Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Stor analyse: Så mange watt kørte de

Stor analyse: Så mange watt kørte de

15. juli 2021 08:45Foto: A.S.O. / Pauline Ballet

Vi gennemgår her Richard Carapaz´ watt-tal fra 17. etape af Tour de France, hvor Ineos-kaptajnen sloges med Tadej Pogacar og Jonas Vingegaard om sejren på HC-bjerget Col du Portet.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Richard Carapaz har offentliggjort sine powerdata fra gårsdagens 17. etape, hvor Ineos-rytteren sluttede treer bag Tadej Pogacar og Jonas Vingegaard.

 

Etapens første 116 flade kilometer bød på et udbrud på seks ryttere og et ganske roligt hovedfelt, hvilket også afspejles i ecuadorianerens Strava-fil.

 

I de første 2:52 frem til bunden af etapens første stigning, Col du Peyresourde (13,3 km á 6,9 %), kunne 62 kilo* tunge Carapaz nemlig nøjes med 204 watt (3,29 W/kg) i læ af andre ryttere i feltet.

 

Læs også
Hollænder vinder kongeetape - Tobias Lund mister førertrøjen

 

På Peyresourde angreb Nairo Quintana og Wout Poels omgående i jagten på bjergpoint, og det fik Israel- og senere UAE-mandskabet til at skrue bissen på i feltet, som hurtigt blev reduceret i størrelse.

 

I alt måtte Carapaz løfte sin power til 332 watt (5,35 W/kg) i lidt over 33 minutter for at følge med favoritgruppen henover Peyresourde.

 

Efter en nedkørsel og et fladt dalstykke på seks kilometer (252 watt for Carapaz) var det blevet tid til dagens anden stigning i form af Col de Val Louron Azet (6,8 km á 7,9 %).

 

På denne fortsatte UAE arbejdet i front, hvilket kostede for blandt andre Jakob Fuglsang. Carapaz sad dog stadig ubesværet med i kraft af 347 watt (5,60 W/kg) i 22:24.

 

Herfra gik det nedad hele vejen til bunden af finalebjerget Col du Portet (16,4 km á 8,6 %), hvis første halvdel forløb udelukkende med mere tempodiktering fra UAE og i særdeleshed Rafal Majka.


HAR DU HUSKET AT SÆTTE DIT MANAGERHOLD TIL DET NYE OG ANDERLEDES HALVÅRSMANAGERSPIL?​

Kampen med Pogacar og Vingegaard

De første godt otte kilometer af stigningen blev dog alligevel kørt i etapens hidtil mest opskruede fart. 360 watt (5,80 W/kg) i 23 minutter krævede det af Carapaz bare for at holde hjulet på Tadej Pogacar, Jonas Vingegaard og resten af favoritterne på de nedre skråninger.

 

8,5 kilometer fra toppen åbnede Pogacar så for angrebene, og det første af slagsen svarede Carapaz omgående på med 488 watt (7,87 W/kg) i 54 sekunder.

 

Blot 200 meter senere huggede sloveneren til igen, og her kunne kun Carapaz og Vingegaard levere et svar, som ifølge Ineos-rytterens data krævede omkring 7,66 W/kg (475 watt for Carapaz) at svare på.

 

Carapaz bevægede sig ikke væk fra Pogacars eller Vingegaards baghjul over de næste kilometer. Sloveneren og danskeren satte et solidt tempo, som en tilsyneladende hårdt kæmpende Ineos-rytter måtte hamre 375 watt (6,04 W/kg) ned i pedalerne for at følge frem til 5,5 kilometer fra mål.

 

Frem til dette punkt kom Pogacar med flere små stik, der tvang Carapaz op i 500-700 watt (8,06-11,29 W/kg) i knap ti sekunder, men med fem-kilometerporten i sigte eksploderede UAE-rytteren i sin hidtil mest voldsomme acceleration.

 

Læs også
Trek trækker sig fra sponsorat

 

Både Vingegaard og Carapaz (639 watt (10,30 W/kg) i 11 sekunder) skyggede dog stadig den gule trøje.

 

Dette mislykkedes angreb fik Pogacar til at skifte taktik, og over de næste 2,5 kilometer forsøgte sloveneren sig ikke. I stedet slæbte han og Vingegaard Carapaz videre mod toppen. Fra 5,3 til 2,8 kilometer fra stregen kørte Carapaz med et gennemsnit på 349 watt (5,63 W/kg).

 

Ineos-rytteren havde imidlertid fortsat sin første føring til gode på målbjerget, og det frustrerede Pogacar i en grad, så farten fra 2,8 til 2,2 kilometer fra mål faldt drastisk. 237 watt (3,82 W/kg) trådte Carapaz på denne del af stigningen, som dog også var i den lettere ende med 4,7 %.

 

Våbenhvilen fik en ende, da Pogacar atter angreb med 2,2 og 1,7 kilometer igen. 648 watt (10,45 W/kg) i 11 sekunder og 458 watt (7,39 W/kg) i 24 sekunder var denne gang tilstrækkeligt for Carapaz til at holde hjulet.


Carapaz viser sin hånd

Pogacar havde forceret mere end en håndfuld gange, men ud af det blå var det så Carapaz, der med 1,3 kilometer tilbage leverede 17. etapes mest kraftfulde ryk.

 

Fra sidsteposition smadrede ecuadorianeren indenom både Pogacar og Vingegaard, og i kraft af 759 watt (12,24 W/kg) i 18 sekunder plantede han den danske Jumbo-Visma-rytter.

 

Carapaz havde endnu Pogacar i sit baghjul, men virkede ikke til at ænse sloveneren, da han fortsatte sit aggressive tråd i jagten på at distancere Vingegaard. Fra angrebets ophør og frem til 150-metermærket holdt Carapaz kæden stram med 381 watt (6,14 W/kg) i 2:35.

 

Ikke desto mindre kunne TV-seere opleve Vingegaard kæmpe sig tilbage til den førende duo, og da Pogacar åbnede spurten med 150 meter igen, sad danskeren lige bag rivalerne.

 

Carapaz reagerede med 447 watt (7,21 W/kg) i 24 sekunder i forsøget på at holde fast i Pogacar, men måtte alligevel se sloveneren og dernæst også Vingegaard flyve forbi i en sidste acceleration, der efterlod alle tre ryttere gispende efter vejret på toppen af Tourens højeste målstigning.
 

Slog Quintanas tid

Alt i alt besteg Carapaz Col du Portet med en gennemsnitspower på 364 watt (5,87 W/kg). Eftersom den 28-årige rytter, i modsætningen til Pogacar og Vingegaard, lå i læ på stort set hele stigningen, kan man forvente, at den gule og hvide trøjes power var en anelse højere.

Twitter-brugeren Mihai Simion, som er manden bag Climbing-records.com, anslår da også, at Pogacar kørte finalebjerget med 6,0 W/kg. Pogacar brugte 49.00 på at køre fra bund til top. Til sammenligning kørte Quintana op på 49.37, da han vandt på bjerget i Touren 2018.

 

Carapaz´ gennemsnitlige power på hele etapen lød på 250 watt med en normalized power på 298 watt (4,80 W/kg)**. Den tidligere Giro-vinders officielle tid på etapen var 5:03:35.

 

Læs også
Starttider: Enkeltstart på 3. etape af Romandiet Rundt

 

Udvalgte Strava-segmenter

Col du Peyresourde: 330 watt (5,32 W/kg) i 27:17.

Col de Val Louron Azet: 346 watt (5,58 W/kg) i 22:26.

Col du Portet: 364 watt (5,87 W/kg) i 48:53.
 

*Vægtdata i artiklen er hentet fra ProCyclingStats.com.

 

**Tallet er hentet via Strava-udvidelsen ”Elevate”. 

DEL
INFO
Jonas Vingegaard Rasmussen
Nyheder Profil Resultater Statistik
Tour de France
Nyheder Profil Resultater
Lister
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?