Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Fra torsdag til søndag køres det fire dage lange ProSeries-løb Boucles de la Mayenne, der med sin prolog, puncheuretape og to sprinteretaper som altid er et knivskarpt opgør på sekunder mellem sprintere og puncheurtyper. I disse Giro-tider tillader tiden ikke store optakter til hver etape, men vi vil hver dag komme med en kortere lynoptakt til den efterfølgende dags etape.
Annonce
STREAM BOUCLES DE LA MAYENNE OG GIRO D’ITALIA UDEN AFBRYDELSER
MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE
Ruten
Løbet vender altid tilbage til Laval på sidste etape, hvor løbets hovedby lægger asfalt til afslutningen på det, der typisk har været den fladeste af de tre linjeløbsetaper, hvad den dog ikke er i år. I 2019 fik etapen et twist, idet man flyttede målet til toppen af en lille bakke, men i år bruger man næsten samme rundstrækning som sidste år, hvor man kun havde ændret lidt på den rundstrækning, som blev indført i 2021. Da den er meget mindre teknisk end den, man brugte i gamle dage, taler alt for, at sprinterne skal have det sidste ord, som de plejer at få det i det franske løb, idet de dog skal håndtere en meget kringlet finale.
I alt skal der tilbagelægges 167,0 km, der fører feltet fra Montsurs til Laval. Etapen indledes med, at man kører en omgang på en 12,1 km lang rundstrækning i området vest for byen, hvor det er stort set fladt, men hvor man efter 5,6 km skal over den lille kategori 2-stigningn Petit Tourmalet (600 m, 6,7%). Tilbage i startbyen drejer man mod sydøst for at køre igennem fladlandet, inden man fortsætter mod nord og siden øst frem til dagens første spurt, som er placeret efter 31,9 km.
Herefter drejer man mod nordøst og senere nord for at køre frem til dagens hovedudfordring. Den kommer, når man kører mod vest op ad kategori 1-stigningen Mont Rochard (4,1 km, 5,0%), der har top efter 43,1 km, hvorfra det falder mod øst og nordvest, inden en nedkørsel leder mod sydvest frem til bunden af kategori 2-stigningen Montaigu (1,3 km, 4,7%), der har top efter 54,8 km.
Herfra bliver det fladt, når man kører mod vest og nordvest frem til byen Mayenne, der passeres efter 80,6 km. Nu går det skiftevis mod sydvest, nord, vest, sydvest, vest og nord frem til dagens anden spurt, som er placeret efter 107,8 km. En lige og flad vej fører herfra mod sydvest ned til kategori 2-stigningen Cote de la Baconnière (2,1 km, 4,1%), der har top efter 121,0 km, hvorfra man kører mod sydøst og øst frem til byen Andoullé.
Her drejer man mod syd for med det samme at køre op ad kategori 2-stigningen Cote de la Galette (1,2 km, 4,1%), der har top efter 131,6 km, hvorefter det går videre mod syd ind mod målbyen. Efter 139,5 km skal man over kategori 2-stigningen Coye de la Damberie (1,5 km, 3,0%), inden det går mod sydøst frem til Laval, hvor man efter 144,2 km rammer den afsluttende rundstrækning og efter 146,2 km krydser stregen for første gang i forbindelse med dagens sidste spurt.
Etapen afsluttes nu med fire omgange på den bare 5,2 km lange runde, der er en forlænget udgave rundstrækningen fra 2021 og den samme som sidste år. Den indledes med, at man kører mod nordøst op ad en lille bakke, inden det falder mod sydvest, hvorefter de sidste 2 km er flade. Det går ad en lige vej frem til et venstresving med 2,0 km, inden der venter en kringlet afslutning med sving med 900 m, 700 m og bare 500 m igen
Etapen byder på i alt 1744 højdemeter.
Laval er som sagt altid vært for sidste etape. Sidste år rundede Sebastian Molano et ellers skuffende løb af ved at spurte sig til sejr foran Orluis Aular og Bryan Coquard, mens Arnaud Demare i 2021 kronede sin dominans ved at tage en spurtsejr foran Dan McLay og Coquard. I 2019 var der som sagt mål på en bakke, hvor Coquard var hurtigst foran Kevin Le Cunff og Jon Aberasturi, og i 2018 tog Nacer Bouhanni sin anden sejr i træk, da han slog Marc Sarreau og Rudy Barbier. I 2017 tog Mathieu van der Poel sin anden sejr i træk samt den samlede triumf ved at vinde den afsluttende massespurt foran Sarreau og Yohann Gene. I 2016 tog Tom Scully en overraskende udbrudssejr, mens Danilo Napolitano slog Justin Jules og Andrea Pasqualon i en massespurt i 2015. I 2014 var Yohann Gene hurtigere end Tom Van Asbroeck og Roy Jans, mens Marcel Meisen, Morgan Kneisky, Jimmy Casper, Jean-Luc Delpech, Benoit Daeninck, Martin Garrido, Janek Tombak, Franck Charrier og Stephane Bonsergent er de øvrige vindere siden 2005.
STREAM BOUCLES DE LA MAYENNE OG GIRO D’ITALIA UDEN AFBRYDELSER
MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE
Vejret
Det suveræne vejr holder hele vejen. Søndagen bliver en sommerdag med en skyfri himmel og en temperatur på op til 25 grader. Der vil være en jævn vind (18-19 km/t) fra østnordøst. Det giver primært modvind på første del og dernæst med og sidemedvind på anden del. Efter et kort modvindsstykke får man sidevind frem til rundstrækningen, hvor der først mod- og sidemodvind og derefter medvind. Med 2 km igen få man sidevind, hvorefter der igennem de tre sidste sving vil være først modvind, så sidevind og slutteligt sidemodvind på opløbsstrækningen.
Favoritterne
I dag tog sprinterholdene ingen chancer. De har tilsyneladende lært lektien efter fredagens etape, og det vil jeg forvente, at vi vil se igen i morgen. Spurten i dag var endda så tæt, at mange hold må tro på det og vil deltage i jagten. Det gælder FDJ, Lotto og Tudor, der allerede jagtede i dag, men Arkea opgiver næppe heller så let. Uno-X må også have fået selvtillid, og der burde derfor være mange hold til at jagte. Vinden er ikke helt uvæsentlig, men den er næppe stærk nok til at skabe splittelse, hvad vi sjældent ser i løbet.
Det vil altså undre mig, hvis ikke vi får en spurt igen, men derfor kan det godt blive en underholdende etape. Vi så, at der blev kæmpet om bonussekunder, selvom Oier Lakzano reelt har vundet, og det vil der sikkert gøre igen i morgen. Det kan sagtens være samlet frem til første spurt, som det gjaldt i dag, og det sagtens være, at vi igen ser Cofidis og Total jagte, så de sidste spurter kommer i spil.
Jeg vil også forvente angreb fra Benoit Cosnefroy. Mit gæt vil være, at Ag2r som på 1. etape vil forsøge at sætte et dræbende tempo frem mod et Cosnefroy-angreb på Mont Rochard. Der er imidlertid alt for langt hjem til, at det kan lykkes. Han vil sikket prøve igen på de tre sidste bakker ind mod mål, men også her bliver det svært, da de er for lette. Derfor skal vi nok få noget action, og Ag2r kan bidrage til at skabe et hårdere løb, men jeg bliver overrasket, hvis ikke vi får en spurt i Laval, som vi plejer på sidstedagen
I morgen er den anderledes end i dag. Tre sving på den sidste kilometer betyder, at det handler næsten udelukkende om position og langt mindre om fart. Derudover er det i morgen en flad og ikke en stigende spurt. Endelig har vi en ret hård modvind på opløbsstrækningen, og derfor kan det være en fordel at komme lidt bagfra.
Det er også min bekymring for Arnaud Demare, men jeg går alligevel med ham. I sag viste toget med Laurence Pithie, Miles Scotson og Bram Welten sig nemlig som det stærkeste, og gentager det sig i morgen, vil det være altafgørende i denne tekniske finale. I forvejen er Demare vil hurtigste mand, men min bekymring kan være, at det bliver for langt i modvinden, hvis det er ham og Welten først igennem svinget. Alligevel gør dagens præstation af toget, at han ligner favoritten.
Den værste rival er Arvid De Kleijn. I dag bekræftede toget sin klasse, men desværre tabte De Kleijn hjulet på Maikel Zijlaard. Alligevel sad han godt, og det vidner om togets potentiale, hvilket er vigtigt i denne tekniske finale. Zijlaard kan køre ham hjem fra spids, men i modvinden kan det i morgen også være bedst, hvis han som i dag sidder på Demares hjul. Farten bør række langt.
Som frygtet gik det i dag galt for Nacer Bouhanni, der betalte en pris for sit svage tog. Det kan han let gøre igen i morgendagens tekniske finale, men jeg er stadig nødt til at rangere ham højt på vinderpotentiale. Han bør stadig være en af de hurtigste, og normalt elsker han tekniske finaler.
