Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Test: Trek Ballista MIPS

Test: Trek Ballista MIPS

23. august 2023 11:52

Sæsonen mest hypede hjelm skuffer ikke og leverer god komfort og ventilation samtidig med at den er hurtigt. Nå ja, så ser den også virkelig hurtigt ud!

Artiklen fortsætter efter videoen.

Fakta
Producent: Trek
Produkt: Ballista MIPS
Farve: Sort 
Størrelse: Medium (54-60 cm)
Vægt: 251 gram

Pris: Kr. 2399,-

 

Ballista fra Trek er en af denne sæsons mest hypede cykelhjelme til landevejen - med god grund.

 

Introduktion

Hvis du har set cykelløb i år, så har du helt sikkert set Lidl-Trek duoen Mads P og Mattias Skjelmose tænde ild til feltet. Du har endda set Mads P køre over stregen med hænderne over hovedet i blandt andet Touren.

 

Læs også
Evenepoel sendte klar indikation til Lefevere: Næste år bliver det anderledes

 

På selvsamme hoved sidder en af Treks nyeste opfindelser, den seneste version af den velansete Ballista-hjelm.

 

Ballista-modellen fra Trek, har altid været en populær aerohjelm. I denne sæson har amerikanerne lanceret en opdateret version, som fik masser af opmærksomhed, da rytterne på Lidl-Trek kørte med den, før den blev lanceret officielt.

 

Treks mål har været at lave en aerodynamisk hjelm til landevejscykling, der er lige så hurtig, som den er let, kølende og komfortabel.

 

Ballista er Treks hurtigste og mest aerodynamisk avancerede cykelhjelm, som man vælger, når hastighed er det vigtigste. Samtidig har den et fuldt integreret MIPS Air-sikkerhedssystem for at sikre optimal sikkerhed og beskyttelse.

 

MIPS-systemet er integreret perfekt og puderne giver god komfort.

 

Test


Treks hurtigste hjelm nogensinde

Ballista er den hurtigste cykelhjelm i Treks sortiment. Hjelmens effektive aerodynamiske egenskaber sparer ifølge Trek 10,1 watt i effekt og mere end en cykellængde i slutspurter sammenlignet med Velocis (Treks anden topmodel) i en standardiseret timetest ved 45 km/t.

 

En ting er tal og data, noget helt andet er den fornemmelse man får som rytter og man bemærker straks, at hjelmen synes enormt optimeret rent aerodynamisk.

 

Silhuetten er aflang og strømlinet og med en ’hale’ i nakken, som tidligere så det med hjelme til tidskørsler. Som det er kutyme med aerohjelme, så er hjelmen forholdsvis lukket, så luften glider effektivt hen over, uden at blive ’fanget’ i for mange ventilationskanaler.

 

Ude på landevejene føles Ballista også hurtigt. Den aflange og smalle form gør, at man føler, at hjelmen er effektiv og ikke tager meget luftmodstand og samtidig er den helt lydløs, på den måde at der ikke er noget vind som skaber turbulens og derved larm.

 

Læs også
Oversigten over en travl cykellørdag

 

Uventet let

Tiden hvor alt det der er aerodynamisk og per definition var tungt er heldigvis ovre. Det er ikke længere enten eller.

 

Det mærker man tydeligt med den nye Ballista som vejer ind på blot 251 gram på vores vægt i størrelse medium. Det er vanvittigt let for en aerohjelm!

 

Vægt diskuteres altid i cykling og selvom det ofte kan være bagateller i det store billede, så synes jeg faktisk, at hjelmen er et sted, hvor lav vægt for alvor giver mening og forbedrer komforten.

Ballista føles let som en fjer på hovedet og man bemærker den derfor aldrig, hvilket er et kvalitetsstempel for en cykelhjelm.

 

251 gram er mere end godkendt for en ren aero-hjelm.

 

Hurtigt skal også være cool

Trek har som forventet brugt en masse computerkraft til at udforme og udvikle hjelmen. Selvfølgelig i forhold til aerodynamik, men denne gang også i relation til ventilationen.

 

I de rendyrkede aerohjelme er luftgennemstrømningen notorisk udfordrende, men Trek mener at have optimeret denne del med Ballista.

