Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Optakt: 2. etape af Tour des Alpes Maritimes et du Var

Optakt: 2. etape af Tour des Alpes Maritimes et du Var

18. februar 2023 15:10Foto: Sirotti

Kevin Vauquelin overraskede stort ved at tage en solosejr på løbets letteste etape og endda vinde uventet meget tid i et løb med en let rute. Dermed er han i pole position til den samlede sejr, men han og Arkea kommer med garanti under angreb på løbets 2. etape, der byder på en lang og pæn stigning, men også en lang nedkørsel til mål i en afslutning, hvor meget kan ske.

Artiklen fortsætter efter videoen.

STREAM VUELTA A ANDALUCIA, VOLTA AO ALGARVE OG TOUR DU VAR UDEN AFBRYDELSER

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

 

Ruten

I de seneste udgaver har lørdagen budt på en rigtig nøgleetape, der i to tilfælde endda har inkluderet områdets vel nok mest kendte stigning, Col d’Eze, men i årets betydeligt lettere udgave skrues der i den grad ned for vanskelighederne på andendagen. Her venter en for løbet sjældent flad sag, der mod slutningen inkluderer den ganske lange Col du Pilon, der imidlertid ikke er nogen voldsomt svær stigning. Den efterfølges endda af mere end 30 km, der generelt er let faldende, og dermed taler meget for, at en spurt i et reduceret felt vil afgøre slaget - noget helt andet end det klatreslag, vi så i 2020 og 2022, eller den murfinale, der kendetegnede etapen i 2021.

 

I forhold til sidste år er der skruet ganske markant op for distancen, idet der skal tilbagelægges 178,9 km, der fører feltet fra Mandelieu-La-Napoule til målet ved Azur Arena i Antibes. Der er tale om to kystbyer, der ligger på hver sin side af storbyen Cannes, og etapen består i alt væsentligt af, at man kører en tur rundt om Cannes, idet man således kører ind gennem bjergene nord for storbyen.

 

Læs også
Carapaz sniger sig til etapesejr - Ayuso knækker

 

Man lægger dog ud med at køre cirka halvanden omgang på en 63,8 km lang rundstrækning i området vest for startbyen. Den indledes med, at man kører mod sydvest ned langs den kun ganske let kuperede kystvej ned til byen Agay, hvor der kommer en spurt ved begge passager efter hhv. 17,1 km og 80,9 km. Her forlader man kysten for at køre mod vest igennem fladt terræn frem til byen Saint-Raphaël, hvor man drejer mod nordøst for at køre op ad kategori 3-stigningen Col du Testanier (5,4 km, 4,6%), der er en jævn stigning, hvis top passeres efter hhv. 40,3 km og 104,1 km. Herefter afsluttes rundstrækningen med en ikke specielt svær nedkørsel, der leder mod nordvest tilbage til startbyen, hvor man kører op og ned ad en lille bakke og derefter mod syd ned langs kysten til rundstrækningens udgangspunkt.

 

På anden omgang dropper man imidlertid denne nedkørsel. Umiddelbart efter toppen af stigningen drejer man i stedet mod nord for at køre først ad et fladt plateau og siden ad en relativt let nedkørsel. Man drejer nu mod nordvest for at køre op ad en bakke til udkanten af byen Montauroux, inden en nedkørsel leder mod nordøst frem til dagens hovedmenu.

 

Den rammer man, når man fortsætter mod nordøst op ad kategori 2-stigningen Cabris (9,3 km, 4,7%), der er en ganske ujævn stigning. Efter 3 km med 4-5% følger en flad kilometer, inden den vanskeligste passage venter med to kilometer med hhv. 5,4% og 7,5%, hvorefter en let kilometer afløses af de sidste 2400 m, som stiger jævnt med 6% frem til toppen, der rundes efter 135,3 km. Det fortsætter herfra dog med at stige mod sydvest (2,8 km, 4,8%), hvorefter man drejer mod nord for at køre ad et kort, fladt plateau og derefter op til toppen af Col du Pilon (2,4, 2,5%), hvor man ankommer efter 145,5 km.

 

Herfra resterer 33,5 km, der indledes ed en kun mod slutningen teknisk nedkørsel, der leder ned til byen Grasse. Her drejer man mod nordøst og senere sydøst for at køre ad et let stigende stykke, inden det går mod sydøst og øst ad en relativt let nedkørsel. Nu drejer man mod sydøst for at køre op ad bakke (1,4 km, 7,1%), der leder op til Sophia Antipolis og har top med 7,5 km igen, hvorefter det går mod nordøst, øst og sydøst ad en let snoet vej ned til mål, idet det generelt er faldende, idet man skal over en lille bakke med top med 4 km igen, og idet sidste kilometer stiger med 2,0% i snit, stejlest over de første 500 m. I finalen går det ad en let snoet vej efter en rundkørsel med 3,3 km igen, og den afbrydes af to skarpe sving med ca. 1000 og 500 m igen.

 

Etapen byder på i alt 2465 højdemeter.

 

Antibes har ikke tidligere i dette årtusinde været mål for et stort cykelløb.

 

 

 

 

Læs også
Lynhurtig dansker forklarer, hvordan leadout blev til ny sejr

 

 

 

 

STREAM VUELTA A ANDALUCIA, VOLTA AO ALGARVE OG TOUR DU VAR UDEN AFBRYDELSER

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

 

Vejret

Det forrygende vejr fortsætter endnu en dag. Lørdagen byder kun på få skyer og temperaturer på 13-14 grader. Vinden vil være svag til let (6-9 km/t) og komme fra syd. Det giver efter rundstrækningen med- og sidemedvind frem til etapens højeste punkt, hvorefter der vil være sidemodvind stort set hele vejen. Der er kortvarigt sidevind frem mod svinget med 3,3 km igen, hvorefter der vil være først mod- og siden sidemodvind.                                                                                                

 

Favoritterne

Årets Tour du Var lignede et let løb, hvor det ville være svært at gøre forskelle, men nu lykkedes det alligevel for fire mand på den letteste af de tre etaper. De forskelle kan vise sig at være ganske store i et løb, der vil blive afgjort af små marginaler, også selvom jeg er blevet fejlinformeret om fraværet af bonussekunder. For første gang er de med i løbet, og de kan trods dagens forskelle sagtens blive afgørende.

 

Arkea er nu i førertrøjen, og de kan forvente at komme under angreb. Når dagens etape fik det uventede forløb, skyldes det jo netop, at man på en let rute må angribe, når chancen byder sig. Rivalerne har nu bare to skud i bøssen tilbage, og de er heldigvis på papiret bedre end dagens skud, der jo viste sig at gøre uventet stor skade. Til gengæld kan Arkea glæde sig over, at de har et relativt klatrestærkt hold med Clement Champoussin, Maxime Bouet og Alessandro Verre, men der er usikkerhed om formen hos dem alle.

 

Morgendagens etape starter meget let, og derfor bliver der næppe noget stort drama før finalestigningen. Dagens etape kostede meget tid for en del ryttere, og det er derfor muligt, at der bliver lidt kamp om at komme afsted. I det lette terræn kan man dog sagtens lirke et svagere udbrud afsted, og herefter vil Arkea tage kontrol. I den bedste verden kan de lade udbruddet sejle hjem og stjæle al bonus, men det får de næppe lov til. Hvis udbruddet er ufarligt, vil jeg forvente, at FDJ, Trek, EF og DSM alle an tænkes at tage kontrol.

 

Jeg giver derfor ikke udbruddet en chance, og derfor regner jeg med, at slaget skal slås på stigningen. De sidste 4 km er slet ikke så lette, og jeg vil forvente, at EF, der i dag viste, at de er kommet for at vinde løbet med Neilson Powless, selvom han er relativt spurtsvag, vil lægge et benhårdt pres. Herefter regner jeg med, at Powless, Mattias Skjelmose, Romain Bardet og FDJs superhold alle vil angribe, og de kan grundet stigningens trods alt begrænsede sværhedsgrad ikke tillade sig at vente længe.

 

Læs også
Tobias Lund laver fænomenalt hattrick

 

Forud for løbet havde jeg egentlig regnet med, at der var en ret god chance for en spurt på denne etape, men med dagens udvikling in mente tvivler jeg på det. Stigningen er næppe svær nok til, at vi får en meget lille gruppe til sidst - når det skete i dag, skyldtes det helt sikkert, at mange, herunder Skjelmose, regnede med og derfor sparede sig til en spurt - men jeg vil tro, at vi kan få en gruppe på 5-10 mand, særligt med medvinden. Herefter kan de blive hentet, så vi alligevel kan få en reduceret massespurt, for der er langt hjem, og nedkørslen synes kun kortvarigt at være svær. Jeg tror dog, at der vil være en meget stor interesse i at samarbejde, også selvom Vauquelin skulle sætte sig på hjul, for det er deres eneste chance. Bliver de hentet, får vi en spurt, og det er der ikke mange, der kan bruge til noget. Derudover er der ret få stærke hold, og jeg vil tro, at langt de fleste vil have en mand i en gruppe på 5-10 mand. Jeg er ikke sikker på Cofidis og Total, men der vil formentlig være ret få hold til at jagte. Skulle de alligevel blive hentet, så vi i dag, at angreb er mulige på den sidste lille bakke, der er meget sværere end de bakker, der i dag blev angrebet på.

 

Jeg tør ikke udelukke, at vi får en reduceret massespurt, for der er langt hjem i modvind, og det kræver samarbejde i front, men jeg tror mere på, at vi skal have en afgørelse blandt 5-10 mand, som vi fik det i dag. De kan ende med at skulle spurte, men det vil også blive en meget taktisk finale, særligt hvis Vauquelin - og det er sandsynligt, hvis Champoussin stadig er under niveau - er alene. I det tilfælde vil det blive helt ukontrollerbart, og så kan hvem som helst stikke af til sidst.

 

Det gør etapen til et ret stort lotteri, men jeg skal vel holde fast i Mattias Skjelmose. Som sagt skyldtes hans fravær i dag formentlig taktik og ikke dårlige ben, for han viste jo fin form i Besseges og er altid på et højt niveau, når ikke han er træt. Blandt klassementsrytterne tror jeg, at han kan slå alle i en spurt, og det giver ham selvsagt gode muligheder, men han har nu også lidt ekstra frihed i det taktiske spil, ligesom han har poweren til at køre væk i en taktisk finale. En følgesvend kan han slå på stregen, og han kan således vinde, uanset om det skal afgøres via taktik eller i en spurt. En lille bekymring kan være, at han formentlig fortsat frygtes en del af Vauquelin, som derfor nok vil holde lidt øje med ham alligevel. Han har dog tre mand, han skal bekymre sig mere om, og det gør Skjelmose til en god kandidat igen. I lyset af dagens resultat er det dog en god ide for Trek at køre med mere end én kaptajn. Julien Bernard er formstærk nok til at gå med på stigningen, og det bør Kenny Elissonde og måske også Toms Skujins også være. Det er dog svært for de to spurtsvage franskmænd at vinde, men den tungeste af dem, Skujins, vil være god i en taktisk afslutning, fordi han også kan spurte.

 

Det kan også blive Kevin Vauquelin igen. Formen er i hvert fald fremragende, og vi så sidste år, at han og Skjelmose er meget jævnbyrdige i en flad spurt. Problemet er, at han kan få svært ved at kontrollere end taktisk finale, og derfor vil det være helt afgørende, at han får hjælp. Derfor skal Clement Champoussin, Alessandro Verre og/eller Maxime Bouet have fundet ekstra procent, men særligt Champoussin bør kunne sidde i en mindre gruppe. Ender det i en sådan spurt, vil Vauquelin kunne vinde. Holdet har også Nacer Bouhanni og Clement Russo, der var overraskende gode i dag, men denne finale bør være for svær, når Bouhanni har det skadesforløb, han har.

 

En anden rytter, der bør kunne have en chance, er Romain Bardet. Hans bundniveau er så højt, at han vil sidde der til sidst, og vi så, hvor hurtig han sidste år var blevet. Han har bestemt en chance mod både Skjelmose og Vauquelin, og derudover har han nu fået lidt ekstra plads i det taktiske spil. Hans navn gør dog nok også, at han er en mand, Vauquelin vil holde meget øje med. Vi så til gengæld i dag, at Max Poole er formsvag, og derfor er det nok kun Henri Vandenabeele, han måske vil kunne have hos sig. Belgieren er faktisk ikke langsom, hvis han kan spille sine kort i det taktiske spil, men han skal have fundet de ben, han slet ikke havde det meste af 2022.

 

Det tyder på, at Neilson Powless igen er den måske stærkeste rytter, men han får svært ved at vinde. Jeg tror ikke, at ruten er hård nok til, at han kan køre alene, og selvom han godt kan spurte, vinder han næppe en spurt her. Vauquelin giver ham ikke en lillefinger, og derfor skal han formentlig have en meget heldig hånd i det taktiske spil for at vinde - medmindre han er så stærk, at han kan køre alene på sidste bakke. Et bedre bud på en vinder er Andrea Piccolo,  der i formstærk tilstand kører med de bedste, men om han har forbedret sig nok efter den svage start, er usikkert. Til gengæld har han en god chance i det taktiske spil og for også at vinde en spurt, selvom hans flade spurter skuffede sidste år. Holdet har også hurtige James Shaw, men jeg tvivler på, at han kører med, hvis gruppen er lille. Sikkert bør det være, at formstærke Hugh Carthy er med i front, men han er primært hjælper og skal helt sikkert alene hjem for at vinde. Efter dagens tidstab grundet defekt må Esteban Chaves være hjælper.

 

Det farligste kollektiv er helt klart FDJ. De vil næsten med sikkerhed have Thibaut Pinot og David Gaudu med i front. Begge er relativt hurtige, men de slår næppe Skjelmose og Vauquelin i denne form for spurt. Til gengæld kan de udnytte overtallet til at angribe i en taktisk finale, og med dagens tidstab vil de have mere frihed. FDJ har dog også Quentin Pacher og særligt den hurtige Romain Gregoire. Her er der større usikkerhed om, hvorvidt de kan være med i en lille gruppe, for Pacher er svingende, mens Gregoire ikke har været fremme på dette niveau før. Begge har dog en god chance, og særligt Gregorire vil være meget farlig i en spurtafgørelse i en favoritgruppe, mens Pacher nok mangler lidt fart på flad vej. Lidt tungere er Kevin Geniets, der dog udviklede sig enormt sidste efterår og var stærk i dag. Også han er hurtig, og med dagens resultat er det sandsynligt, at de vil spurte med ham. Jeg tror dog, at han får svært ved at vinde. Også Rudy Molard bør have en god chance for at sidde der til sidst, og også han kan deltage i det taktiske spil, men hans niveau kan være svingende. Endelig har holdet Samuel Watson, hvis det samles til en spurt. Hans kørsel i Besseges viser, at han har en god chance for at overleve, og han vil være en af favoritterne.

 

Cofidis’ bedste chance er en reduceret massespurt. Her bør Bryan Coquard nemlig sidde, og som vi så i dag, vil han ikke uventet være den store favorit i det scenarium. Til at køre med på stigningerne burde de jo have hurtige Benjamin Thomas, der er så hurtig, at han kan vinde en spurt mod klatrerne, men han var i dag ren hjælper og smed tid i finalen. Det tyder på, at de kører for den meget formstærke Anthony Perez. Der er ingen garanti for, at han er med de bedste på denne stigning, men Besseges viser, at det er muligt. I gamle dage var han ret hurtig, og efter at have negligeret sin spurt i lang tid viste han i dag, at han stadig har fart. Holdets anden beskyttede rytter er lottokuponen Victor Lafay, men han er ikke hurtig på flad vej og endte så langt tilbage i dag, at han formentlig er en nitte igen denne gang.

 

Ag2r’s bedste bud er Franck Bonnamour. Jeg føler mig helt overbevist om, at han er hurtig nok tila t vinde en spurt, men kan han være med på bakkerne. Så skal han have nogle klatreevner, vi ikke har set siden 2021, men hans kørsel i dag og Besseges giver mig håb, i hvert fald hvis gruppen er bare lidt større end 10-15 mand. I dag var Aurelien Paret-Peintre med fremme, men vi så på bakken til sidst, at han ikke er alt for formstærk. Han er også slået af de fleste i en spurt og derfor en usandsynlig vinder. Et bedre bud er Felix Gall, der har noget fart, men han er uhyre svingende og er sjældent flyvende uden løb i benene. Til en reduceret massespurt har holdet Clement Venturini, men han vinder formentlig kun uden Coquard. Det er dog heller ikke umuligt, at han vil overleve uden Cofidis-sprinteren.

