Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Optakt: 4. etape af Tour of Norway

Optakt: 4. etape af Tour of Norway

26. maj 2024 14:33Foto: A.S.O. / Jonathan Biche

Jordi Meeus fik endelig hul på bylden med sin første sejr i 2024, og nu har han endda chancen for at indlede en stime. For fjerde gang i træk slutter løbet nemlig med den klassiske finaleetape i Stavanger, og selvom man i et løb med små hold ikke kan udelukke, at det vil være muligt at snyde sprinterne med angreb på den lille Grisabakken, viser historien klart, at sprinterne formentlig får det sidste ord.

Artiklen fortsætter efter videoen.

 FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

 

Ruten

Tour des Fjords sluttede altid i Stavanger med den velkendte rundstrækning med den lille Grisabakken forud for en flad finale, og selvom det ikke var tilfældet i den første udgave i 2019, ser det ud til at være en tradition det fusionerede Tour of Norway vil adoptere. I hvert fald er det nu fjerde udgave i træk, hvor løbet slutter med en af de bedst prøvede afslutninger i Norge, og det vil de holdbare sprintere sætte pris på, da meget taler for, at vi igen vil se en reduceret massespurt, som det oftest har været tilfældet - og det vil de særligt gøre i en udgave, hvor de kun har to chancer for at spurte. Som noget nyt afvikler man dog etapen som en ren rundstrækningsetape, hvor hele seks ture op ad bakken måske kan en chance for at snyde sprinterne end tidligere.

 

Etapen har altid været kort, men i år er den ultrakort, når der skal køres bare 123,8 km med start og mål i Stavanger. Det sker som sagt som noget helt nyt som en ren rundstrækningsetape, hvor der skal køres seks omgange på en 21,0 km lang rundstrækning, der er en modificeret og lidt forlænget udgave af den runde, der er blevet benyttet de seneste gange, idet første del af første omgang er neutraliseret

 

 

Først kører man ad lige og flade veje mod nordvest, sydøst, syd, sydvest og syd. Nu når man vandet, som følges mod sydøst ned til byen Grannes, hvor man atter forlader havet for at køre mod nordøst frem til dagens hovedudfordring. Den melder sig, når man drejer mod nordvest for at passere kategori 3-stigningen Grisabakken (600 m, 7,5%), der stiger med 8,5% over de første 400 m, men blot 5,3% over de sidste 200 m.

 

Toppen, hvor der er en bjergspurt på 2., 3., 4. og 5. omgang efter hhv. 34 km, 55 km, 76 km og 97 km, rundes på sidste omgang med bare 7,2 km igen, og de er stort set alle let faldende, når man snor sig mod nordvest og siden kører mod nordøst ind til målet i centrum, hvor den sidste kilometer er flad. Finalen er kringlet, da der er to sving i rap med 1500 m igen, hvorefter man med 900 m igen skal dreje i en rundkørsel. Herfra bugter vejen sig relativt meget, indtil de sidste 400 m går ad en lige vej.

 

Etapen byder på i alt 1406 højdemeter mod 1277 højdemeter på den knap 150 km lange rute, der blev benyttet i 2022 og 2023.

 

I forhold til rundstrækningen fra 2022 og 2023 er kun den første del ændret og forlænget. Hele den sidste del - langt over halvdelen - er det samme som tidligere.

 

