/05

Mercan Tour Classic Alpes...(1.1) 29/05

Course de la Paix GP Jese...(2.NCUP) 30/05-02/06

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?