 

Læs også
Trek trækker sig fra sponsorat

 

Totals bedste bud til det hårde løb er Alexis Vuillermoz. Han er også relativt hurtig og i dette felt ikke uden chancer i en spurt. Spørgsmålet er dog, hvor han står formmæssigt efter den meget ringe start i Marseille, der heldigvis er længe siden. Holdet kan også håbe, at Julien Simon overlever, men det virker ikke sandsynligt på så lang en stigning. Får vi en lidt større gruppe, kan han til gengæld meget vel være hurtigste mand. I dag var Mathieu Burgaudeau i offensiven, men morgendagens stigning er lidt for lang, og at han blev sat i finalen, var ikke lovende. Til en reduceret massespurt skal de håbe på Sandy Dujardin eller Anthony Turgis, der viste form i dag, men de får svært ved at slå Coquard, hvis ikke de vinde rpå positionering. Jeg tror, at stigningen er for svær til, at Valentin Ferron er med i front, og jeg ser ikke et scenarium, hvor de spurter med ham.

 

Endelig er der Lennert Van Eetvelt. Han sad mærkeligt langt tilbage i dag, men vi ved fra starten på Mallorca, at han er flyvende. Han bør sidde med, hvis de bedste kører væk, og vi ved også, at han kan spurte. På flad vej er der dog folk, der er hurtigere end ham, og han vil mangle noget rutine i det taktiske spil. Vi så i dag, at finalen helt sikkert bliver for svær for sprinteren Jarne Van De Paar.

 

Hos Bingoal har de formstærke Marco Tizza, der igen i dag bekræftede, at han har genfundet sin fart, men jeg tror ikke, at han sidder med i så lille en gruppe, at han vil være hurtigst, og det samme gælder for halvhurtige Remy Mertz og Dimitri Peyskens. Hos Uno-X bør Torstein Træen have en god chance for at sidde med de bedste på stigningerne med de ben, han havde i Valencia, men han skal alene hjem for at vinde, og efter Valencia tvivler jeg på, at det vil lykkes for ligeledes spurtsvage Jonas Gregaard. Hos Q36.5 kan Alessandro Fedeli næppe med sin nuværende form køre med de bedste, men i en reduceret massespurt kan han måske lave en top 10. På kontinentalholdene kan klatrerne Mathias Bregnhøj, Jordan Jegat og Harold Martin Lopez næppe køre med de bedste, og jeg tror, at finalen bliver for svær for de hurtige Andreas Stokbro og Martin Urianstad.

 

BEMÆRK: Husk, at der rangeres efter vinderpotentiale, hvad der er særligt vigtigt for brølstærke Powless.

 

Feltet.dks vinderbud: Mattias Skjelmose

Øvrige vinderkandidater: Kevin Vauquelin, Romain Bardet

Outsidere: Andrea Piccolo, Romain Gregoire, Quentin Pacher, Bryan Coquard, David Gaudu

Jokers: Franck Bonnamour, Alexis Vuillermoz, Anthony Perez, Kevin Geniets, Thibaut Pinot, Neilson Powless, Clement Venturini, Samuel Watson, Julien Simon, Anthony Turgis, Lennert Van Eetvelt, Hugh Carthy, Rudy Molard

 

STREAM VUELTA A ANDALUCIA, VOLTA AO ALGARVE OG TOUR DU VAR UDEN AFBRYDELSER

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

Mattias Skjelmose
Kevin Vauquelin, Romain Bardet
Andrea Piccolo, Romain Gregoire, Quentin Pacher, Bryan Coquard, David Gaudu
Franck Bonnamour, Alexis Vuillermoz, Anthony Perez, Kevin Geniets, Thibaut Pinot, Neilson Powless, Clement Venturini, Samuel Watson, Julien Simon, Anthony Turgis, Lennert Van Eetvelt, Hugh Carthy, Rudy Molard
Felix Gall, Toms Skujins, Benjamin Thomas, Mathieu Burgaudeau, Marco Tizza, Sandy Dujardin, Aurelien Paret-Peintre, Victor Lafay, Torstein Træen, Julien Bernard, Kenny Elissonde, Valentin Ferron, James Shaw, Alessandro Fedeli, Jonas Gregaard, Henri Vandenabeele, Esteban Chaves, Max Poole, Clement Russo, Remy Mertz, Clement Champoussin, Andreas Stokbro, Mathias Bregnhøj
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Tour des Alpes Maritimes et du Var
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?