 

Hjelmen har således tre store kanaler foran og en ekstra ovenpå hovedet, hvor luften kan strømme igennem og nedkøle hovedet. Bagpå er der fem huller hvor vinden kan slippe ud igen.

 

Ude på landevejen har jeg virkelig været imponeret af ventilationen. De tre kanaler foran og ’hullet’ ovenpå selve hjelmen sikrer en god strøm af luft og kanalen ovenpå giver også rum til, at overskydende varme kan stige op og ud af hjelmen.

 

Faktisk er Ballista blandt de allermest kølende aerohjelme, jeg har prøvet og foruden den fine luftgennemstrømning, så har jeg især bemærket, at hjelmen sidder ret højt i nakken, hvilket gør, at der er masser af plads til at slippe af med varmen.

 

Læs også
Optakt: 4. etape af Tour de Romandie

 

’Halen’ bagpå peger nærmest lidt opad i sin konstruktion, og det giver masser af luft i nakken, som dermed holdes velafkølet.

 

Tre store kanaler leder luften effektivt igennem hjelmen og 'halen' sidder en anelse højt, så baghovedet forbliver afkølet.

 

360° BOA-justering og MIPS Air-sikkerhed

Pasformen i Ballista-hjelmen justeres via BOA’s 360° hjelmjusteringssystem.
Selve pasformen kan indledende justeres i tre størrelser alt efter ens nøjagtige hovedstørrelse. Herefter kan spændingen justeres ved hjælp af det traditionelle BOA-spænde.


Det er et velkendt system og velsagtens ’guldstandarden’ for hjelmbespændingssystemer, så det er ikke overraskende, at det bare fungerer. Hjelmen har en god pasform og spændingen fordeler sig jævnt og elegant uden at man oplever ’hot-spots’ nogen steder.

 

Indvendig er hjelmen desuden forsynet med de nødvendige puder, der sikrer den komfort, som man forventer i en tophjelm.

 

Ballista har desuden et integreret MIPS Air-system, som forbedrer sikkerheden, hvis uheldet er ude. Igen en feature, som man forventer i en tophjelm og som er integreret virkelig elegant.

 

Hjelmen har desuden fået 5 stjerner i sikkerhedstest fra Virginia Techs uafhængige testanlæg, hvor sikkerheden bedømmes objektivt efter brancheanerkendte standarder.

 

Ballista leveres med udskiftningsgaranti ved styrt: Hjelmen udskiftes gratis i tilfælde af styrt inden for det første år efter købet.

 

Ballista er har tre store liftindtag foran og ét på toppen, så den er velventileret, trods den lukkede aero-form..

 

God plads til briller og klart udsyn

De to yderste ventilationskanaler er optimerede til at kunne tage imod et par solbriller, så de sidder sikkert, hvis man tager dem af og sætter dem i hjelmen.

Hjelmen har desuden en skrå kant over øjenbrynene, så synsfeltet øges. Hvis man har siddet i sadlen, så ved man, at sætter man sig i bukkene, så kan hjelmen komme i vejen for udsynet, når man sidder nede i bukkene. Det er ikke tilfældet her og det klæder en hjelm, som er lavet til at være hurtig og derfor nærmest opfordrer rytteren til at sidde så aggressivt som muligt.

 

Læs også
Trek trækker sig fra sponsorat

 

Alt på hjelmen er veludført og så ser den hurtig og ond ud!

 

Konklusion
Sæsonens mest hypede hjelm lever til fulde op til både forventninger og forhåbninger.
Den er fremstillet i materialer i høj kvalitet og efterlader et solidt indtryk hele vejen rundt - det gælder også design og finish.

 

Ude på cyklen føles den hurtig og så er den behagelig med en generelt god pasform, som forstærkes at de fine BOA-system og de indvendige puder.

 

Mest markant, så er Trek lykkedes med at lave god ventilation trods det lukkede design og hjelmens bageste del efterlader masser af plads til at luften kan strømme omkring baghovedet, hvilket føles rart på varme dage.

 

Stillet til rådighed af: Trek

 

Feltet.dk's vurdering
DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Beklædning og beskyttelse
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?