Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Test: WTB Nano 700 graveldæk og TCS tubeless væske

Test: WTB Nano 700 graveldæk og TCS tubeless væske

27. maj 2023 10:00

WTB Nano 700 har efterhånden været på markedet i en del år, men det er stadig et virkelig godt gravel dæk. Vi har testet det sammen med WTB’s TCS tubeless væske, og det har bestemt været et positivt bekendtskab.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Fakta:

Producent: WTB
Produkt: Dæk, WTB Nano 700 og TCS tubeless væske
Model: Nano 700c x 40 TCS Light/Fast Rolling 60tpi Dual DNA tire
Farver: Naturfarvet (Kan også fås med sorte sider)
Størrelse: Testet i 700c x 40.
Vægt: 497 gram.
Vejl. udsalgspris: 419,- kroner


Introduktion

Gravelcyklen har for længst gået sin sejrsgang blandt danske cykelmotionister, og med det følger også et stort udvalg af udstyr. Og for mange er det at vælge det rette dæk, nærmest et lige så personligt valg som sko og sadel (i hvert fald for undertegnede),


Det tricky ved at vælge et dæk til gravelcyklen er, at det skal kunne håndtere alle underlag; asfalt, hårde grusveje og mudrede skovstier. Så du skal altså vælge et dæk, der kan det hele... Det ved vi godt, at sådan et dæk findes ikke, men der findes dog nogle virkeligt gode kompromisser.


Her på Feltet har vi fået et sæt WTB Nano 700 gravel dæk til test, og det må betegnes som et allround dæk, der gør det godt på forskellige underlag. Sammen med dette dæk har vi også modtaget et par flasker af WTB’s TCS tubeless væske, da et gravel dæk, ligesom MTB-dæk, fungerer bedst, når det er sat op tubeless.


Dækket kan fås kun i en størrelse 700c x 40 mm, men kommer med forskellige udgaver af punkteringsbeskyttelse, casing, og også i en billigere ikke tubeless udgave.

 


Test -dæk

Her på Feltet’s udstyrsredaktion er det vores fornemmeste opgave at være på forkant med udviklingen, og derfor skal det testede dæk naturligvis sættes op med det medfølgende tubeless væske, og det plejer ikke at være noget problem. Det viste sig dog ikke at gå helt let, da dækket på forhjulet ikke ville sætte sig, men efter en tur på tanken og lån af deres kompressor pumpe blev problemet løst, og da det først havde sat sig, var der ingen problemer med at holde tæt sammen med tubeless væsken.


Dæktrykket blev sat til 2,4 bar foran og 2.6 bar bagpå. Jeg brugte SRAM’s dæktrykberegner, hvor man taster en masse parametre ind om dækstørrelse, hvilket underlag du kører på, hvor meget du vejer osv., og så giver den dig nogle vejledende dæktryk.


Det skal lige nævnes, at den udgave jeg havde modtaget til test, var den letteste udgave med tynde naturfarvede dæksider og uden ekstra punkteringsbeskyttelse. Og de der naturfarvede dæksider ser bare lækre ud på enhver cykel.


Som beskrevet i indledningen, skal et gravel dæk kunne håndtere mange forskellige underlag, og WTB Nano 700 gør det ganske udmærket som et allround dæk. 

På asfalt ruller det OK, uden at det føles sløvt eller tungt; på den anden side er det heller ikke det hurtigste gravel dæk på asfalt, da det har nogle forholdsvis grove knopper. Og man skal afpasse sin hastighed i sving, da det, med de lidt grovere sideknopper, ikke står så godt fast, som et glat dæk ville gøre.


Det sjove er, at når dækket rammer gruset, føles det pludseligt som et meget hurtigere dæk. Det er svært at sige, hvad det er der gør det, men det ruller ganske let, når det går ligeud på grus, og i svingene er der et fornuftigt bid i underlaget. Jeg har kørt det mest i tørt føre på fast og løst underlag, og har det tilstrækkeligt greb til, at du godt tør give den gas i svingene. Det er klart, at på et tidspunkt når du grænsen, og så dækkene naturligvis begynde at slippe underlaget, men de gør det langsomt så du kan nå at reagere på det.



I mudderet skal du sørge for at holde tryk på baghjulet og kontrollere kraftudladningen, da det ellers vil slippe grebet. Det er bestemt ikke et dårligt dæk i mudderet, og det er meget bedre end de mere glatte dæk, men det er bedst på det tørre underlag.

Jeg har undervejs i testen sænket trykket en smule (0,2 bar) for at finde et sweetspot, hvor der er godt greb, forholdsvis lav rullemodstand og en god komfort. Og for mig handler komfort ikke kun om hvor godt dækkene dæmper vibrationerne, men også hvor roligt det opfører sig på grusvejene, og her kommer en kombination af et let rullende dæk med et godt greb ind i ligningen, og der gør WTB Nano det ganske udmærket.


Nu har jeg kørt på dækkene i 7 uger og ca. 300 km, de blev sat op tubeless med WTB tubeless væske i, og jeg har endnu ikke haft nogle punkteringer, så derfor har jeg måtte ty til grovere metoder for at se hvor effektivt dækket/væsken i samarbejde er over for punkteringer.


 

Test - tubeless væske

Første test var at stikke en 2 mm syl gennem dækket, og der skulle trykkes overraskende hårdt for at sylen gik i gennem, særligt når man tænker på at der ikke er nogen ekstra punkteringsbeskyttelse i dækkene. Da jeg trak sylen ud, begyndte der selvfølgelig at sive luft ud, men da jeg drejede hjulet rundt og væsken ramte hullet, blev det lappet med det samme, og der var stort set ikke noget tab af dæktryk.

Havde du været ude på en træningstur, havde du højst sandsynligt aldrig opdaget at du havde været punkteret.


Den næste test involverede en 4 mm skrue og en skruemaskine.
Der er noget grænseoverskridende ved at skrue en skrue i sit dæk med vilje, men heller ikke dette overgreb var noget problem for dækket og tubeless væsken. Samme øjeblik som skruen var ude og væsken ramte hullet, var hullet lappet.

WTB lover at deres TCS tubeless væske kan fungere i temperaturer ned til ca. -10 grader Celsius. Dette har jeg desværre ikke haft mulighed for at teste, da det ganske simpelt er for koldt for mig at køre i de temperaturer.


Konklusion

WTB Nano 700 og TCS tubeless væske er et rigtigt godt makkerpar. Dækket gør det rigtigt godt som et all-round dæk, med dets gode rulleegenskaber og fint greb på gruset. På asfalt er det ikke det hurtigste, men det ruller tilfredsstillende uden at imponere.  

TCS tubeless væsken har fungeret upåklageligt og modstod mine overgreb uden problemer, og lappede hullerne lynhurtigt, og der sprøjtede kun minimalt væske ud.


Sådan har vi testet:

Dækkene og væsken er testet januar-marts måned, på de nordsjællandske skov- og grusveje, samt en smule asfalt.

 

 

Læs også
Sidste etape af Tour of Türkiye neutraliseret
Feltet.dk's vurdering
DEL
INFO
Arkiv: Andet udstyr
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Circuit de Wallonie(1.1) 09/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?