Finalen blev senest benyttet sidste år, hvor den lokale helt Alexander Kristoff vandt etapen i sin hjemby for fjerde gang i en massespurt i et ganske stort felt foran Tobias Lund og Jordi Meeus, og det gjorde han også i 2022, hvor han sejrede foran Ethan Vernon og Mads Pedersen. Også i 2022 fik vi en spurt i et stort felt, hvor Matthew Walls vandt foran Mads Pedersen og Daniel Hoelgaard. Forinden var det den faste afslutning på Tour des Fjords. I 2018 vandt Edvald Boasson Hagen en spurt blandt 16 mand foran Timo Roosen og Jeroen Meijers, i 2017 vandt Alexander Kristoff en spurt blandt 14 mand foran holdkammeraten Michael Mørkøv og Kristoffer Halvorsen, i 2016 vandt Edvald Boasson Hagen en firemandsspurt foran Daryl Impey og Marco Haller, i 2015 vandt Alesander Kristoff en massespurt foran Nikolay Trusov og Tom Van Asbroeck, i 2014 vandt Alexander Kristoff en spurt blandt 14 mand foran Magnus Cort og Sondre Holst Enger. I 2013 var der holdløb i byen, hvor Katusha vandt foran Belkin og Sport Vlaanderen, og derudover mål for to linjeløbsetaper med andre finaler, som gav sejre til hhv. Sergey Chernetskiy og Angelo Tulik. Byen var derudover vært for Hammer Series i 2019, hvor Quick-Step vandt Hammer Spring og CCC Hammer Chase, og 2018, hvor Mitchelton-Scott vandt både Hammer Sprint og Hammer Chase. Endelig var Stavanger i 2023 faktisk mål for to etaper i dette løb, og den første af disse, hvor man spurtede på en bakke, blev vundet af Thibau Nys foran Edward Planckaert og Ben Tulett.

 

 

 

 

 

 

 FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

 

Vejret

Det usædvanligt varme vejr fortsætter, men søndagen kan blive våd. Det vil være solrigt med kun få skyer og en temperatur på 21-23 grader, men der vil være en risiko for kraftige tordenbyger på 45-75%.  Det vil også være blæsende med en jævn til frisk vind (19-21 km/t) fra først sydøst og siden sydsydøst. Det giver forskellige former for modvind på rundstrækningens første halvdel og forskellige former for medvind på anden halvdel, herunder med næsten direkte medvind på Grisabakken. Slutteligt får man dog sidemodvind over de sidste 400 m.

 

Favoritterne

Sidste år fik sprinterne kun én chance for at køre en flad spurt i det engang så sprintervenlige løb, men i år er der en god chance for, at de får to muligheder. Sidste år var det netop finaleetapen i Stavanger, der gav dem deres eneste chance, og historien viser da også, at sprinterne typisk kommer til fadet på denne klassiske etape.


Helt enkelt er det dog ikke. Overraskende ofte har vi fået en spurt på mellem 10 og 20 mand, og det viser, at det ikke er en helt enkel finale. Både i 2021, 2022 og 2023, hvor feltet var stærkere end tidligere, fik vi dog en stor massespurt, der i 2021 endda blev vundet af den tunge Matthew Walls, og det vidner om, at det bestemt ikke er den sværeste afslutning. I år forsøger man med rundstrækningsformatet at øge chancen for et andet udkomme, for nu skal man op ad bakken flere gange end vanligt.

 

Jeg tør heller ikke udelukke, at sprinterne bliver snydt denne gang. Jeg er ret sikker på, at Bora og Uno-X vil arbejde 100% for en spurt, men de kan også godt være lidt alene, hvis ikke Ineos giver en hånd med. I dag så vi, at Wout van Aert er kommet til løbet for at køre cykelløb, og selvom han sikkert vil spurte igen, vil jeg tro, at han meget gerne vil teste benene i et angreb.

 

Derfor tror jeg også, at det kan blive en ret hektisk etape. Der vil formentlig være en lang kamp om at ramme udbruddet, og det kan godt være, at det bliver så stærkt, at det kan holde hjem, når holdene er små og sprinterholdene få. Det hjælper heller ikke, at forskellene er så store, at Alpecin kan nøjes med eventuelt at holde lidt i snor. Selv hvis det lykkes for de to sprinterhold med mulig hjælp fra Ineos, er døren åben til nye angreb. Axel Laurance kommer næppe i problemer på bakken, og da hans hold er ret stærkt, og afstandene er store, kommer hans sejr ikke i fare. Jeg kan imidlertid sagtens se, at det vil være muligt for en gruppe at køre hjem med et sent angreb - måske på bakken eller måske efterfølgende. Efterfølgende er måske det mest sandsynlige, for på bakken vil jeg tro, at Laurance kommer under angreb, måske særligt fra Lidl med de eksplosive Mathias Vacek og Thibau Nys.

 

Derfor er jeg langt fra sikker på, at vi får en spurt, men historien tilsiger trods alt, at det er det mest sandsynlige. Uno-X er stærke, og de vil gå 100% efter det, og hverken Bora eller Ineos har ringe hold heller. Misser Visma udbruddet, vil de måske også føre for Van Aert, og derfor er en spurt det mest sandsynlige udkomme.

 

Den er anderledes end i dag. Med 1500 m igen indledes en serie med tre sving, og selv efter det sidste sving med 900 m igen er vejen kringlet. Den er også ret smal, og det er derfor en finale, hvor meget er bestemt af positionering. Som i dag gælder dog, at der er så få sprintere i dette løb, at positionskampen bliver knap så intens, men som Viviani fandt ud af, kan man alligevel godt sidde for langt tilbage.

 

Derfor tager jeg chancen ved at gå med Alexander Kristoff. Han skuffede mig lidt på farten i dag, hvor han blev slået af Pavel Bittner, men vi vidste jo godt, at Jordi Meeus var hurtigere. Til gengæld fik vi også bekræftet, at toget med Anders Skaarseth og Magnus Cort er det stærkeste, og det kan blive afgørende i denne finale. Den formentlig ret hård etape taler også for Kristoff, der altid er bedst, når folk er trætte. Det er klart, at Meeus ikke skal sidde for langt fremme og kunne spurte frit, men det er også ret sandsynligt, at det går galt for belgieren. Derfor tror jeg, at Krisoff fuldender sit hattrick ved at vinde for tredje gang i træk.

 

Alt vil dog være bestemt af, hvor Jordi Meeus sidder. Han bekræftede i dag, at han er den med afstand hurtigste, og derfor kan han redde meget på sin fart. Vi så dog også, at han var helt alene i hele finalen, og selv tæt på mål sad han lukket inde langt tilbage. Sidste år vandt han ikke denne spurt, fordi han blev lukket inde, og selvom positionskampen her nok er mindre denne gang, frygter jeg, at det kan gå galt igen. Men spurter han frit, vinder han formentlig igen.

 

 

Efter i dag ved vi nu, at Wout van Aert har tænkt sig at spurte. Vi fik set, at han slet ikke har sin vanlige fart endnu, men han var trods alt meget jævnbyrdig med Kristoff. Vi ved, at han er en konge i positionskampen, og derfor er det sikkert igen i morgen ham, der sidder lige bag nordmanden, som formentlig sættes op fra spids. Dette en spurt, der kan vindes via position, og det ligner Van Aert en mand, der kan gøre.

 

Jeg var skuffet over Ineos i dag. Igen, igen sad Elia Viviani langt tilbage, men han kom i så høj fart, at han ligner en af de hurtigste i feltet. På papiret er toget med Ethan Hayter og Kim Heiduk også et af de stærkeste, og derfor bør de kunne gøre det langt, langt bedre, end de gjorde det i dag. Vivianis positionering i år bringer ham ned på listen, men han ligner en mand, der har farten til at vinde.

 

I dag kørte Lidl for Mathias Vacek, men det holder de forhåbentlig op med. Det står helt klart, at tjekken ikke har farten til at vinde, men der burde også være en god chance for, at de i morgen igen kører for Thibau Nys. Han havde det svært i positionskampen i Romandiet, men holder han hjul, ved vi fra i dag, at toget med Jacopo Mosca, Fabio Felline og Vacek er så godt, at han måske kan sættes op fra spids. Han lignede i Schweiz en mand, der ikke er helt uden chance mod de rene sprintere, og den fart, han måtte mangle, kan toget kompensere for.

 

Jeg var positivt overrasket over Pavel Bittner i dag. Tjekken viste en overraskende fart ved at slå Kristoff, og det vidner om, at han er en reel vinderkandidat. Hans tog med Sean Flynn er dog ikke det stærkeste, og som Meeus var han ikke uheldig med at komme frem i dag. Derfor skal det i denne tekniske finale flaske sig, men vi så i dag, at han har en helt reel chance for at vinde.

