Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

Wattene bag Verdensklassen - Mitchelton-Scotts mesterværk
26. marts 2019 11:05 af Christian Frese Foto: Sirotti

Vi fortsætter vores nye serie af artikler, der sætter fokus på, hvor stærke verdens bedste cykelryttere egentlig er. Denne gang handler det om Luke Durbridge og Mitchelton-Scotts sejr på holdtidskørslen i Tirreno-Adriatico, hvor den australske enkeltstartsmester tog føringer på over 600 watt undervejs.

I sidste uge triumferede Mitchelton-Scott på 1. etapes holdtidskørsel af Tirreno-Adriatico, da holdet kørte de 21,5 kilometer på imponerende 22:25 og med en gennemsnitshastighed tæt på de 60 km/t.

 

Ruten var flad (11 højdemeter i alt) og næsten uden sving. Ti flade og fuldstændig lige kilometer førte frem til en teknisk sektion med fire 90 graders sving, der tog rytterne tilbage på den vej, som de kom fra. Herfra var det ganske simpelt at køre de samme godt ti kilometer tilbage til start/mål.  

 

Denne tonserrute klarede Mitchelton-Scott altså bedre end alle andre, og blandt holdets helt store motorer var Luke Durbridge, og i nedenstående har vi skilt australierens etapedata ad i fire dele, som udgør langt hovedparten af en rytters præstation under en holdtidskørsel:

 

At ligge på hjul og dermed i læ af en holdkammerat

At tage føringen og dermed ligge i vinden

At slå ud og lade sig falde tilbage i rækken af ryttere

At komme tilbage ind på hjul af en holdkammerat

 

Da en sproglig beskrivende gennemgang af data utvivlsomt ville være en tung og gentagende affære at læse, har vi i denne uge valgt at simplificere præsentationen af data.

 

Først er anført rytterens power i watt, hvilket er efterfulgt af tiden i minutter for det givne interval. Endelig er gennemsnitshastigheden eller ændringen i hastighed fra start til slut i intervallet anført til sidst:


Luke Durbridges data fra 1. etape af Tirreno-Adriatico

Start:         845 W (max 1081 W) - 0:10. 0 -> 45 km/t

På hjul:      444 W - 0:47. 56,8 km/t

Føring:       598 W - 0:33. 60,1 km/t

Slår ud:      452 W - 0:12. 60,8 -> 56,5 km/t

Ind på hjul: 606 W - 0:10. 56,5 -> 59,8 km/t

 

På hjul:      371 W - 1:36. 61,2 km/t

Føring:       608 W - 0:37. 60,6 km/t

Slår ud:      446 W - 0:11. 60,1 -> 55,8 km/t

Ind på hjul: 526 W - 0:09. 55,8 -> 58,0 km/t

 

På hjul:      369 W - 1:39. 61,0 km/t

Føring:       582 W - 0:40. 62,2 km/t

Slår ud:      424 W - 0:11. 62,6 -> 59,8 km/t

Ind på hjul: 493 W - 0:15. 59,8 -> 61,2 km/t

 

På hjul:       364 W - 1:30. 62,0 km/t

Føring:        597 W - 0:35. 62,9 km/t

Slår ud:       409 W - 0:22. 64,1 -> 60,5 km/t


Fire hurtige 90 graders sving: 917 W, 840 W, 996 W og 970 W i accelerationerne ud af disse.

Total for sektion med de fire sving: 409 W - 1:28. 46,3 km/t. Uvist hvor Durbridge befandt sig i formationen i dette tidsrum.

 

På hjul:      397 W - 0:40. 53,8 km/t

Føring:       613 W - 0:34. 56,2 km/t

Slår ud:      480 W - 0:12. 57,6 -> 54,4 km/t

Ind på hjul: 498 W - 0:12. 54,4 -> 55,8 km/t

 

På hjul:      381 W - 1:56. 55,7 km/t

Føring:       619 W - 0:41. 57,1 km/t

Slår ud:      488 W - 0:16. 57,6 -> 52,6 km/t

Ind på hjul: 505 W - 0:09. 52,6 -> 53,3 km/t

 

På hjul:      385 W - 1:38. 56,4 km/t

Føring:       594 W - 0:43. 57,8 km/t

Slår ud:      407 W - 0:06. 57,2 -> 55,7 km/t

Ind på hjul: 542 W - 0:12. 55,7 -> 56,5 km/t

 

På hjul:       379 W - 2:04. 58,0 km/t

Føring:        591 W - 0:39. 57,6 km/t
 

Deceleration før chikane:    234 W - 0:07. 57,2 -> 48,6 km/t

Acceleration ud af chikane: 676 W - 0:24. 48,6 -> 56,5 km/t

 

På hjul:       466 W - 0:45. 59,0 km/t. (Sidste 700 meter)

 

Stats

Power for hele etapen: 449 W (5,75 W/kg) i 22:25. 440 W i første halvdel og 459 W i anden halvdel.

Hastighed for hele etapen: 57,5 km/t. 59,0 km/t i første halvdel og 56,1 km/t i anden halvdel.

 

Gennemsnitlig power og hastighed for i alt otte føringer: 600 W (59,3 km/t) i en total tid på 5:02 (37,75 sekunder pr. føring).

Gennemsnitlig power og hastighed for at ligge på hjul: 386 W (58,3 km/t) i en total tid på 12:35**.

 

*Rytterens power og hastighedsdata er hentet fra Strava.com og vægten fra Procyclingstats.com. I sidstnævnte står Durbridge listet til at veje 78 kilo.

**Den tekniske del inkluderende de fire 90 graders sving er ikke inkluderet i beregningerne, selvom Durbridge ifølge data formentlig har ligget på hjul.


Key points

Data viser tydeligt Durbridges store betydning for holdet, og dette illustreres på flere parametre. Var føringsarbejdet over de 22:25 eksempelvis ligeligt fordelt over holdets syv ryttere, ville hver mand have ført i 3:12, men Durbridge lå i front i hele 5:02.

 

Ikke nok med at den australske enkeltstartsmester tog mange og lange føringer, så holdt Durbridge også en høj hastighed, når han satte farten. Durbridge kørte nemlig 1,0 km/t stærkere i gennemsnit (58,3 - 59,3 km/t), når han førte i forhold til de tidspunkter, hvor han lå i læ af en holdkammerat.   

 

Endelig giver Durbridges data et indblik i, hvor mange kræfter man kan spare ved at ligge i læ af en forankørende rytter, og omvendt hvor mange ekstra watt det kræver for at opretholde farten i front sammenlignet med "blot" at ligge på hjul.

Fra gennemsnitligt at køre 58,3 km/t og 386 watt i læ af andre ryttere måtte Durbridge nemlig løfte sin power til 600 watt for at holde de 59,3 km/t, når han selv tog fronten. En stigning i power output på 55 procent gav således blot en fartforøgelse på lige over 1,7 procent.  

Tidligere artikler i serien:
Sidevindsdrama i Paris-Nice
Lutsenkos medrivende Omloop
Ackermann slår Kittel, og Sosa dyster med Lopez
Ryan Gibbons´ flotte fjerdeplads på hjemmebanen
Sutterlins udbrud, Van Poppels spurt og Chris Hamiltons klassementsjagt i Tour Down Under

DEL
INFO
Lister
Nyheder
Mitchelton-Scott
Nyheder Profil Ryttere Resultater
Tirreno - Adriatico
Nyheder Profil Startliste Resultater
DELTAG I DEBATTEN
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 26/04-28/04

Tour of Croatia(2.1) 23/04-28/04

Vuelta a Castilla y Leon(2.1) 26/04-28/04

Asian Road Championships(CC) 23/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 26/04-28/04

Vuelta a Castilla y Leon(2.1) 26/04-28/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 28/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 28/04

Giro dell'Appennino(1.1) 28/04

Tour de Romandie(2.UWT) 30/04-05/05

Rund um den Finanzplatz E...(1.UWT) 01/05

Campeonato Panamericano d...(CC) 01/05

Tour de Yorkshire(2.HC) 02/05-05/05

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 03/05-05/05

L'Etoile d'Or(1.NCUP) 04/05

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger