Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Lynoptakt: 1. etape af Region Pays de la Loire Tour

Lynoptakt: 1. etape af Region Pays de la Loire Tour

02. april 2024 15:32Foto: A.S.O. / Pauline Ballet

I denne uge køres fra tirsdag til fredag det sprintervenlige Region Pays de la Loire Tour, der igen i år har en ganske fin startliste. Tidspres gør det umuligt at bringe store, forkromede etapeoptakter, men hver dag giver vi en ganske kort favoritvurdering af den efterfølgende dags begivenheder.

Artiklen fortsætter efter videoen.

 FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

 

Ruten

I 2022 åbnede løbet ganske usædvanligt med sin hårdeste etape, men det gør den bestemt ikke i år, hvor man starter på samme måde som i 2023. Beslutningen om at udvide det geografiske område betyder nemlig, at man også i år skal helt ud til den franske vestkyst, og derfor åbnes løbet med en stort set pandekageflad tur ned langs vandet. Det betyder imidlertid ikke, at det bliver enkelt, for sidevind kan naturligvis i et sådant område altid skabe det store drama, men hvis ikke det sker, kan sprinterne efter alt at dømme se frem til deres første af flere muligheder allerede fra start.

 

I alt skal der tilbagelægges hele 210,5 km, der fører feltet fra Fontenay-le-Comte til Saint-Jean-de-Monts. Startbyen ligger et stykke inde i landet, men i en helt flad del af Frankrig, mens målbyen ligger ud til vestkysten. Med det samme kører man mod nordvest op ad en kategori 3-stigning (900 m, 4,3%) med top efter 3,9 km, inden man kører videre mod nordvest igennem ganske let kuperet terræn med en lille bakke. Det bliver dog hurtigt helt fladt, når man kører mod sydvest, vest og igen sydvest ad lange lige veje ud til kysten, hvor den første spurt køres efter 64,1 km.

 

 

Nu går det mod nordvest ad den helt flade kystvej, indtil man forlader vandet for at køre mod nordvest ind i landet frem til den anden spurt, der kommer efter 95,6 km. Umiddelbart herefter skal man over endnu en kategori 3-stigning (1,3 km, 2,1%) med top efter 98,0 km, inden det går videre mod nordvest ad ganske let kuperede veje frem til dagens sidste kategori 3-stigning (900 m, 3,0%), der har top efter 116,7 km.

 

Nu går det videre af en helt lige vej, der først er ganske let kuperet og siden helt flad, inden man kortvarigt kører mod sydvest ud til kysten, hvorefter det går mod nordvest ad den flade kystvej frem mod målbyen. Efter 157,9 km rammer man den afsluttende rundstrækning, inden man efter 160,1 km krydser stregen for første gang i forbindelse med dagens sidste spurt.

 

Etapen afsluttes nu med fire omgange på den 12,6 km lange runder, der er placeret i området øst for målbyen og er helt flad. Først kører man ad lige veje mod nord frem til det nordligste punkt, hvorefter man zigzagger sig mod sydøst, syd, øst og sydvest ned til det sydligste punkt, hvorfra det går mod nordvest og nord ad lige veje frem til stregen via den del, man allerede har kørt én gang. Man drejer i rundkørsler med 3700 m og 1900 m igen, idet man også skal igennem rundkørsler med hhv. 3100 m og 2900 m igen, inden der slutteligt er et skarpt sving bare 500 m fra stregen. Den sidste kilometer stiger let med 0,4% i snit.

 

Etapen byder på i alt 658 højdemeter.

 

Saint-Jean-de-Monts har ikke tidligere i dette årtusinde været mål for et stort cykelløb.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

 

Vejret

På denne kystetape vil alle frygte vinden, og det er der en god grund til. Der venter nemlig en overskyet og blæsende tirsdag, der vil starte tørt, men hvor der ved kysten vil være en nedbørsrisiko på 35-45%. Temperaturen vil være 12-14 grader, og der vil være en frisk til hård vind (20-34 km/t) fra syd, kraftigst til sidst. Det giver primært sidemodvind frem til første spurt, hvorefter der vil være sidemedvind hele vejen frem til rundstrækningen. Her vil der først være medvind, så kortvarigt sidevind, inden man får medvind. Nu er der et kort sidevindsstykke, indtil man med 3700 m igen får sidemodvind. Med 1900 m igen får man sidemedvind, inden der vil være medvind over de sidste 500 m.

 

Favoritterne

Det er et interessant krydderi, at udvidelsen af løbets geografiske område har betydet, at vi nu også har disse kystetaper. Historisk har sidevind ellers ikke spillet nogen stor rolle i løbet, men det kan den komme til at gøre nu. Sidste år blev den tilsvarende etape helt udramatisk, men i år burde der være basis for drama.

 

Det bliver i hvert fald uhyre blæsende, og hvis ikke den allerede splitter i den tidlige sidevind, er der en god chance på det alenlange stykke med den farlige sidemedvind nær kysten. Historikken tilsiger, at vi ikke kan vide os sikre på at få splittelse, men med disse betingelser vil det undre mig, hvis ikke vi får det ønskede drama.

 

Problemet er bare, at de sidste 50 km afvikles på rundstrækningen. Her er der kun et meget kort sidevindsstykke, og den splitter derfor næppe her. Det giver god tid til, at der kan komme en vis samling. Chancen for det bliver ekstra stor af, at der er ganske få stærke hold. Det betyder, at de vigtigste hold formentlig sidder med fremme, og derfor har de ikke det store incitament til at holde den gående.

 

Det kan gå begge veje. Jeg tror, at den splitter før eller siden, men om vi får samling igen, vil afhænge af, hvem der er fanget. Uanset hvad bør sidevinden sikre, at vi får et hårdt løb, der stiller visse krav til holdbarheden. Det bør også ende i en eller anden form for spurt. I et sidevindsdrama er der altid en chance for, at man kan snige sig væk i en taktisk finale til sidst, men det sker sjældent. Typisk skal der spurtes.

 

 

Selve finalen er teknisk med det meget sene sving. Her skal man sidde godt, og det gør positionering altafgørende. Vejen er også smal, og det gør det endnu vigtigere. Til gengæld er det også klart, at et mindre felt efter et sidevindsdrama vil reducere betydningen af positionering.

 

Sprinterfeltet er som altid pænt, men uden den helt indlysende storfavorit. Jeg går med Jason Tesson. Efter den horrible start er han kommet flyvende tilbage, og med den fart, han viste, da han slog Gerben Thijssen forrige søndag, ligner han den hurtigste. Han plejer også at positionere sig godt og har et stærkt tog med Valentin Ferron, Julien Simon, Lorrenzo Manzin og Emilien Jeanniere, der er plan B. Det er måske det bedste tog, og derfor bør han kunne vinde i denne tekniske finale. Jokeren er styrtet i Camembert, som kostede fredagens løb, og han er måske heller ikke den allermest sidevindsstærke, men her er han hjulpet af holdet.

 

Det sene sving er en gave for Marijn van den Berg. Han er bestemt ikke den hurtigste i dette felt, men selvom han her har et svagt hold, vil han næsten altid sidde rigtigt. Samtidig er han en af de mest robuste til sidevinden, hvor holdet dog også er svagt, og dermed står han godt i alle scenariet. Et hårdt løb giver ham friskhed, mens et let løb giver ham stor fordel i positionskampen.

 

Jeg skal vel pege på Sam Bennett som nr. 2, men han er svær at blive klog på. Han klarede sig fornemt i Paris-Nice, men han kunne ikke klare småbakkerne i Cholet. I sidevind er han god, som vi så i Provence, men hans holdbarhed er nu så svag, at han derefter kørte en svag spurt. Med niveauet fra Paris-Nice står han dog med en god chance, og med et tog med Benoit Cosnefroy og Edvald Boasson Hagen har han også god støtte.

 

I dette felt tror jeg egentlig ret meget på farten hos David Dekker. Han har spurtet fornemt, når han har haft chancen, og selvom hans holdbarhed ikke er som tidligere, burde han med et godt hold nok kunne klare vinden. Han positionerer sig ikke som i gamle dage, men hans tog med Kevin Ledanois og ikke mindst plan B, Clement Venturini, er altså ganske lovende.

 

Jeg skal vel rangere Alberto Dainese højt. Han er i hvert fald feltets hurtigste, men flere ting taler imod ham. Det er hans første løb efter skadespausen, og derfor tror jeg ikke, at holdbarheden rækker til et sidevindsræs. Får vi det lette løb, skal han slås med den positionering, han ikke mestrer. Her har han støtte fra plan B, Robin Froidevaux, men han skal have lidt held i positionskampen.

 

Sidste år oplevede Bryan Coquard en renæssance i dette løb, hvor han vandt to etaper. I år skuffer han dog, og i forhold til dette løb er det bekymrende, at Van den Berg slog ham ret klart i Catalonien. I forvejen er han sidevinds- og positioneringssvag, men heldigvis har han faktisk et godt tog med Anthony Perez, Eddy Finé og ikke mindst Milan Fretin. Han synes bare ikke at have samme fart som sidste år.

 

FDJ har tre sprintere, men som beskrevet i den store optakt, vil jeg tro, at de går med Sam Watson. Jeg tvivler på, at farten rækker hele vejen, men med et tog, der tæller Matthew Walls og Marc Sarreau har han sammen med Total vel den bedste støtte i den tekniske finale. Han er også uhyre holdbar i vinden, men her kan han miste sine formsvage holdkammerater. Det kan ikke udelukkes, at de kører for de andre, der vel er hurtigere efter et let løb, men Walls er meget formsvag, og Sarreau er svag i positionskampen.

 

Endelig skal jeg vel nævne Jakub Mareczko . Det er bare svært at tro på ham i et sidevindsræs, for selvom der kommer samling vil han være træt. Får vi et let løb, er det sene sving en katastrofe, men toget med Mark Stewart og Kristian Sbaragli har dog en vis styrke. Han spurtede jo overraskende godt i Emiraterne, men hans seneste resultater i små løb vidner om, at han kan få det svært i disse mere kringlede finaler.

 

 

Hos Uno-X tror jeg meget på farten hos Erlend Blikra, der vandt en etape sidste år, men han har ikke det stærkeste hold og har det svært i positionskampen. Hos Bingoal tror jeg meget på farten hos Alexander Salby, men også hans hold er meget svagt til det sene sving, og han kan gå det svært i vinden. Både Romain Cardis og Emmanuel Morin er i form, men jeg tvivler på, at de kan vinde i dette felt, og det samme gælder om Jon Aberasturi, der har skuffet i år - og Cardis ender i et let løb måske med at køre for formsvage Jeremy Lecroq. Hos Novo Nordisk er Matyas Kopecky god i vind og positionskamp, men næppe hurtig nok til at vinde. Vi ved fra sidste år, at George Jackson har en lovende fart, men vind og sving koster formentlig for meget. Andre, der kan blande sig, er Clement Alleno, Antonio Angulo, Angel Fuentes, Georgios Bouglas, Miguel Angel Fernandez, Kiko Galvan, Alexander Konijn, Jon Rye-Johnsen og Paul Hennequin.

 

Feltet.dks vinderbud: Jason Tesson

Øvrige vinderkandidater: Marijn van den Berg, Sam Bennett

Outsidere: David Dekker, Alberto Dainese, Bryan Coquard, Sam Watson, Jakub Mareczko

Jokers: Erlend Blikra, Emmanuel Morin, Jon Aberasturi, Marc Sarreau, Matthew Walls, Romain Cardis, Jeremy Lecroq, Alexander Salby, Matyas Kopecky, Emilian Jeanniere, George Jackson

 

 FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

Jason Tesson
Marijn van den Berg, Sam Bennett
David Dekker, Alberto Dainese, Bryan Coquard, Sam Watson, Jakub Mareczko
Erlend Blikra, Emmanuel Morin, Jon Aberasturi, Marc Sarreau, Matthew Walls, Romain Cardis, Jeremy Lecroq, Alexander Salby, Matyas Kopecky, Emilian Jeanniere, George Jackson
Clement Venturini, Milan Fretin, Robin Froidevaux, Mark Stewart, Clement Alleno, Antonio Angulo, Angel Fuentes, Georgios Bouglas, Miguel Angel Fernandez, Kiko Galvan, Jon Rye-Johnsen, Paul Hennequin, Benoit Cosnefroy, Andoni Lopez De Abetxuko, Edvald Boasson Hagen, Alexandre Delettre, Rait Ärm, Lorrenzo Manzin, Valentin Ferron, Julien Simon, Kristian Sbaragli, Luca Van Boven, Alex Jaime, Jean-Louis Le Ny, Alexander Konijn, Anthony Perez, Jeremy Leveau, Fredrik Dversnes
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Circuit Cycliste Sarthe
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

OL - Herrer (Enkeltstart)(JO) 27/07

Volta a Portugal em Bicic...(2.1) 24/07-04/08

OL - Herrer(JO) 03/08

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Red Bull - BORA - hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger