Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

EKSKLUSIVT INTERVIEW!

Dansk stortalent vurderer: Under disse forhold vil omtalt teknologi være ”altafgørende”

Dansk stortalent vurderer: Under disse forhold vil omtalt teknologi være ”altafgørende”

08. april 2023 20:12Foto: Team DSM

Tobias Lund Andresen skal søndag køre sit første monument i form af Paris-Roubaix, hvor han og DSM har en særlig fordel. Feltet.dk kigger sammen med det danske talent nærmere på denne omdiskuterede teknologi.

Artiklen fortsætter efter videoen.

’Helvedet i Nord’, ’Klassikernes Dronning’, ’En Forårsdag i Helvede’ eller bare ’Paris-Roubaix’. Kært barn har mange navne.

 

Men Paris-Roubaix er ikke blot et løb med mange navne. Det er et af jordens mest brutale løb på to hjul, og ikke mindst er det episke brostensløb i Nordfrankrig den ultimative prøvelse af, hvad cykeludstyr skal kunne mønstre.

 

I intet andet løb på kalenderen spiller udstyret så stor en rolle, som når de mere end 50 kilometer på knoldede brosten skal tilbagelægges.

 

Læs også
Sidste etape af Tour of Türkiye neutraliseret

 

Derfor er innovative og banebrydende tiltag til udstyret særligt velkomne i Paris-Roubaix, og netop dét har Team DSM med det danske stortalent Tobias Lund Andresen med til de nordfranske pavéer.

 

Det hollandske mandskab skal nemlig benytte sig af et ganske omdiskuteret system, som kan justere dæktrykket undervejs i løbet, hvilket kun Jumbo-Visma bruger udover dem.

 

Og ifølge Tobias Lund er systemet en klar fordel, som vil være ”til stor gavn” for ham og hans holdkammerater, når de søndag kaster sig ud i den ultimative prøvelse.

 

”Jeg tror, der er mange afgørende faktorer, så selv den mindste ting, der kan hjælpe, det vil gavne meget,” fortæller den kun 20-årige dansker i et interview med Feltet.dk forud for sin monumentdebut.

 

Dertil vurderer DSM-danskeren, systemet især vil være nyttigt i specifikke situationer, som forekommer oftere i ’Helvedet i Nord’ end i noget andet løb.

 

”Man ser jo selv, hvad en punktering kan gøre i et løb som Roubaix, så hvis man kan undgå det ved at komme ned på et lavere dæktryk, så vil det jo være altafgørende,” pointerer Lund.

 

Samtidig fremhæver han, at brugen af det omtalte system bliver retfærdiggjort i en ganske bestemt fase af løbet.

 

”Det fedeste er jo egentlig, at man kan starte løbet med to-tre bar mere end resten. Så sparer man virkelig meget. Og så at man kan komme ned på samme niveau, eller måske endda lidt under, på brostensstykkerne,” lyder det forhåbningsfuldt fra rytteren fra Taastrup, inden han fortsætter:

 

”Jeg tror, at alle, som ikke kører på det, ved selv, at hvis man kører på en siver, så kan man godt mærke, den begynder at trække lidt, og det er sådan alle kommer til at have det i starten, hvor vi kører med mere luft.”

 

Læs også
Optakt: 5. etape af Tour de Romandie

 

Tobias Lund blev nummer to i årets Ronde van Drenthe. Foto: Team DSM.

 

Men er der så slet ikke nogen bagside af medaljen, eller er det snarere en potentielt løbsafgørende gimmick?

 

Danskeren selv belyser, hvad den eventuelle skyggeside kan være, om end han mener, det egentlig ikke er nogen betydelig ulempe.

 

”Det er klart tydeligt, at det vejer mere, men i et løb som Roubaix, der gavner det så meget mere, at rullemodstanden er lavere. Hvis man kan finde ud af at bruge det, så er det til stor gavn,” slår den 20-årige klart fast og bekræfter, at han og holdet har lært systemet at kende de seneste dage op til ’Klassikernes Dronning’.

 

Som nævnt er Paris-Roubaix løbet, hvor holdenes udstyr skal stå deres svendeprøve, og derfor kunne det tænkes, at mere end 50 kilometer på skæve, ujævne og adspredte brosten kan blive for hård kost for et nyudviklet system, som berører dækket.

 

Dog afviser Lund selv, at dette kan blive tilfældet.

 

”Jeg stoler på systemet, og jeg har også været ude at træne på det i den her uge. Så hvis man lærer at få den her fornemmelse af, hvor man er på dæktrykket, så vil det være til kæmpe gavn. Så jeg stoler på det og på, at det kommer til at virke. Ellers så ville vi heller ikke bruge det,” forsikrer han og tilføjer til slut:

 

”Det er blevet testet masser af gange, at det skulle kunne holde til det. Dækket er jo det samme, og systemet sidder inde i midten, så det bliver ikke ramt,” runder han af, stolende blindt på sit nye, potentielt afgørende dæktrykssystem.

 

Feltet.dk har også snakket med Tobias Lund om ambitionerne og taktikken forud for søndagens store løb.

 

Følg med på sitet for at læse anden del af interviewet inden løbsstart, og læs inden da her Emil Axelgaards dybdegående optakt til ’En Forårsdag i Helvede’.

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?