I dag lykkedes det endelig for Jason Tesson at lave et resultat. Er han tilbage på sporet, er han meget spændende i denne finale. Vi ved fra sidste år, at han har farten, og hans Total-tog ser så stærkt ud, at de kan dominere i denne tekniske finale.
Det samme kan siges om UAE. De har et tog til at kontrollere, og selvom han ikke er sig selv endnu, kan Alvaro Hodeg vinde på position i denne finale. I dag så det imidlertid ud til, at de grundet bonus kørte for Ivo Oliveira , der trods et godt tog ikke vinder. Til gengæld bør Hodeg kunne komme langt.
I dag fik i bekræftet potentialet for Matteo Malucelli. Han er god i positionskampen, men nærmest helt uden hold, og først og fremmest viste han i dag, at han har topfarten til at vinde. Desværre sal han særligt i denne tekniske finale have held i positionskampen.
Jeg var opløftet over Milan Menten i dag, men i morgen er jeg mere bekymret. I dag steg det nemlig, mens det i morgen er fladt. Her har han spurtet meget skuffende, senest i Romandiet. Alligevel er det svært ikke at få lidt optimisme efter i dag, særligt fordi han er god i positionskampen.
Vi så også, at Tord Gudmestad med god støtte af den stærke lead-out man Stian Fredheim kan komme langt i en teknisk finale, og det kan også positioneringsstærke Pierre Barbier, selvom det er uklart, hvad der skete med ham i dag. Hos Cofidis kørte Max Walscheid for Axel Zingle grundet bonus. Det er en stærk støtte og vigtig i denne finale, men det ligner mere top 3 end sejr i en flad spurt. Walscheid kan også selv komme langt, hvis de bytter rundt. Ande kandidater Marc Sarreau, der ikke er ven med en teknisk finale, Manuel Penalver, Tomas Barta, Daniel Babor, Rasmus Søjberg, Alex Jaime, Kiko Galvan, Sasha Weemaes, Matthew Gibson, Jonathan Couanon, Paul Hennequin, Nicolo Parisini, Anthony Maldonado, Jules Hesters og Thomas Boudat.
Feltet.dks vinderbud: Arnaud Demare
Øvrige vinderkandidater: Arvid De Kleijn, Nacer Bouhanni
Outsidere: Jason Tesson, Alvaro Hodeg, Matteo Malucelli, Milan Menten, Axel Zingle
Jokers: Max Walscheid, Tord Gudmestad, Stian Fredheim, Marc Sarreau, Pierre Barbier, Sandy Dujardin, Ivo Oliveira
Tidligere udgaver af etapen
Du kan gense Sebastian Molanos sejr fra 2022.
STREAM BOUCLES DE LA MAYENNE OG GIRO D’ITALIA UDEN AFBRYDELSER
Stjernernes betydning:
Feltet.dks bud på løbets/etapens vinder. | |
De to største rivaler til den store favorit og begge meget sandsynlige vindere. | |
Op til fem ryttere, der alle må tilskrives en betydelig chance for at vinde, og som minimum bør være i spil til en top 10-placering. | |
Ryttere, for hvem vinderchancen er reel, men lille. Sejr er kun muligt, hvis alt flasker sig, men en top 10-placering er til gengæld ganske sandsynlig. | |
Ryttere, for hvem en sejr må betragtes som stærkt usandsynlig, men som alle under de rette omstændigheder kan komme i spil til en top 10-placering. |
Arnaud Demare | |
Arvid De Kleijn, Nacer Bouhanni | |
Jason Tesson, Alvaro Hodeg, Matteo Malucelli, Milan Menten, Axel Zingle | |
Max Walscheid, Tord Gudmestad, Stian Fredheim, Marc Sarreau, Pierre Barbier, Sandy Dujardin, Ivo Oliveira | |
Manuel Penalver, Clement Venturini, Tomas Barta, Daniel Babor, Rasmus Søjberg, Alex Jaime, Kiko Galvan, Sasha Weemaes, Matthew Gibson, Jonathan Couanon, Paul Hennequin, Nicolo Parisini, Anthony Maldonado, Jules Hesters, Thomas Boudat, Bram Welten, Edvald Boasson Hagen, Maikel Zijlaard |
Annonce
Annonce
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce
Optakt: 21. etape af Giro d’Italia
Lynoptakt: 2. etape af Tour of Norway
Giro d'Italia-analyse: Da historien gentog sig selv - med omvendt fortegn
Minut for minut: Thijssen var uimodståelig i Limburg
Demare demonstrerer styrken