Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Lynoptakt: 4. etape af Arctic Race of Norway

Lynoptakt: 4. etape af Arctic Race of Norway

20. august 2023 14:32Foto: Sirotti

Fra torsdag til søndag køres det spektakulære etapeløb Arctic Race of Norway, der byder på den hårdeste rute nogensinde og en afslutning helt oppe i Nordkapp som afrunding på en benhård weekend. I en uge med fire endagsløb og fire etapeløb tillader tiden desværre ikke store forkromede etapeoptakter, men vi vil hver dag give en hurtig oversigt over favoritterne i en lynoptakt.

Artiklen fortsætter efter videoen.

SE BEMER CYCLASSICS OG ARCTIC RACE OF NORWAY UDEN AFBRYDELSER - FOR KUN 129 KR

DELTAG I VUELTA-MANAGERSPILLET

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

 

Ruten

Lige siden den første udgave har man som regel designet en sidste etape, der har givet muligheder for at ændre i klassementet helt til allersidst. Ofte har der været tale om en eksplosiv sidste etape med en lille stigning i finalen, der har gjort det til godt terræn for klassikerryttere og stærke sprintere. En sådan etape har man også sammensat i år, men denne gang er det hårdere en nogensinde. Væk er nemlig finalerundstrækningen med de korte, eksplosive bakker. I stedet skal man op ad en 3 km lang stigning, der stiger med små 8%, i en finale, der er en kopi af afslutningen på åbningsetapen fra 2014-udgaven, hvor Lars Petter Nordhaug kørte alene hjem, og dermed er det i langt højere grad klatrestærke folk end puncheurs, der får lov at spille med musklerne til allersidst. Det hele slutter endda med den vel nok mest spektakulære afslutning, man kan forestille sig, når etapen ender i Nordkapp - det nordligste punkt på det, der med nogen ret kan kaldes det norske fastland, selvom det faktisk ligger på en ø - hvor den 10. vinder af løbet skal kåres.

 

I alt skal der tilbagelægges 171,4 m, der fører feltet fra Kvalsund til Nordkapp (eller North Cape), og man lægger ud med at køre en del af den foregående etape. Således kører man mod sydøst ad den helt flade kystvej frem til Skaidi, hvor dagens første spurt køres efter 21,2 km. Her forlader man havet, når man kører mod nordøst op ad kategori 2-stigningen Skaidi Summit (1,9 km, 4,9%), der har 500 m med 6,1%, men derudover er ganske let og har top efter 23,6 km. Herfra stiger det kortvarigt videre mod nordøst, inden man kører mod nordøst ad et fladt plateau og slutteligt af en faldende vej mod øst tilbage til kysten, der efter 42,5 km nås i byen Olderfjord.

 

Læs også
Sidste etape af Tour of Türkiye neutraliseret

 

Nu kører man videre mod nordøst ad den flade kystvej hele vejen frem til Hjellnes, hvor dagens anden spurt køres efter 109,1 km. Umiddelbart herefter rammer man efter 117,8 km den lange North Cape Tunnel, der fører feltet ud til øen Magerøya - øen, hvor Nordkapp ligger. Her kører man mod nord, sydøst og nordøst hen langs den flade kystvej frem til dagens sidste spurt, der kommer efter 139,9 km, hvorefter man drejer mod nordvest for at køre yderligere et kort stykke langs vandet.

 

Nu indledes finalen, når man forlader havet for at køre mod nordvest op ad kategori 1-stigningen Skipsfjord Summit (4,2 km, 5,5%), der stiger med hhv. 4,6%, 8,3% og 6,3% over de første tre kilometer, men derefter er næsten flad frem til toppen, som rundes efter 150,2 km. Herfra resterer 21,2 km, der indledes med en let nedkørsel, som fører mod nord, inden man næsten med det samme kører mod nordvest og nord op ad kategori 1-stigningen Vestfjordellet Summit (3,1 km, 7,4%), der stiger med hhv. 9,5%, 7,0% og 6,6% over hver af de tre kilometer.

 

Toppen rundes efter 165,0, hvorefter de sidste 6,4 km går ad en stor set helt lige vej, der er uden sving. I starten er det let faldende, indtil man med 3 km igen rammer en 1000 m lang bakke, der stiger med 6,4%. Derfra flader det ud over en kilometer, inden den sidste kilometer stiger med 4,4%.

 

I alt er der 2046 højdemeter på programmet.

 

Nordkapp har én gang tidligere været mål for et stort cykelløb, nemlig i dette løb i 2014, hvor man kørte en forlænget udgave af denne etape over 204 km. Her kørte Lars Petter Nordhaug alene hjem med 6 sekunder ned til Davide Villella og Steven Kruijswijk, hvorefter rytterne kom ind i mindre grupper med kun 12 mand inden for 30 sekunder af vindertiden.

 

 

 

 

 

Læs også
Ineos-profil reagerer på samlet sejr og ser frem mod Tour de France

 

 

 

 

SE BEMER CYCLASSICS OG ARCTIC RACE OF NORWAY UDEN AFBRYDELSER - FOR KUN 129 KR

DELTAG I VUELTA-MANAGERSPILLET

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

 

Vejret

Efter nogle kedelige dage bliver det bedre til finalen. Der vil endda være en smule sol ved starten, hvor temperaturen vil være 10 grader, men det vil primært være en helt overskyet dag, hvor temperaturen i mål vil være bare 7 grader. Den kraftige vind vil også have lagt sig. Nu vil den bare være let (8-13 km/t) og komme fra nord. Det giver sidemed- og sidevind på den første del, men derefter er der mod- og sidemodvind gennem det meste af etapen. På næstsidste stigning vil der være sidemodvind, hvorefter der vil være modvind frem til sidste stigning, hvor der først vil være sidemodvind og dernæst næsten ren modvind. Efter toppen vil der være næsten ren modvind på den lange, lige vej ind til mål.

 

Favoritterne

Som frygtet betød den enorme modvind, at kongeetapen blev en mindre fuser, hvor vi fik en spurt i en gruppe, der var endnu større, end jeg havde ventet. Det har til gengæld den positive sideeffekt, at løbet også i år bliver en knivskarp sag, der kan blive afgjort på bonus. Sådan er det ofte, men det lå bestemt ikke i kortene med årets historisk hårde rute.

 

En af grundene til denne vanskelighed er den historisk hårde udgave af finaleetapen. Vi kender finalen fra 2014, hvor man kørte en forlænget udgave af præcis denne etape som åbningsetape, og den viste, at det er en ganske selektiv finale. Lars Petter Nordhaug kørte i hvert fald alene hjem, og kun 12 mand endte inden for 30 sekunder af vindertiden. Forskellene i toppen var dog små, da top 7 var inden for 10 sekunder, hvilket også er ganske logisk. Nok er sidste stigning så svær, at bedste mand har en chance for at køre alene, men det er trods alt ikke noget Monte Zoncolan.

 

Med dagens resultat kan vi udelukke en udbrudssejr. Det vil Israel-PT elske, hvis de kan få et ufarligt udbrud, men Astana skal naturligvis gøre alt for at få en samlet afgørelse. Man må formode, at det samme gælder for Uno-X, der stadig kan nå at vinde på bonus og i hvert fald gerne vil have en etapesejr, DSM, der drømmer om podiet, og Arkea, der måske nok er ude af klassementet, men bestemt kan drømme om at vinde en etape.

 

Den første spurt kommer tidligt, og der er en god chance for, at Astana eller Uno-X vil holde det samlet. Det kan betyde, at Christian Scaroni overtager føringen allerede her, og det kan også ske i den sidste spurt, hvor udbruddet med nogen sandsynlighed er hentet. Finalen vil være meget forskellig, afhængig af hvem der fører løbet. Er det løbets stærkeste hold, Israel-PT, kan de lægge løbet i et jerngreb. Er det derimod det svage Astana-hold, vil israelerne gå til stålet, isolere Scaroni og angribe ham på skift. Derfor kan det klogeste af Scaroni faktisk være at satse alt på selve spurten til sidst, fordi han så slipper for at være den, der skal angribes. Et problem for ham er det, at Uno-X til gengæld skal gå efter de indlagte spurter, hvis de vil vinde, og derfor er det ikke sikkert, at han selv får lov at bestemme.

 

Som sagt giver jeg ikke udbruddet mange chancer - slet ikke med endnu en dag i modvind - og derfor vil jeg forvente, at feltet skal slås om det til sidst. Med modvind vil den første stigning næppe blive brugt til andet end at gøre det hårdt - det kunne være Uno-X, men også Arkea, DSM eller Cofidis - og herefter skal slaget slås på sidste stigning. Vinden vil have lagt sig ganske markant, men der vil stadig være modvind i hele finalen. Jeg tvivler derfor på, at det kan lade sig gøre at køre alene på en stigning som denne. Sidevind bliver denne gang ikke et tema, da vinden er for svag.

 

Læs også
Endnu en dansk junior-sejr i udlandet

 

Derfor ser jeg to muligheder. Enten ender det i en spurt i stil med det, vi så i dag, eller også kører en eller flere mand via taktik. Det sidste er meget sandsynligt, hvis Scaroni har overtaget trøjen, fordi israelerne så vil angribe ham på skift. Omvendt vil Jonas Gregaard måske være der til at arbejde for en spurt for Tobias Johannessen, som israelerne næppe vil lade køre. Hvis Williams stadig fører løbet, er en spurt mere sandsynlig, fordi de kan sidde med helt op til tre mand i finalen, men en taktisk sejr kan ikke helt udelukkes.  Problemet er de små afstande, som gør, at de ikke kan lade mange køre væk, men de vil eksempelvis elske det, hvis Champoussin, der er ude af klassementet, kunne snige sig væk og tage bonussekunderne.

 

Det bliver altså en meget taktisk finale, hvor meget bestemmes af, hvem der fører løbet efter de tre spurter. Mest sandsynligt er det dog, at det er israelerne, hvis Astana er kloge nok til at satse på den sidste spurt, og det gør grundet modvinden, at en spurt i en gruppe af favoritter er mest sandsynlig.

 

Det får mig til at pege på Tobias Johannessen igen. I dag spillede han for meget med musklerne i modvinden, og det kostede formentlig lidt til spurten, men han så stærk ud. Han kører dog ikke alene i denne modvindsfinale, og frihed har han heller ikke, men i denne 4%-spurt vil jeg tro, at han har en overhånd, som vi så i den første bonusspurt på 1. etape på tilsvarende procenter. Derfor tror jeg, at han får sin etapesejr, og flasker det sig, kan det måske også give ham den samlede sejr. Som i dag må Jonas Gregaard og Fredrik Dversnes være hjælpere.

 

Mit næstbedste bud er Stephen Williams. Han er ikke rasende hurtig, men som vi så i dag og i den indlagte spurt på 1. etape, er han i en stigende finale bestemt ikke uden chance, slet ikke når han har så stærkt et hold til at sætte sig i scene. En anden mulighed er, at Scaroni har taget trøjen undervejs, og så vil israelerne angribe italieneren på skift. Her lider han dog under at have mindst frihed. Det er også chancen for Dylan Teuns. Er Williams i gult, når de når finalen, vil han være hjælper, men har Scaroni taget føringen, har Teuns en bedre chance for at kunne snige sig væk. Marco Frigo må være ren hjælper.

 

På papiret er Christian Scaroni nok den hurtigste på flad vej, men det er ikke sikkert, at det gælder i en stigende finale. Han blev i hvert fald kun nr. 3 i den nævnte indlagte spurt, men til gengæld var han jo fremragende i går. Tager han trøjen i de indlagte spurter undervejs, tror jeg ikke, at han vinder, fordi han så skal svare på alle de israelske angreb, men holder israelerne det samlet frem til sidste spurt, bør han med sin fart have en god chance for at vinde.

 

Clement Champoussin har i dette løb bekræftet, at han har fundet en helt ny fart. Som vi så på 1. etape, vil han have en reel chance for at vinde denne stigende spurt, men han har også en enorm fordel i det taktiske spil, fordi han er ude af klassementet. Uanset hvem der har trøjen til sidst, vil vedkommende elske at lade Champoussin stikke af med bonussekunderne. Med modvind kan man heller ikke udelukke, at hurtige Louis Barré kan komme med hjem, og han vil have en reel chance i en spurt.

 

I dag var det klart, at Roger Adria fortsat ikke er helt på toppen, men han har en god chance for at sidde med hjem på denne modvindsetape. Her har han ikke megen frihed i det taktiske spil, men med tanke på den spurt, han kørte i Occitanie sidste år, burde han være en af de ryttere, der har en reel chance i denne stigende spurt. Til gengæld synes Igor Arrieta at være for formsvag.

 

DSM har to chancer. De har to halvhurtige folk i Kevin Vermaerke og Matthew Dinham, der begge har en chance i en spurt, særligt Vermaerke. En anden mulighed er deres overtal i det taktiske spil, hvor de dog begge vil lide under begrænset frihed.

 

Hos Cofidis har man Jonathan Lastra til en spurt, hvis han overlever, og ellers må Guillaume Martin eller måske Simon Geschke satse på noget held i det taktiske spil. Hos Trek kan Asbjørn Hellemose godt spurte, men skal han vinde, skal han væk i det taktiske spil, hvis han kommer med til toppen. Hos landsholdet kan Odd Christian Eiking godt spurte, men i dette felt skal han nok vinde via taktik. Hos Q36.5 har hurtige Alessandro Fedeli måske en chance for at overleve, men det bliver nok svært, mens Carl Fredrik Hagen mangler fart. Andre, der skal vinde via taktik, er Kamil Bonneu, Cedrik Christophersen, Alexandre Balmer, Elias Maris, Alejandro Franco og Liam Johnston.

 

Læs også
To dobbelt-sejre til ColoQuick i weekenden

 

Feltet.dks vinderbud: Tobias Johannessen

Øvrige vinderkandidater: Stephen Williams, Christian Scaroni

Outsidere: Clement Champoussin, Roger Adria, Dylan Teuns, Kevin Vermaerke, Matthew Dinham

Jokers: Louis Barré, Jonathan Lastra, Odd Christian Eiking, Guillaume Martin, Kamil Bonneu, Alessandro Fedeli, Igor Arrieta

 

Tidligere udgaver af etapen

Du kan gense Lars Petter Nordhaugs sejr fra 2014.

 

SE BEMER CYCLASSICS OG ARCTIC RACE OF NORWAY UDEN AFBRYDELSER - FOR KUN 129 KR

DELTAG I VUELTA-MANAGERSPILLET

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

Tobias Johannessen
Stephen Williams, Christian Scaroni
Clement Champoussin, Roger Adria, Dylan Teuns, Kevin Vermaerke, Matthew Dinham
Louis Barré, Jonathan Lastra, Odd Christian Eiking, Guillaume Martin, Kamil Bonneu, Alessandro Fedeli, Igor Arrieta
Asbjørn Hellemose, Carl Fredrik Hagen, Cedrik Christophersen, Alexandre Balmer, Liam Johnston, Elias Maris, Alejandro Franco, André Drege, Thibault Gruel, Filippo Baroncini, Simon Geschke, Jonas Gregaard, Frederik Dversnes, Marco Frigo
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Arctic Race of Norway
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Circuit de Wallonie(1.1) 09/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?