 

Anderledes var det med Sasha Weemaes . Han havde slet ikke den fart, jeg havde regnet med, og derfor ligner det en svær opgave, når han også er en af de tungeste på bakken. Til gengæld klarede han den for ham så svære positionskamp ret godt, og det er trods alt lovende forud for denne tekniske finale. Den kan betyde, at han måske alligevel kan vinde, selvom farten ikke rækker hele vejen - og så plejer han altså at være hurtigere, end han var i dag.

 

I dag fik Huub Artz bevist, at han kan begå sig. Han mangler topfarten, men det kan den tekniske finale kompensere for. Toget med Francesco Busatto og Gijs Van Hoecke så faktisk ret stærkt ud, men de fik det ikke timet rigtigt. Derfor kan han i denne tekniske finale gøre det bedre, end farten tilsiger.

 

Endelig er der Axel Laurance. I dag så han ikke ud til at blande sig, men han endte trods alt som nr. 13. Det kan ikke udelukkes, at han giver den et skud, men det er klart, at det skal flaske sig i en teknisk finale, når hans hold er svagt. I forvejen er der nok et par mand, der er hurtigere end ham i denne form for spurt, men omvendt viste han i Catalonien en fart, der gør, at man ikke helt kan afskrive ham.

 

Scott McGill har også potentiale til mere, hvis han klarer den for ham svære positionskamp. Andre, der kan blande sig, er Luc Wirtgen, Matus Stocek, Simon Vanicek, Jesper Stiansen, Kamil Malecki, Walter Calzoni, Jelle Johannink, Adam Toupalik, André Drege, Halver Utengen Sandstad, Vincent Van Hemelen og Dylan Vandenstorme.

 

Som sagt har udbrud en ganske reel chance. Her er mine bedste bud Wout van Aert og Per Strand Hagenes, der også kan gøre det færdigt i en spurt. Andre bud er Koen Bouwman, Fabio Felline, Francesco Busatto, Marco Tizza, Kim Heiduk, Natnael Tesfatsion, Tyler Stites, Walter Calzoni, Adam Toupalik, Jelle Johannink og Luc Wirtgen.

 

 

Feltet.dks vinderbud: Alexander Kristoff

Øvrige vinderkandidater: Jordi Meeus, Wout van Aert

Outsidere: Elia Viviani, Thibau Nys, Pavel Bittner, Sasha Weemaes, Huub Artz, Axel Laurance

Jokers: Mathias Vacek, Scott McGill, Luc Wirthen, André Drege, Matus Stocek, Jelle Johannink, Halver Utengen Sandstad, Simon Vanicek

 

Kandidater til et udbrud: Wout van Aert, Per Strand Hagenes, Koen Bouwman, Fabio Felline, Francesco Busatto, Marco Tizza, Kim Heiduk, Natnael Tesfatsion, Tyler Stites, Walter Calzoni, Adam Toupalik, Jelle Johannink, Luc Wirtgen

 

Tidligere udgaver af etapen

Du kan gense Alexander Kristoffs sejre fra 2023 og 2022 og Matthew Walls’ sejr fra 2021.

 

 FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

Alexander Kristoff
Jordi Meeus, Wout van Aert
Elia Viviani, Thibau Nys, Pavel Bittner, Sasha Weemaes, Huub Artz, Axel Laurance
Mathias Vacek, Scott McGill, Luc Wirthen, André Drege, Matus Stocek, Jelle Johannink, Halver Utengen Sandstad, Simon Vanicek
Jesper Stiansen, Kamil Malecki, Walter Calzoni, Adam Toupalik, Vincent Van Hemelen, Dylan Vandenstorme Magnus Cort, Ethan Hater, Kim Heiduk, Sean Flynn, Marco Tizza, Loic Vliegen, Emil Herzog, Per Strand Hagenes, Tyler Stites, Laurent Gervais, Francesco Busatto, Gijs Van Hoecke, Juri Hollmann, Storm Ingebrigtsen, Abrahm Stockman, Koen Bouwman, Fabio Felline, Natnael Tesfatsion
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Tour of Norway
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

OL - Herrer (Enkeltstart)(JO) 27/07

Volta a Portugal em Bicic...(2.1) 24/07-04/08

OL - Herrer(JO) 03/08

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Red Bull - BORA - hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger