Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Optakt: 4. etape af Tour de Slovaquie

Optakt: 4. etape af Tour de Slovaquie

19. september 2021 13:45Foto: Deceuninck - Quick-Step Cycling Team/Getty Images

Kristoffer Halvorsen tog en stor skalp for Uno-X på løbets tredje etape, men den store vinder var Peter Sagan, der måske nok kørte en skuffende spurt, men alligevel er ny mand i førertrøjen. Forspringet til Alvaro Hodeg er dog minimalt, og dermed er der lagt op til en neglebider af en finale, når løbet slutter med den letteste af de fire etaper, hvor en massespurt formentlig vil fordele de bonussekunder, der skal afgøre det fem dage lange løb.

Artiklen fortsætter efter videoen.

SE TOUR DE SLOVAQUIE PÅ DISCOVERY+ UDEN AFBRYDELSER OG BINDING TIL KUN 99,-

 

Ruten

Tendensen til lettere og lettere etaper går igen hele vejen, og det hele slutter med den nemmeste etape. Ganske vist har etapen den hårdeste start af alle, men derefter venter en næsten helt flad sag. Det burde være guf for sprinterne, men det betyder ikke, at etapen er irrelevant. I et løb, der synes at skulle afgøres på bonussekunder, kan alt nemlig være i spil helt frem til sidste meter.

 

Med en distance på 159,2 km er der tale om en relativt kort etape, der fører feltet fra Trencianske Teplice til Trnava. Starten er benhård, idet man med det samme kører mod sydøst op ad kategori 3-stigningen Machnac (1,6 km, 8,7%), der byder på 500 m med hele 10,4% midtvejs, inden toppen rundes efter 2,8 km. Herfra falder det let mod syd, inden det går mod sydvest og nordvest ad et let stigende stykke. Nu drejer man mod sydvest for at passere kategori 3-stigningen Trencianske Mitice (500 m, 6,2%), der er en jævn stigning med top efter 17,2 km.

 

Læs også
Trek trækker sig fra sponsorat

 

Herfra bliver det lettere, når man kører mod syd. I starten er det stadig lidt småkuperet, mens man kører væk fra bjergene, men hurtigt når man ned i et helt fladt område, der ligger mellem bjergområderne. Her kører man mod sydøst igennem let faldende terræn, inden det bliver helt fladt, når man kører mod sydvest frem til dagens første spurt, som kommer efter 56,7 km. Det flade terræn fortsætter, når man herefter kører mod sydvest, syd og sydvest, indtil man tager en lille afstikker ved at køre mod nordvest op ad kategori 3-stigningen Hlohovec (1,3 km, 3,6%), der er en meget let stigning med top efter 93,1 km. Nu er det slut med udfordringerne. En nedkørsel leder mod sydvest, inden man følger en helt lige og flad vej mod syd og senere nordvest frem til målbyen, hvor man efter 128,6 km krydser stregen i forbindelse med dagens anden spurt.

 

Etapen afsluttes nu med en omgang på en 30,6 km lang rundstrækning i det flade terræn vest for målbyen. Fra start går det mod sydvest og nordvest ad en ganske let stigende vej frem til byen Borova, hvor løbets sidste spurt kommer efter 141,2 km. Herfra kører man mod nordvest, nordøst og slutteligt sydøst igennem ganske let faldende terræn tilbage til målbyen. Her slutter det hele som altid teknisk, når man med 1,9 km igen kører igennem en rundkørsel, inden man med 1,6 km drejer til højre i en anden. Med 1,1 km igen er der er blødt sving, hvorefter der skal drejes skarpt til højre med 600 m til stregen. Det falder let ned mod de sidste 300 m, der er stort set helt flade.

 

Etapen byder på i alt 1233 højdemeter.

 

Trnava blev senest besøgt i 2017, hvor byen var mål for de to sidste etaper. På 3. etape kørte Matej Mugerli hjem til en solosejr med 7 sekunder ned til feltet, og på 4. etape vandt Ivan Savitskiy en massespurt. Også i 2011 var byen mål for to etaper, der begge blev vundet af Maximiliano Richeze i massespurter. I 2019 var byen vært for de fælles mesterskaber i Tjekkiet og Slovakiet. Hos slovakkerne vandt Jan Andrey Cully enkeltstarten og Juraj Sagan linjeløbet, mens det hos tjekkerne var Jan Barta, der vandt enkeltstarten, og Frantisek Sisr, der snuppede linjeløbssejren.

 

 

 

 

 

 

Læs også
Optakt: 4. etape af Tour de Romandie

 

 

 

SE TOUR DE SLOVAQUIE PÅ DISCOVERY+ UDEN AFBRYDELSER OG BINDING TIL KUN 99,-

 

Vejret

Efter et par dage med trist vejr vender det gode vejr tilbage til finalen. Søndag vil være næsten skyfri med en temperatur på 19 grader. Vinden vil være let til jævn (14-16 km/t) og komme fra nord. Det giver med- og sidemedvind næsten hele vejen ned til rundstrækningen, dog med sidemodvind på det sidste stykke. På rundstrækningen vil der være skiftevis sidemed- og sidemodvind med uafbrudt sidemodvind over de sidste 11,5 km, herunder på opløbsstrækningen.

 

Favoritterne

Bemærk: Grundet ugens uhyre store antal løb bliver favoritvurderingerne til etapeoptakterne i dette løb betydeligt mere skitseagtige end vanligt.

 

Arrangørerne kunne næppe have ønsket sig et bedre udfald af 3. etape. Med den lokale helt, Peter Sagan, i førertrøjen og en uhyre tæt stilling, der kan blive vendt på hovedet til allersidst, er det utvivlsomt et drømmescenarium, der for slovakkerne kun bliver bedre, hvis Sagan rent faktisk lykkes med at vinde løbet.

 

Afstandene er blevet så store, at det reelt er et opgør mellem Sagan og Alvaro Hodeg, og hvis ikke de finder sekunder undervejs i de indlagte spurter, taler meget for, at den af de to, der klarer sig bedst i den forventede massespurt, også vil vinde samlet. De præcise tider fra prologen viser dog, at Sagan vinder løbet, selv hvis han bliver nr. 3 og Hodeg nr. 2.

 

Det er klart, at Hodeg vil gøre alt for at vinde løbet, og derfor burde der ikke være tvivl om, at Deceuninck vil sikre en massespurt. For Bora vil det være perfekt med en udbrudssejr, så de vil kun jagte, hvis udbruddet indeholder en farlig rytter, men selv uden hjælp er Deceuninck stærke nok til at få samling. Efter i dag kan de endda også vente sig hjælp fra Uno-X og BikeExchange og måske også DSM, og derfor bør spurten ikke være i fare. Det bliver en anelse mere blæsende i morgen, men næppe nok til at lave ballade.

 

De sidste to indlagte spurter kommer sent, og særligt den sidste kan måske komme i spil for feltet. Jeg er ret spændt på, om Sagan og Hodeg i givet flad vil køre den, eller om de vil spare kræfterne til finalen. Ét sekunds forskel på de to til den ene eller den anden side vil formentlig ikke være afgørende i sidste ende, og derfor kan det give mening at lade holdkammerater spurte i stedet.

 

Læs også
Ayuso er stadig mærket af kuldechok

 

Selve finalespurten er som altid teknisk med tre sving på de sidste 2 km, herunder et sidste med bare 600 m igen. Igen er det derfor en afslutning, hvor positionering er vigtigere end fart, men modsat i går har opløbet dog en længde, hvor farten ikke er uvæsentlig. Finalen minder derfor meget, om det vi så i dag.

 

Jeg må pege på Alvaro Hodeg igen. Dagens etape viste igen, at colombianeren har svært ved at holde sig til sit tog, men Deceuninck viste igen, at de er i særklasse. Havde Hodeg holdt Michael Mørkøvs hjul, havde Shane Archbold, Jannik Steimle og Mørkøv afleveret ham perfekt i det, der ville have været en kopi af 1. etape, hvor finalen også var næsten identisk med denne. I en afslutning med et sent sving er et tog altafgørende, og selvom han ikke imponerede med sin fart i en spurt, der dog også blev alt, alt for lang, betyder toget, at Hodeg må være manden, der skal slås.

 

Jeg er også nødt til at have Peter Sagan som nr. 2, men det er med større usikkerhed. Hans fart i dag var mildt sagt ikke imponerende, og der er tydeligvis folk, der er hurtigere end ham. I denne final er positionering dog så afgørende, at han altid vil stå stærkt. Dominerer Deceuninck, er der gode chancer for, at Sagan vil sidde på Hodegs hjul. Kan han så gå forbi? Normalt vil jeg sige nej, men med den fart, Hodeg viste i dag, virker det ikke umuligt.

 

Derefter må det være naturligt at pege på Kristoffer Halvorsen . Nordmanden genfandt i dag endelig takterne fra foråret efter en svær tid, og han viste, at han har farten til at slå både Hodeg og Sagan. Det er bestemt ikke umuligt, at han er hurtigere end dem begge, men han vil lide under det sene sving, der favoriserer rivalerne. Heldigvis gjorde Uno-X det storartet i dag, og kommer han godt gennem svinget, kan han helt sikkert vinde.

 

I dag var Kaden Groves hurtigste mand - endda med afstand. Desværre var det ikke tilfældigt, at han sad alt for langt tilbage i svinget, for han har altid haft det svært i positionskampen. Hans tog er efter tabet af Amund Grøndahl Jansen alt andet end imponerende, og derfor er jeg bange for, at finalen er for teknisk for ham. Vi så dog i dag, at han har en fremragende chance for at vinde, hvis han sidder rigtigt.

 

I dag gik det helt galt for DSM, der slet ikke kom frem i finalen. Heldigvis så vi på 1. etape, at toget med særligt Casper Pedersen er blandt de stærkeste, og derfor er der en god chance for, at Cees Bol sidder godt. Desværre så vi også på 1. etape, at han manglede fart i forhold til Hodeg og Sagan, og efter i dag taler meget for, at Halvorsen og Groves også er hurtigere. Samtidig lider han under gårsdagens styrt, og derfor skal det nok flaske sig, hvis han skal vinde.

 

Igen i dag viste Itamar Einhorn, at hans fart fører ganske pænt i dette felt, og derfor er udfordringen at sidde rigtigt. Han har en god lead-out man i Norman Vahtra, og i et lettere løb vil også Taj Jones og Yuval Ben Moshe kunne hjælpe. Det giver ham bedre chance end på 1. etape, hvor vi så, at han var en af de hurtigere - dog ikke den hurtigste.

 

Hos Qhubeka er Reinardt van Rensburg forslået efter et styrt i går, men i dag viste Antonio Puppio, at han er en god plan B. Hvem de kører for i morgen, må afhænge af, hvordan Van Rensburg har det, men de har begge vist, at de har farten til at gøre det godt. De er ikke hurtige nok til at vinde, men de har et af de bedste tog, hvilket er vigtigt i denne finale.

 

I dag viste Giovanni Lonardi livstegn efter en lang og svær periode. Han var hjulpet af et lettere løb, der betød, at hans stærke tog endelig var til rådighed, og på papiret har Bardiani et af de bedste sprintermandskaber. I morgen er etapen endnu nemmere, og så skal det blive interessant at se, hvor langt italienerne kommer.

 

Læs også
Optakt: 7. etape af Presidential Tour of Türkiye

 

Endelig vil jeg pege på Dominik Neuman. Blandt kontinentalsprinterne er han vel den hurtigste, og det har han bekræftet med to top 10-placeringer i to spurter. Samtidig er hans tog med lead-out man Adam Toupalik et af de bedre, og derfor burde der være basis for endnu et godt resultat.

 

Også Davide Martinelli, Gleb Brussenskiy, Lukas Kubis, Andrea Peron, Francisco Galvan, Eirik Lunder, Damiano Cima, David Per, Riccardo Carretta, Adrian Banaszek og Tomas Barta kan ventes at spurte, men de bør ikke kunne vinde.

 

Feltet.dks vinderbud: Alvaro Hodeg

Øvrige vinderkandidater: Peter Sagan, Kristoffer Halvorsen

Outsidere: Kaden Groves, Cees Bol, Itamar Einhorn

Jokers: Antonio Puppio, Reinardt van Rensburg, Giovanni Lonardi, Dominik Neuman, Damiano Cima, Eirik Lunder, Tomas Barta

 

SE TOUR DE SLOVAQUIE PÅ DISCOVERY+ UDEN AFBRYDELSER OG BINDING TIL KUN 99,-

Alvaro Hodeg
Peter Sagan, Kristoffer Halvorsen
Kaden Groves, Cees Bol, Itamar Einhorn
Antonio Puppio, Reinardt van Rensburg, Giovanni Lonardi, Dominik Neuman, Damiano Cima, Eirik Lunder, Tomas Barta
Luca Coati, Andreas Stokbro, Davide Martinelli, Gleb Brussenskiy, Lukas Kubis, Andrea Peron, Francisco Galvan, David Per, Riccardo Carretta, Adrian Banaszek, Adam Toupalik, Michael Mørkøv, Jannik Steimle
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Slovakiet Rundt
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?